وزیر علوم اعلام كرد

۵ اولویت وزارت علوم برای برنامه ریزی

۵ اولویت وزارت علوم برای برنامه ریزی به گزارش این با من، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلان اینکه در وزارت علوم در دوره ی جدید 5 اولویت را مبنای برنامه ریزی قرار داده ایم، اظهار داشت: مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد تناور و نوآورپروری و تولید خدمت ثروت و سرمایه از دانش، اولویت های اعلامی وزارت علوم هستند.


به گزارش این با من به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در چهاردهمین نشست هیئت های نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی با تبریک هفته بسیج، اظهار داشت: هر فردی در هر جای دنیا که از پیشرفت های ایران اسلامی خرسند و خوشنود باشد، بسیجی به حساب می آید.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و رزمندگان، اظهار داشت: پیشرفت های علم و فناوری در سایه امنیت و آرامش ناشی از فداکاری های شهدا و ایثارگران به دست آمده است، وظیفه ما حفظ و ارتقا و تبیین دستاوردها برای نسل جوان است.
زلفی گل اظهار داشت: رسیدن به جمعیت دانشجویی چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفری در سالهای اخیر در مقایسه با جمعیت ۱۷۰ هزار نفری قبل انقلاب اسلامی، قرار گرفتن ۸۴۰ عضو هیئت علمی در لیست دانشمندان یک درصد برتر دنیا و کسب رتبه ۱۵ تولید علم دنیا تنها قسمتی از دستاوردهای آموزش عالی است.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب هیچ مجله پژوهشی معتبر بین المللی نداشتیم، اما فقط در یک سال قبل ۲۰ مجله پژوهشی کشورمان وارد نمایه های بین المللی شدند و ۱۰۹ مجله هم در سالهای گذشته وارد این لیست شده بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنان خود مبحث نظارت و ارزیابی را برای تحقق راندمان بسیار مهم دانست و اشاره کرد: تعریف فاکتورهای راندمان در وزارت علوم و ایجاد سامانه هوشمند نظارت و ارزیابی دو مطالبه اصلی من از مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم است.
زلفی گل با تکیه بر محور قرار گرفتن فاکتورهای راندمان برای تدوین بخشنامه ها و بخشنامه های ستادی و دانشگاهی و برنامه ریزی آموزش عالی، اظهار داشت: باید به سمتی حرکت نماییم که امکان نظارت همگانی بر فعالیت همه موسسات آموزش عالی فراهم گردد.
وزیر علوم با اشاره به اینکه در دنیای جدید، رقابت همه جانبه جایگزین تنازع بقا شده است؛ در رقابت توجه به کمیت و کیفیت باهم مورد توجه است و در میدان رقابت، نوآوری و نوآفرینی تعیین کننده است.
وی اظهار داشت: هدف از رقابت افزایش راندمان و بهبود کیفیت زندگی است و نوآوری و نوآفرینی دانش بنیان است؛ تولید علم و دانش در دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری اتفاق می افتد؛ علم نور است، شفافیت و شفافیت زایی در ذات علم و دانش نهفته است.
وزیر علوم با تأکید بر این که استانداردسازی و استانداردپذیری برای هر محصولی خصوصاً علم و فناوری و نوآوری و منابع انسانی یک ضرورت است، اظهار داشت: راندمان دانش بنیان پیشران بهبود زندگی است و ارزیابی دستگاه اجرائی برمبنای استانداردهای جهان شمول و بومی در امتداد افزایش راندمان و بهبود کیفیت زندگی و امید به زندگی است.
وی اظهار داشت: تولید علم مرجعیت و مصرف علم، رفاه بشری ایجاد می کند؛ احصای فاکتورهای راندمان درون و برون سازمانی تکلیف آموزش عالی است.
زلفی گل اشاره کرد: برای افزایش راندمان، بخشنامه ها و مقررات و قوانین بایستی برمبنای فاکتورهای راندمان طراحی، تدوین، تصویب و اجرا شوند و اجرای درست قوانین و مقررات بخشنامه ها بایستی سبب ارتقاء فاکتورهای راندمان شود و البته پیش نیاز ارتقای راندمان تعیین اهداف واقعی و صحیح است.
وی ادامه داد: پیش نیاز بعدی داشتن برنامه دانش بنیان برمبنای اسناد فرادستی است؛ بدیهی است که برنامه ریزی بایستی کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت باشد و چون در برنامه ریزی ها اولویت ها، خیلی مهم است تعداد اولویت ها باید محدود باشد؛ برای اینکه اگر اولویت زیاد باشد، مثل این است که اولویتی تعیین نشده است.
زلفی گل با اشاره به اینکه در وزارت علوم در دوره ی جدید ۵ اولویت را مبنای برنامه ریزی قرار داده ایم، اظهار داشت: مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد تناور و نوآورپروری و تولید خدمت ثروت و سرمایه از دانش، اولویت های اعلامی وزارت علوم هستند.
وزیر علوم اشاره کرد: انتظار می رود که مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم شاخص ها و بروندادهای منجر به تحقق اولویت های فوق را با مطالعه تطبیقی ملی و بین المللی احصاء و دائماً آنها را ارزیابی کند.
همین طور مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت باید برنامه های راهبردی دانشگاه ها را رصد و ارزیابی مستمر کند؛ پویش، پالایش و پیرایش مستمر فاکتورهای راندمان و و روزآمد کردن آنها خیلی مهم است.
وزیر علوم با اشاره به این که ایجاد نظام سنجش و انگیزش لازم برای ارتقاء وجاهت و جایگاه بحث ارزیابی نیز ضروریست، اظهار داشت: در همین راستا با پیشنهاد مرکز نظارت و ارزیابی برای ایجاد جایزه بهبود کیفیت و راندمان موافقت شد.
وی با اشاره با آنکه برای افزایش انگیزه اعضای هیئت علمی پایه های تشویقی در هیات امنا و دولت تصویب گردید، اظهار داشت: تعریف پایه های تشویقی برای یاوران علمی نیز در اصلاح بخشنامه استخدامی این همکاران درحال پیگیری است.
وزیر علوم اشاره کرد: طراحی و اجرای نظام هوشمند ارزیابی یک نیاز نیست، بلکه تکلیف است.
به نقل از وزارت علوم، وی اظهار داشت: بهترین راه حل برای نظارت و ارزیابی، ایجاد بستر شفافیت و نظارت همگانی مردم بر مؤسسات آموزش عالی است.
وزیر علوم اظهار داشت: از مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم انتظار می رود سامانه نظام اندازه گیری راندمان "ناب" را ذیل سامانه "نان" تعریف و راه اندازی کند و خروجی این نظام در رتبه بندی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مؤثر خواهد بود.



1401/09/01
22:13:36
5.0 / 5
235
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما