مطالعات اولیه نشان می دهد

اسپرم منجمد می تواند باروری خویش را در فضا حفظ كند

اسپرم منجمد می تواند باروری خویش را در فضا حفظ كند به گزارش این با من پژوهشگران در مطالعه اخیر دریافته اند اسپرم در شرایط میكرو گرانشی قابلیت باروری خویش را حفظ می نماید كه این مورد امكان ایجاد ˮبانك اسپرم فضاییˮ(space sperm banks) را فراهم می آورد.


به گزارش این با من به نقل از ایسنا، یك مطالعه مقدماتی نشان داده است كه میكروگرانش تأثیر كم یا صفری بر روی "باروری"(viability) اسپرم انسان دارد. این مورد علاوه بر اینكه جالب است گویای این نكته است كه امكان انتقال و ذخیره "كامه" یا "گامت"(gametes) مردان در فضا وجود دارد.
كامه یا گامت، سلولی تخصص یافته است كه مسئول تولید مثل جنسی می باشد. گامت ها معمولاً حاوی نصف كروموزوم های جانداری كه از آن بوجود آمده اند هستند، به زبان دیگر نصف ماده ی ژنتیكی موردنیاز برای شكل دهی و ایجاد یك ارگان كامل را دارند.
گامت ها از راه تقسیم سلولی میوز ایجاد می شوند، بدین سان كه سلول های جنسی دو بار شكافته می شوند و چهار سلول گامت ایجاد می شود. در انسان گامت نر را اسپرم و گامت ماده را تخمك می نامند و گامت های طبیعی انسان حاوی بیست و سه كروموزوم هستند.
این عمل این امكان را بوجود می آورد تا افراد بتوانند در سیارات دیگر مانند سیاره سرخ هم امكان تولید مثل داشته باشند.
اثر میكرو گرانش در فضا بر روی انسان های بالغ تابحال توسط دانشمندان بسیار مورد بررسی قرار گرفته است. اثرات آن بر روی اجزایی مانند سیستم قلبی عروقی، عضلانی، عصبی و اسكلت به خوبی درك شده است، اما درباره اثرات آن بر گامت های انسانی، مانند اسپرم، تابحال مطالعات زیادی انجام نشده است.
دكتر "مانتسرات بوآدا"(Montserrat Boada) از "مركز بهداشت زنان دكسز"(Dexeus Women's Health) در بارسلونا اظهار داشت: بعضی از تحقیقات نشان می دهد كه تحرك نمونه های تازه اسپرم انسان به طرز قابل توجهی كاهش یافته است. تابحال در مورد اثرات احتمالی تفاوت های گرانشی در گامت های منجمد انسانی، كه در آن دولت آنها را از زمین به فضا منتقل می كند، مطالعه ای انجام نشده است.
طی این مطالعه پژوهشگران از هواپیمای آكروباتیك تمرینی كوچك "سی ای پی -۱۰ "(CAP۱۰) كه می تواند در مدت كوتاه در معرض گرانش كم(hypogravity) قرار گیرد، استفاده كردند. با انجام ۲۰ "مانور سهمی شكل "(parabolic maneuvers) كه هر كدام حدود هشت ثانیه در معرض میكرو گرانش قرار گرفتند پژوهشگران توانستند اثرات میكروگرانش را بر حركت اسپرم ها مطالعه كنند.
در طول این دوره ها، پژوهشگران مجموعه ای از آزمایشات باروری استاندارد مانند غلظت، تحرك، قابلیت زیست پذیری، ریخت شناسی و تقسیم دی. ان. ای را انجام دادند.
طی این مطالعه آنها به جای اسپرم تازه از اسپرم منجمد استفاده كردند. علت استفاده نكردن اسپرم تازه این بود كه تابش گرانشی تأثیر شناخته شده ای بر اسپرم تازه دارد.
بوآدا در ادامه اضافه كرد: تابش، كیفیت و پایداری اسپرم انسان را تحت تأثیر قرار داده و آنها را تخریب می كند ازاین رو ما از نمونه های منجمد اسپرم استفاده كردیم. بهترین كار این است كه آزمایش را در فضای واقعی و در پروازهای فضایی استفاده نماییم كه این كار مقدور نیست.
در نهایت محققان دریافتند كه محیط میكروگرانشی در مقایسه با گرانش زمین تفاوت كم یا صفری را در كنترل اسپرم ایفا می كند.
دكتر بوآدا اظهار داشت: ما طی این مطالعه دریافتیم اسپرم های منجمد در فضا دارای هماهنگی ۱۰۰ درصدی در میزان تكه تكه شدن دی. ان. ای و زیست پذیری هستند و ۹۰ درصد هم سازگاری در غلظت اسپرم و تحرك آنها وجود دارد.
در حالیكه نتایج مطالعه جالب است اما دكتر بوآدا در آخر افزود كه این تنها یك مطالعه مقدماتی است و آنها به آزمایشات بیشتری نیاز دارند.
این مطالعه در سی و پنجمین "اجلاس سالانه انجمن اروپایی تولید مثل انسان و رویان شناسی"(ESHRE) در وین عرضه شد.



1398/04/05
01:14:12
5.0 / 5
4312
تگهای خبر: انجمن , پژوهش , تخصص , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما