مهر بررسی كرد؛
کاهش استقبال دانشجویان از دوره های مهارت آموزی در سال قبل
این با من: بررسی میانگین شرکت کنندگان در دوره های مهارت افزایی حاکی از این است که بصورت میانگین در سال 1402 در هر دانشگاه 3 هزار و 500 نفر در این دوره ها شرکت کردند که این تعداد سیر نزولی داشته است.
به گزارش این با من به نقل از مهر، توسعه کشور نیازمند حضور و مشارکت مراکز پژوهشی و فناوری در تمامی عرصه های اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و فرهنگی مورد نیاز است. برخی عنوان می کنند که یکی از دلیلهای بیکاری و مهم تر از آن پایین بودن نرخ راندمان نیروی کار این است که دانش آموختگان دانشگاه ها در مهارت های مورد نیاز برای بازار کار آموزش ندیده اند. در نتیجه اقدامات مختلفی همچون سازماندهی اجرای کارآموزی و کارورزی و بخش های کاربردی یادگیری مهارت در دانشگاه ها، انتخاب دروس اختیاری تقاضامحور، افزایش آموزش های آزاد، می تواند توانمندی های دانشجویان را برای ورود به بازار کار افزایش دهد.
به لحاظ شرایط خاص کشور و مسائل مشکلات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی، نیازهای گسترده ای برای مشارکت دانشگاه و پژوهشگاه های کشور به وجود آمده است. بر این اساس برنامه ها و اقدامات مناسبی برای حضور و مشارکت مؤثر و مفید دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز فناوری کشور برای توسعه و بهبود شرایط کشور نیاز است.
طرح تحول در همکاریهای دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت در سال ۹۸ به تصویب رسید که «ارتقای توانمندی های مهارت شغلی و حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی به عنوان نیروی ماهر و مورد نیاز بازار کار کشور» و «توسعه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار بوسیله همکاری با دستگاه های اجرایی» همچون اهداف کلان این طرح بودند.
موضوع ساماندهی دوره های مهارتی و کارآموزی دانشجویان و پیمایش مستمر اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در اسناد بالادستی همچون «سیاست های کلی اشتغال ابلاغ گردیده از طرف مقام معظم رهبری در مورد آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار»، «تاکید بند ۷۶ برنامه ششم توسعه در خصوص افزایش سهم آموزش های مهارتی در نظام آموزشی کشور»، «برنامه اشتغال فراگیر مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی حرفه ای در آذرماه ۱۳۹۶» مورد تاکید قرار گرفته است. به همین دلیل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم نیز از سال ۱۳۹۶ مبادرت به ساماندهی و توسعه دوره های مهارت افزایی در دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی کرده است.
استفاده از ظرفیت دوره های مهارت افزایی برای کسر خدمت نظام وظیفه
چندی پیش دکتر پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم در نشست خبری از ابلاغ شیوه نامه اجرائی مشوق خدمتی مهارت آموزی آگاهی داد و اظهار داشت: برای نخستین بار در تاریخ کشور مشمولین نظام وظیفه می توانند از دوره های مهارت آموزی برای کسر خدمت نظام وظیفه بهره گیرند. این قانون سال قبل ابلاغ گردیده و در حال اجراست.
مهارت های بنیادی مورد نیاز برای فعالیت در محیط های کار آینده
مطالعات مختلفی در مورد مهارت های بنیادین برای کارهای محیط کار آینده انجام شده است. در یک مطالعه که با پیمایش ۱۸ هزار نفر در ۱۵ کشور انجام شده است، ۵۶ مهارت بنیادین استخراج شده که این مهارت های در چهار دسته اصلی مهارت های شناختی، مهارت های بین فردی، مهارت های خودرهبری و مهارت های دیجیتال دسته بندی شده اند.
مهارت های شناختی شامل انعطاف پذیری ذهنی، برنامه ریزی و روش های انجام کار، تفکر انتقادی و ارتباطات هستند. مهارت های دیجیتال شامل به کارگیری توسعه نرم افزارها ودرک سیستم های دیجیتال؛ مهارت های بین فردی شامل اثربخشی کار تیمی، گسترش روابط و سیستم های پویا هستند. مهارت های خودرهبری نیز با کارآفرینی و مهارت های در رابطه با دستیابی به هدف مرتبط هستند.
وضعیت دوره های مهارت افزایی دانشگاه ها در سال ۱۴۰۲
دفتر ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت وزارت علوم هر سال مبادرت به پایش وضعیت دوره های مهارت آموزی عمومی و تخصصی در دانشگاه ها می کند. در سال ۱۴۰۲، ۷۸ دانشگاه آمار مورد نیاز را به این دفتر ارائه کرده اند. تعدادی از دانشگاه ها همچون دانشگاه تهران که یکی از مهم ترین دانشگاه های کشور است، اطلاعاتی در مورد دوره های مهارت افزایی برگزار شده، به دفتر ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت وزارت علوم ارسال نکرده است.
برای پایش وضعیت دوره های مهارت آموزی در دانشگاه ها مواردی همچون تعداد دوره ها، تعداد دوره های عمومی و تخصصی، تعداد شرکت کنندگان و تعداد دوره های برگزار شده با مشارکت واحدهای صنعتی همچون شاخص هایی هستند که جهت بررسی وضعیت برگزاری دوره های مهارت افزایی در دانشگاه ها مورد بررسی قرار می گیرند.
بررسی آمار انتشار یافته از وضعیت دوره های مهارت آموزی در دانشگاه ها نشان میدهد که در سال ۱۴۰۲ بصورت میانگین ۱۰۶ دوره در دانشگاه های کشور برگزار شده است و دوره های مهارت آموزی از سال ۱۴۰۰ دوره های برگزار شده در دانشگاه ها روند حدودا ثابتی داشته است.
کاهش میانگین تعداد دانشجوهای شرکت کننده در دوره های مهارت افزایی
بررسی میانگین شرکت کنندگان در دوره های مهارت افزایی در سالهای اخیر نیز حاکی از این است که بصورت میانگین در سال ۱۴۰۲ در هر دانشگاه ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در این دوره ها شرکت کرده اند و تعداد شرکت کنندگان در دوره های مهارت افزایی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰۰ نفر کاهش داشته است. سال ۱۴۰۱ بصورت میانگین ۴ هزار و ۲۱۳ نفر در این دوره ها شرکت داشتند که این میزان بالاترین تعداد شرکت دانشجویان در دوره های مهارت آموزی در سالهای مختلف بوده است.
بررسی میانگین دوره های برگزار شده با مشارکت صنعت نشان میدهد که در سال ۱۴۰۲، بصورت میانگین در هر دانشگاه ۱۷ دوره با مشارکت واحدهای صنعتی برگزار شده که نسبت به سال ۱۴۰۱ بصورت میانگین در هر دانشگاه ۲ دوره بیشتر، با همکاری صنعت برگزار شده است.
روند دوره های تخصصی برگزار شده در دانشگاه ها حاکی از این است که در سال ۱۴۰۲ بصورت میانگین ۷۱ دوره تخصصی در هر دانشگاه برگزار شده و این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱، بصورت میانگین ۴ دوره کم تر بوده است.
دوره های عمومی برگزار شده در دانشگاه ها در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ حدودا ثابت بوده است و به طور متوسط ۲۹ دوره عمومی در هر دانشگاه برگزار شده است. بیشترین دوره عمومی مهارت آموزی در دانشگاه ها مربوط به سال ۱۴۰۰ است.
دانشگاه های برتر در برگزاری دوره های مهارت افزایی
بررسی دانشگاه ها از نظر تعداد برگزاری دوره های مهارت افزایی نشان میدهد که دانشگاه های گیلان، الزهرا، رازی، فنی و حرفه ای، علامه طباطبایی، سیستان و بلوچستان، صنعتی قم، کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، یزد و جامع علمی و کاربردی؛ ۱۰ دانشگاه برتر در برگزاری دوره های مهارت افزایی در سال ۱۴۰۲ بودند.
بررسی ها نشان میدهد که حدود ۷۰ درصد از دوره های برگزار شده در سال ۱۴۰۲ دوره های تخصصی مهارت افزایی بودند و نزدیک به ۳۰ درصد از این دوره ها عمومی بودند. این مساله نشان میدهد که دانشجویان با هدف جذب بیشتر در بازار کار و صنعت از دوره های تخصصی مهارت افزایی استقبال می کنند.
در سال ۱۴۰۲، ۵۷ درصد از کل دوره های مهارت افزایی بصورت حضوری برگزار شده و این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش زیادی داشته است. در سال ۱۴۰۱، ۸۶ درصد از دوره ها بصورت غیر حضوری برگزار شده بودند. بنظر می رسد یکی از دلیلهای افزایش دوره های حضوری در سال ۱۴۰۲، دوران پسا کرونا بوده که دانشگاه ها باردیگر درحال برگزاری دوره های حضوری و بازگشت به روند قبل از کرونا هستند. همین طور بنظر می رسد که دانشجویان به دوره های حضوری، علاقه بیشتری دارند.
مقایسه مقطع تحصیلی دانشجویان شرکت کننده در دوره های مهارت افزایی نشان میدهد که دانشجویان کارشناسی بیش از سایر مقاطع تحصیلی در این دوره ها شرکت می کنند. همین طور بیشترین دوره های برگزارشده به ترتیب در گروههای فنی و مهندسی، علوم انسانی بوده است.
بر اساس آمار؛ دانشگاه های جامع علمی کاربردی، شهید مدنی آذربایجان، صنعتی امیرکبیر، رازی و علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ۵ دانشگاه برتر با بیشترین تعداد دوره با مشارکت واحدهای صنعتی را برگزار کرده اند.
با توجه به نقش مهارت آموزی دانشجویان در بهبود وضع بازار کار و تربیت نیروی توانمند برای بازار کار، لازم است که برگزاری دوره های عمومی و تخصصی مهارت آموزی در دانشگاه های کشور با جدیت بیشتری پیگیری شود و بنظر می رسد ایجاد مشوق هایی مانند امکان دریافت کسر خدمت نظام وظیفه بوسیله گذراندن دوره های مهارت آموزی بتواند در سال های آتی به استقبال بیشتر دانشجویان از این دوره ها کمک نماید.
منبع: این با من
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳