مدیركل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان اعلام كرد

تحصیل ۲۸ هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه های وزارت علوم، ۳۵ دانشگاه، میزبان دانشجوی بین المللی

تحصیل ۲۸ هزار دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه های وزارت علوم، ۳۵ دانشگاه، میزبان دانشجوی بین المللی این با من: مدیركل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان در خلال نمایش گزارشی از عملكرد این سازمان در سال ۹۷ اشاره كرد: الان قریب به ۴۰ هزار دانشجوی خارجی در كشور حضور دارند و اگر این تعداد با دستور و تكلیفی كه در برنامه ششم توسعه كشور دیده می شود مقایسه شود، می توانیم اعلام نماییم كه نه تنها مطابق برنامه پیش رفته ایم بلكه در سال دوم برنامه كه سال جاری است جلوتر هستیم.


به گزارش این با من به نقل از ایسنا، دكتر عبدالحمید علیزاده درباب عملكرد سازمان امور دانشجویان و سوژه جذب و پذیرش دانشجویان خارجی در سال ۹۷ گفت: در برنامه های پیش بینی شده سال ۹۷ بر سوژه ارتقا و افزایش میزان مشاركت دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی تاكید شد. همین طور برمبنای آماری كه درباب پذیرش دانشجویان خارجی جمع بندی و تقدیم معاون وزیر و ریاست سازمان گردید، مشخص شد كه تعداد دانشگاه های درگیر در این مساله در سال ۹۵، ۱۷ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی بود كه در سال ۹۶ به ۲۵ دانشگاه و مؤسسه ارتقا پیدا كرد و نهایتاً امسال مجموعاً ۳۵ دانشگاه در بحث جذب دانشجویان خارجی فعال شدند.
وی با اشاره به اینكه امسال، ۱۰ دانشگاه به جمع دانشگاه های میزبان دانشجوی بین المللی اضافه شدند اظهار داشت: امسال تعداد دانشگاه های ما از ۲۵ به ۳۵ دانشگاه ارتقا پیدا كرد. وقتی عنوان دانشگاه برخوردار مطرح می شود، منظور دانشگاهی است كه زیرساخت ها و نیروی انسانی كارآزموده را داشته باشد، در سند استراتژیك آن به مقوله بین المللی سازی و پذیرش دانشجویان خارجی اهمیت داده شده باشد، شیوه نامه ای برای آن تنظیم شده باشد و در بحث اقدامات، سیاست های تشویقی را درون شیوه نامه ها و سند استراتژیك خود پیش بینی كرده باشد. امروز می توانیم بیان نماییم كه ۱۰ دانشگاه برخوردار دیگر باز به دانشگاه های بهره مند از این مساله تبدیل شدند.
انتقال اندیشه بین المللی شدن از حوزه ستادی وزارت به مدیران دانشگاهی
دكتر علیزاده درباب تعداد دانشجویان خارجی دركشور اظهار داشت: در سال های گذشته آمار مختلفی از تعداد دانشجویان غیرایرانی وجود داشت اما برمبنای پایش امسال عدد حقیقی به دست آورده شد. در اصل حدود ۲۸ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درحال تحصیل هستند. برمبنای آمار و اطلاعاتی كه وجود دارد، ۲۸ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم تحصیل می كنند؛ ۸ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های تحت پوشش دانشگاه آزاد اسلامی و ۳ هزار دانشجوی خارجی تحت پوشش وزارت بهداشت هستند كه این ارقام را به صورت جمع در نظر گرفته شوند قریب به ۴۰ هزار دانشجوی خارجی در كشور حضور دارند و اگر این تعداد با دستور و تكلیفی كه در برنامه ششم توسعه كشور دیده می شود مقایسه شود، ما می توانیم اعلام نماییم كه نه تنها مطابق برنامه پیش رفته ایم بلكه در سال دوم برنامه كه سال جاری است جلوتر هستیم.
وی درباره عوامل افزایش حضور دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه های كشور اظهار داشت: اگر بخواهم بعنوان یك فرد، صرف نظر از مسئولیتی كه برعهده دارم در این باره نظر بدهم، باید گفت مقوله جهانی شدن و بین المللی شدن علم. بعنوان یك مسئول می توانم بیان كنم كه فاكتورهای بین المللی سازی آموزش عالی به خوبی احضار و تبیین شده است. اتفاق خوب دیگری كه به عقیده من در طول چند سال اخیر افتاده است این است كه امروز نگاه و اندیشه بین المللی شدن از حوزه ستادی وزارت علوم و مدیران فعال در این عرصه به مدیران دانشگاهی منتقل شده است. ایده آل ما زمانی است كه این اتفاقات به تك تك اعضای هیئت علمی دانشگاه های ما منتقل بشود.
مدیركل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان اضافه كرد: در ۱۰ سال قبل خصوصاً در طول ۵ سال اخیر، انتقال دانش و فرآیندهای بین المللی شدن از سطح وزارتخانه و سطح ستادی به سطح دانشگاه ها و مدیران دانشگاهی اتفاق افتاده است. در مقوله بین المللی سازی به ابزار آن باز اشاره داریم كه یكی از بهترین ابزارهای بین المللی شدن جذب دانشجوی خارجی است.
وی اشاره كرد: گام بعدی مورد انتظار این است كه، مدیران دانشگاهی باید آنچه كه از بین المللی شدن مدل جذب و پذیرش دانشجویان خارجی و موارد دیگری كه كسب كرده اند را به اعضای هیئت علمی منتقل كنند؛ این انتقال در واقع یك تقاضا است و باید از عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه خواسته شود كه در این مقوله همت كند و طبیعتاً برای این تقاضا لازم است كه زیرساخت مهیا شود كه این زیرساخت می تواند از توانمندی فردی استاد شروع شود و به زیرساخت های آموزشی، آزمایشگاهی، دانشگاهی و تكنولوژیك و حتی سیستم و بسته های تشویقی و انگیزشی استاد ختم شود.
دكتر علیزاده درباره گستردگی رشته های مورد تقاضای دانشجویان خارجی اظهار داشت: درحال حاضر می توان رسماً عنوان نمود كه در تقریباً در تمامی رشته هایی كه یك فرد خارجی مجاز به تحصیل در آن است دانشجوی خارجی داریم. تقریباً می توان ادعا كرد كه در خیلی از دانشگاه های ما، دانشجویان خارجی در اغلب دانشكده ها و گروه های آموزشی تحصیل می كنند كه ۳۵ دانشگاه در حوزه دانشگاه های فعال ما قرار دارند. علاوه بر دانشگاه های برتر كشور برخی دیگر از دانشگاه ها هم وارد عرصه فعالیت شده اند و فعالیت قابل توجه و تقدیری دارند و همین طور آنها در افزایش تعداد دانشجویان خارجی در یكی دو سال اخیر نقش بسزایی داشتند.
وی درباره حضور در نمایشگاه علمی اربیل اشاره كرد: همچون اقداماتی كه در امتداد بین المللی شدن صورت گرفت، شركت در نمایشگاه علمی بود كه در آذرماه در اربیل عراق اجرا شد. نمایشگاه نمایش توانمندی ها و ظرفیت های دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، به جهت استقبال و تعداد بازگشت كننده برای ما غافلگیركننده بود چونكه بیشتر از سه هزار نفر در طول دو روز و نیم، از غرفه های دانشگاه های ایران كه ۳۳ مركز دانشگاهی و پژوهشگاه بود بازگشت كردند. همین طور بیشتر از ۶۰ مدیر دانشگاهی از جانب دانشگاه ها مأمور به حضور در این نمایشگاه بودند كه بنده هم افتخار داشتم بعنوان مسئول هیئت اعزامی در آنجا حضور داشته باشم.
دكتر علیزاده اضافه كرد: بر طبق اعلام مدیر دانشگاه های شركت كننده، ما باخبر شدیم كه توانستیم ۱۲۰ نفر از این نمایشگاه به صورت شهریه پرداز جذب نماییم. خوشبختانه با عنایت به سیاستگذاری خوبی كه دفتر همكاریهای علمی بین المللی برای این سفر اتفاق افتاده بود قراردادهای همكاری پژوهشی قابل توجهی بین پژوهشگاه های ما با مراكز تحقیقاتی بسته شد. اخیراً با دو استان صحبت هایی درباب برگزاری دو نمایشگاه دیگر مطرح گردیده است. در دانشگاه سیستان و بلوچستان باز توفیق برگزاری نخستین كارگروه افزایش تعاملات دانشگاه های ایرانی با دانشگاه های كشور عمان رقم خورد.
وی اشاره كرد: باتوجه به پتانسیل ها و اشتراكات بسیاری كه بین مردم و دانشگاه های عمان با مردم و دانشگاه های سیستان و بلوچستان وجود دارد، تعاملات آكادمیك و علمی نیاز است و از این امر پاسخ خواهیم گرفت. نمایشگاه دیگری كه امیدواریم بتوانیم امسال آنرا بر پا نماییم در دانشگاه سلیمانیه است البته برگزاری نمایشگاهی در بصره با مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز سوژه دیگری است كه الان به صورت پیش فرض وجود دارد.
دكتر علیزاده با اشاره به اینكه هم اكنون بیشتر متقاضیان دانشگاه های ایران از ۱۵ كشور پیرامون هستند اشاره كرد: خدمات تخصصی و فوق تخصصی آموزش عالی ایران به متقاضیان خارجی در ۳ بخش پذیرش دانشجوی خارجی، طرح های مشترك تحقیقاتی و ارتباطات بوسیله پارك های علم و فناوری و شركت های دانش بنیان صورت می گیرد كه در آموزش عالی بطور ویژه روی پذیرش دانشجویان تاكید داریم.
وی افزود: تربیت نیروی متقاضی خارجی تحریم ناپذیر است برای اینكه با انجام آن، چیزی برای عرضه به خارج از كشور برده نمی گردد و این متقاضی خارجی است كه به كشور ما مراجعه نموده و در داخل كشور هزینه خودرا پرداخت و تربیت می شود. هم اكنون در نقاط مختلف دنیا متقاضی تحصیل در ایران داریم و این امری بسیار خوشایند است كه ملاحظه نماییم دانشجویی از قلب اروپا نامه درخواست تحصیل در ایران را ارسال می كند پس علم كالایی تحریم ناپذیر است.
لزوم تعریف متولیان ۵ مقوله جذب، پذیرش، آموزش، پشتیبانی و فارغ التحصیلی
مدیركل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان درباره چشم انداز این سازمان در ارتقای روابط بین المللی جهت جذب بیشتر دانشجویان غیرایرانی گفت: توسعه و ترویج فناوری نانو در سال ۱۳۸۱ در كشور شكل گرفت و من از نخستین كسانی بودم كه با عنایت به تخصص دانشگاهی خویش در این راه آغاز به كار كردم. این ستاد جایگاه و نگاه علمی ما را به جایی رسانده است كه امروز جز ۵ یا ۶ كشور اول در حوزه نانو در دنیا هستیم. تقریباً دیگر همه می دانند كه ما در ۲-۳ صنعت دنیا جز سرآمدان هستیم و یكی از آنها مقوله نانوست؛ این موضوعی بود كه بر طبق سیاست های درست و تشویقی صورت گرفت و برنامه ما را بر سه شعار مأموریت سپاری به دانشگاه، تمركززدایی از خودمان به دانشگاه و نمایش خدمات بر بستر خدمات الكترونیك متمركز كرد.
ایشان سپس اشاره كرد: باید متولیان ۵ مقوله جذب، پذیرش، آموزش، پشتیبانی و فارغ التحصیلی تعریف شود. سندهای ملی مختلف ازجمله كشورهای مالزی، كانادا، انگلستان، آمریكا، آلمان، كره جنوبی و ژاپن را مطالعه كرده ام كه آنها چگونه در جذب دانشجوی خارجی و تربیت نیروی انسانی خارجی موفق بوده اند و به غیراز این ۵ مقوله نبوده است. بدین سبب در سوژه جذب باید كار تخصصی صورت گیرد، در پذیرش باز همین طور، در آموزش خوشبختانه وضع مان بهتر است. در پشتیبانی باید بیشتر تلاش نماییم و باید بین المللی تر حمایت نماییم، در فارغ التحصیلی نباید سرمایه هایمان را از دست بدهیم.
دكتر علیزاده اشاره كرد: در برنامه سال ۱۳۹۸، می خواهیم كانون فارغ التحصیلان را به صورت متمركز عهده دار شویم؛ البته شیوه درستی نیست و شیوه صحیح آن است كه همه دانشگاه ها این كانون را داشته باشند و ما به آنها متصل شویم. برنامه های ما بر سه اصل مأموریت سپاری، تمركززدایی و نمایش خدمات بر پایه بستر الكترونیك استوار است. در این زمینه الان در ۱۵ استان خدمات كنسولی را به صورت كامل به استان ها تفویض كرده ایم.
به گزارش اداره كل روابط عمومی وزارت علوم، بگفته وی، همین طور سامانه جامع سجاد برای پوشش دادن كلیه فرآیندهای یك دانشجوی خارجی را خوشبختانه امسال توانستیم نهایی نماییم كه جای تقدیر و تشكر از كلیه عواملی كه در این زمینه به ما كمك كرده اند ازجمله بخش های امنیتی و انتظامی، پشتیبانی و فناوری اطلاعات وجود دارد. این سامانه هفته گذشته نهایی شد و به نام مبارك حضرت امام (ره) به صورت پایلوت با دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) شروع كردیم و در یك ماه آینده به صورت سراسری در كلیه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی كه دانشجوی خارجی می پذیرند، دسترسی برای شان ایجاد شود و كلیه فرآیندها را در یك قالب واحد مدیریت كنند.




منبع:

1398/02/23
14:40:36
5.0 / 5
4014
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما