ویرایش ژن سبب كاهش كلسترول در خون میمون ها شد

ویرایش ژن سبب كاهش كلسترول در خون میمون ها شد محققان با تغییر ژنتیکی توانستند سطح کلسترول در خون میمون ها را کاهش دهند.


به گزارش این با من به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، تعدادی از پژوهشگران مرکز "Verve Therapeutics" و دانشکده ی پزشکی "پرلمن" در دانشگاه پنسیلوانیا یک روش ویرایش ژن از نوع کریسپر بوجود آورده اند که سبب کاهش سطح کلسترول در خون میمون های مورد آزمایش می شود. محققان در مقاله ی خود که در مجله ی نیچر انتشار یافته است این روش را توضیح دادند.
مطالعات قبلی نشان داده است که در بعضی از افراد ژن PCSK۹ میزان بیشتری از پروتئین PCSK۹ را کد گزاری می کند این مورد سبب افزایش سطح لیپوپروتئین کلسترول در جریان خون می شود که علت آن ایجاد اختلال در عملکرد دسته ای از سلول های خونی است که لیپوپروتئین های کم چگالی را از درون خون جمع آوری می کنند.
شرکت های دارویی، داروهایی ساخته اند که می تواند سطح پروتئین PCSK۹ را کم کند اما بیشتر این درمان ها به اندازه ی کافی مفید نیستند و بنابراین هنوز بیماری های قلبی عروقی وجود دارند. در این تحقیقات جدید محققان رویکرد دیگری را امتحان کردند. آنها ژن PCSK۹ را برای پیشگیری از کدگذاری پروتئین PCSK۹ تغییر دادند.
در این رویکرد محققان از یک فناوری ویرایش ژن پایه استفاده کردند که متشکل از آران ای پیامرسان که برای ویرایش آدنین کدگذاری شده و یک آران ای هدایت شونده درون یک نانوذره ی لیپیدی است. قابل ذکر است که در این روش محققان قادر به جایگزینی یک نوکلئوتید با نوکلئوتید دیگر بودند بدون آن که نیاز باشد مارپیچ دوگانه دی ان ای را ببرند. تحقیقات قبلی نشان داده است که این روش دقیق تر از روش های دیگر کریسپر است. در این آزمایش محققان یک نوکلئوتید آدنین را با یک گوانین و یک تیمین را با یک سیتوزین جایگزین کردند و ژن را کاملا ناتوان کردند. این درمان با یک مرتبه تزریق به کبد میمون انجام گرفت.
پس از تزریق محققان میزان کلسترول میمون را به صورت مداوم بررسی کردند و دریافتند که تنها بعد از گذشت یک هفته سطح پروتئین PCSK۹ حدود ۹۰ درصد کاهش پیدا کرد و میزان لیپوپروتئین های کم چگالی حدودا ۶۰ درصد کاهش پیدا کردند. محققان همینطور دریافتند که این تغییرات برای مدت ۱۰ ماه باقی ماند.
محققان می گویند، نتایج آنها نشان داده است که این روش آماده ی آزمایش بر روی انسان ها است. با این وجود مقامات پزشکی هنوز تردید دارند چونکه چنین روندی را نمی توان در اثر بروز عوارض ناخواسته معکوس کرد.




منبع:

1400/03/01
21:03:14
5.0 / 5
1036
تگهای خبر: پژوهش , دانشكده , دانشگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما