در قالب یك طرح پژوهشی انجام شد

بررسی كیفیت و صحت اطلاعات وب سایتهای در رابطه با سرطان سینه

بررسی كیفیت و صحت اطلاعات وب سایتهای در رابطه با سرطان سینه این با من: بر مبنای نتایج پژوهشی با عنوان ˮبررسی كیفیت و صحت اطلاعات وب سایتهای در رابطه با سرطان سینهˮ، اغلب وب سایت های عرضه دهنده اطلاعات در رابطه با سرطان سینه از كیفیت و صحت كافی برخوردار نبوده و قابل اعتماد نیستند، همینطور تمامی اطلاعات مورد نیاز بیمار را تامین نمی كنند.


به گزارش این با من به نقل از ایسنا، در بخشی از این مطالعه كه در همایش دو روزه "پایش بیماران: نوآوری و چالش ها" عرضه شد، آمده است: از آنجاكه وب سایتهای اینترنتی بعنوان یكی از مهمترین منابع كسب اطلاعات از جانب بیماران مبتلا به سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرند (بر اساس نتایج مطالعه ای در دانشگاه علوم پزشكی مشهد، بیش از 12 درصد بیماران مبتلا به سرطان سینه برای كسب اطلاعات به وبسایت های اینترنتی رجوع می كنند)، این مطالعه با هدف بررسی كیفیت، صحت و پوشش اطلاعات وب سایتهای فارسی زبان در رابطه با سرطان سینه انجام شده است.
گفتنی است در این مطالعه مقطعی 6 كلمه كلیدی پراستفاده در كاوشهای گوگل (برگرفته از گوگل ترند) جهت مطالعه بیشتر مورد استفاده قرار گرفت. این كلمات كلیدی در موتورهای جستجوی گوگل و یاهو مورد استفاده قرار گرفت و در مجموع 600 وب سایت خروجی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. بر این اساس لینك های موجود در 5 صفحه اول نتایج جستجوی هر عبارت كلیدی مورد ارزیابی قرار گرفت.
بر مبنای نتایج استخراج شده از این مطالعه، اغلب وب سایت های عرضه دهنده اطلاعات در رابطه با سرطان سینه قابل اعتماد و مستند نبوده و تمامی اطلاعات مورد نیاز بیمار را تامین نمی كنند، از سوی دیگر اغلب سایت های مورد استناد علمی و دارای اطلاعات علمی صحیح برای بیماران در صفحات اول نتایج جستجو نبودند.
یوسفی پژوهشگر جهاد دانشگاهی علوم پزشكی شهید بهشتی، با اشاره به راهكارهای پیشنهادی بر مبنای مطالعه انجام شده، عنوان كرد: تولید و راه اندازی وب سایتهای تخصصی در رابطه با سرطان سینه زیر نظر متخصصان این حوزه با هدف عرضه اطلاعات صحیح به بیماران و همینطور پایش دوره ای وب سایتهای موجود در كشور توسط وزارت بهداشت و سازمان های در رابطه با هدف جلوگیری از نشر اطلاعات نادرست بعضی از راهكارهای پیشنهادی است.



1397/03/20
23:36:06
5.0 / 5
4707
تگهای خبر: اطلاعات , اینترنت , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما