معاون علوم فنی مهندسی و كشاورزی دانشگاه آزاد تاكید كرد
تقویت تحصیلات تكمیلی دانشگاه آزاد مبتنی بر آخرین دستاوردهای دانش بشری
این با من: معاون علوم فنی مهندسی و كشاورزی اظهار داشت: بازبینی متون، محتوا و برنامه های آموزشی و درسی دانشگاهی مبتنی بر آموزه ها و ارزش های دینی و هویت اسلامی - ایرانی و انقلابی و تقویت دوره های تحصیلات تكمیلی با بهره گیری از آخرین دستاوردهای دانش بشری با اولویت نیاز بازار كار در دستوركار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.
به گزارش این با من به نقل از ایسنا، دكتر علیرضا رهایی در همایش هم اندیشی كمیته های برنامه ریزی، فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن ترسیم چشم انداز و مأموریت حوزه برنامه ریزی فنی و مهندسی، مشخصه های دانشگاه ها و برنامه های كارآفرین را مطرح و بر توجه به الگوی كارآفرینی و مهارتی در برنامه ها تاكید كرد.
وی با اشاره به جهت گیری دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه، اشاره كرد: تدوین برنامه و نمایش برنامه های جدید برای جذب دانشجوی بیشتر، تدوین برنامه جدید یا مجموعه های بین رشته ای متناسب با نیازهای جامعه و فعال شدن بازار اشتغال و بازبینی برنامه های موجود با هدف به روز كردن و ملاحظه كارآفرینی، همچون برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی برای تحول در حوزه فنی و مهندسی است.
معاون علوم فنی مهندسی و كشاورزی افزود: پیشتازی و مرجعیت در تولید علم و فناوری در حوزه دانش فنی و مهندسی در منطقه و جهان اسلام، چشم انداز برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.
دكتر رهایی با اشاره به اینكه این اهداف با تمركز بر شاخص های مهمی محقق خواهد شد، اظهار داشت: توجه به رویكرد سیستمی و تعیین نقش همه ذی نفعان سیستم در چارچوب حركت های پیوسته، بادوام و گروهیv، سازمان نوآور و دولت سیاست گذار رشد نوآوری در رویكرد سیستمی، بهره مندی از دانش نظام نوآوری و… ازجمله شاخص ها برای انجام مأموریت در دانشگاه آزاد اسلامی است.
معاون علوم فنی مهندسی و كشاورزی در ادامه مشخصه های دانشگاه های برتر، توجه به الگوی دانشگاه های كارآفرین، ارزیابی كارآیی مجموعه های درسی، همراه شدن آموزش با تحقیقات، بازبینی برنامه با حداكثر انعطاف پذیری، تاكید بر دانشگاه های روزآمد و جدید، انجام مطالعات تطبیقی با تجمیع دانش های تخصصی، یكپارچگی در دروس كارشناسی ارشد و دكتری و… را بیان كرد.
وی با اشاره به اینكه یكی از اولویت های گروه فنی و مهندسی ایجاد مجموعه های بین رشته ای و كاربردی محور است، اظهار داشت: به منظور تقویت آن «كمیته بین رشته ای» در گروه فنی و مهندسی ایجا می شود، تا به این واسطه روند پیشنهاد، تصویب و ایجاد رشته های نوین و بین رشته ای تسریع شود.
دكتر رهایی اضافه كرد: گروه فنی مهندسی با طراحی و اجرای برنامه ها و اقدامات مناسب بعنوان الگوی سایر گروه ها خواهد بود و یك همایش تخصصی برای این گروه به پیشنهاد مدیر كل برنامه ریزی دانشگاه در خرداد ماه سال آینده برگزار می گردد كه در ضمن آن از تمام صنایع مرتبط، سازمان ها، انجمن ها، و صاحب نظران جهت تبادل نظر و لطمه شناسی معضل بیكاری فارغ التحصیلان و بازبینی متون درسی، دعوت به عمل خواهد آمد.
در ادامه این همایش دكتر رحمتی، مدیر كل برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه آزاد اسلامی، حوزه برنامه ریزی را مهمترین اتاق فكر دانشگاه نامید كه منشأ تغییر و تحول در امتداد اهداف عالی دانشگاه است و توسط كمیته های تخصصی ۳۳ گانه صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به مشكلات و معضلات موجود و بروز نبودن محتوای برنامه های درسی، به اهمیت و جایگاه رشته های فنی و مهندسی بعنوان یكی از شاخص های توسعه و پیشرفت كشورها اصرار كرد و اظهار داشت: باید به الگوهای موفق برخی از كشورهای توسعه یافته و شناسایی و بومی سازی الگوهای موفق دانشگاه های برند دنیا توجه ویژه شده و بررسی، تحلیل و بهره برداری از تجربیات موفق آنان در امتداد نیاز كشور صورت گیرد.
دكتر رحمتی اضافه كرد: تابحال بكارگیری رؤسای گروه ها و كمیته های برنامه ریزی آموزشی و درسی در كمیسیون های هیأت ممیزه، و كمیته های آزمون ها، كمك بسزایی در پیشبرد اهداف آموزشی دانشگاه كرده است، و الان با فعال شدن كمیته های تخصصی، انجام مأموریت های این حوزه همچون بازبینی، تغییر و تدوین برنامه های درسی دانشگاه با نگرش مهارت محوری، مسئله محوری، حل مشكلات جامعه و افزایش جذب دانشجوی جدید، دنبال خواهد شد.
همین طور دكتر علمائی، رئیس گروه برنامه ریزی فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی شرح وظایف و مأموریت این گروه را به اعضای كمیته ها نمایش كرد و به تشریح نقشه راه پیشنهادی پرداخت. سپس مسئولان و اعضای كمیته های برنامه ریزی با بیان نقطه نظرات خود به لطمه شناسی و مشكلات اجرایی و نمایش راهكارها اشاره كردند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، در ادامه همایش، اعضای كمیته ها به بیان نقطه نظرات خود از قبیل فراگیری روش های جدید آموزش در دانشگاه، لزوم تأسیس رشته های جدید برمبنای نیاز كشور، بالانس عرضه و تقاضا جهت پاسخ به نیاز جامعه و پرهیز از بیكاری فارغ التحصیلان دانشگاه، مهارت آموزی اساتید فاقد دانش حرفه ای و استاندارد، مصوب كردن دروس امتحانات جامع به طور یكپارچه، بررسی اختلاف سطح علمی و آموزشی واحدها، سازوكار تجمیع اطلاعات و سامانه ها جهت امكان برنامه ریزی صحیح در آینده، و جایگزینی گردنگیر نمایش مقاله ISI دانشجویان دكتری با حرفه های خاص، پرداختند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب