در نهمین كنفرانس بین المللی سیستم ها و فناوری های الكترونیك قدرت و محركه های الكتریكی مطرح شد؛

انتظار معاون پژوهشی وزیر علوم در زمینه توسعه فناوری های تجدیدپذیر

انتظار معاون پژوهشی وزیر علوم در زمینه توسعه فناوری های تجدیدپذیر این با من: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به حمایت های دولت از تولید انرژی تجدیدپذیر، اظهار داشت: ممكن است تا 5 سال آینده این حمایت ها وجود نداشته باشد، از این رو از محققان و فارغ التحصیلان انتظار می رود كه به فكر افزایش و انتقال فناوری در این حوزه باشند.



به گزارش این با من به نقل از ایسنا، دكتر مسعود برومند امروز در نهمین كنفرانس بین المللی سیستم ها و فناوری های الكترونیك قدرت و محركه های الكتریكی با اشاره به برگزاری 9 دوره از این كنفرانس در دانشگاه صنعتی امیركبیر، اضافه كرد: پایه مهندسی از برق شروع می گردد و حوزه ای است كه در توسعه پایدار كشور نقش مهمی را ایفا می كند.

وی با تاكید بر این كه حوزه مهندسی برق در ایران رشد یافته است، تصریح كرد: در حوزه هایی چون تولید، توزیع و ساخت قطعات در وضعیت مناسبی قرار داریم، ولی اگر تولید علم و دانش در حوزه های مختلف علمی صورت نگیرد، ما مسیر مناسبی را طی نكرده ایم.

برومند با اشاره به اینكه در پیش از انقلاب میزان تولیدات ایران 2700 مقاله بوده است، اظهار نمود: پس از انقلاب محققان كشور 37 هزار مقاله در نشریات ISI و اسكوپوس منتشر نموده اند، ضمن آنكه از نظر علمی هم در شرایط خوبی قرار داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تعداد مقالات انتشار یافته از جانب محققان ایرانی در اسكوپوس در سال قبل را 50 هزار مقاله عنوان نمود و خاطرنشان كرد: بر این اساس ایران در تولید علم در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه 16 را كسب كرده است.

برومند، میزان رشد مقالات ایران را 20 درصد دانست و اظهار داشت: این در شرایطی است كه متوسط رشد مقالات علمی در اسكوپوس 6 درصد است، ضمن آن كه ایران یك درصد جمعیت جهان را دارد، ولی 1.9 درصد مقالات جهان را منتشر نموده ایم.

وی با تاكید بر اینكه 2.9 دهم درصد از مقالات پراستناد دنیا از جانب محققان ایرانی انتشار یافته است، اظهار نمود: علاوه بر آن در حوزه های همكاری های بین المللی هم اقدامات مهمی صورت گرفته است، به گونه ای كه 22 درصد مقالات مشترك محققان ایرانی با همكاری سایر محققان جهان صورت گرفته است.

برومند در عین حال با تاكید بر لزوم توجه به امر نوآوری، خاطرنشان كرد: یكی از حوزه های قابل توجه در حوزه نوآوری، تبدیل نتایج علمی به فناوری است كه از 15 سال قبل كشور بر روی این مساله متمركز شده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، راه اندازی 42 پارك فناوری و تولید 186 مركز رشد فناوری را در جهت تبدیل یافته های علمی به فناوری دانست و تصریح كرد: بر این اساس، شركت های دانش بنیان مستقر در پارك های فناوری و مراكز رشد، فروشی معادل 3000 میلیارد تومان داشته اند و موفق به صادرات 230 میلیارد دلاری شده اند.

وی با اشاره به اینكه این اعداد سبب افتخار است، ولی این ارقام را نشان دهنده كل پتانسیل محققان كشور نداست.

برومند با اشاره به بازدیدهای انجام شده از دانشگاه ها، مراكز رشد و نمایشگاه های هفته پژوهش، اظهار نمود: در این بازدیدها مشاهده كردم كه در حوزه الكترونیك تعداد شركت های دانش بنیان محدود است كه این حضور كمرنگ به علت رشدیافتگی در این حوزه است.

به گفته وی، خیلی از تجهیزات نیروگاهی از جانب شركت های بزرگ تولید می شود، ضمن آنكه حوزه ای است كه در آن نوآوری یك پدیده نوپا به حساب می آید.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت سیستم های قدرت در تولید انرژی های تجدیدپذیر اشاره نمود و اظهار داشت: سیستم های قدرت در تولید انرژی های تجدیدپذیر، توربین های بادی و توزیع گسترده انرژی، نقش مهمی را ایفا می كنند.

برومند افزود: بعنوان مثال، نیروگاه هیبریدی توسعه یافته ای در دانمارك به راه افتاده است كه در این نیروگاه از همه عناصر برای تولید انرژی تجدیدپذیر استفاده می گردد و راندمان آن 93 تا 94 درصد است كه نمونه بی نظیری در این راستا به حساب می آید.

وی با اشاره به اینكه از این رو حوزه الكترونیك و قدرت، نیاز به نوآوری های زیادی در سیستم های قدرت دارد، ادامه داد: هم اكنون در كشور برای تولید انرژی تجدیدپذیر، سوبسیدهای خوبی پرداخت می شود، ولی نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد.

برومند در این زمینه توضیح داد: در این راستا به نظر می رسد كه محققان و فارغ التحصیلان باید به فكر افزایش و انتقال فناوری های نیروگاه های تجدیدپذیر در كشور باشند، چون كه ممكن است سوبسید تولید برق تجدیدپذیر تا 5 سال آینده نباشد و ما نیاز داریم تا با نوآوری و انتقال فناوری به كشور این حوزه بتواند بر روی پای خود بایستد و جای خویش را در توسعه پایدار كشور باز كند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاكید بر اهمیت رعایت استانداردهای ملی و بین المللی در حوزه های الكترونیك و قدرت، اظهار داشت: در خیلی از حوزه ها اگر رعایت و اجبار استانداردها باید باشد، در این حوزه بسیار اهمیت دارد و بیشترین میزان اثر را دارد.

وی بزرگ ترین چالش این حوزه را ناشی از عدم رعایت و اجبار به استانداردها دانست و اضافه كرد: اگر آلودگی هوا باعث تعطیلی مدارس شود و اگر در حوزه های صنعتی به آلاینده های واحدهای صنعتی توجه نمی گردد، به علت عدم اجبار ما به رعایت استانداردها است.

برومند با تاكید بر اینكه دنیا امروزه به سمت نیروگاه هایی با راندمان بالا و كمترین میزان آلایندگی حركت می كند، اضافه كرد: حوزه برق و الكترونیك، یك حوزه بسیار پویا و ثروتمند است و انتظار می رود همه محققان و فارغ التحصیلان این حوزه تلاش بیشتری داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تولید ارتباطات بین المللی را بسیار مهم برای این حوزه دانست و اضافه كرد: بر این اساس لازم است تا انتقال فناوری در این ارتباطات بین المللی به خوبی صورت گیرد و برگزاری چنین كنفرانس هایی می تواند چشم اندازهای خوبی را برای كشور رقم زند، ضمن آن كه هوای تمیزتر و زیست بوم مناسب تر را برای آیندگان به ارمغان آورد.



1396/11/25
12:51:32
5.0 / 5
4792
تگهای خبر: پژوهش , دانش بنیان , دانشگاه , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما