رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی:

كنكور حذف شدنی نیست، نحوه پذیرش در دانشگاه ها باید تعدیل شود

كنكور حذف شدنی نیست، نحوه پذیرش در دانشگاه ها باید تعدیل شود این با من: رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: كنكور سراسری به معنای مطلق نظیر آزمون هایی كه برای ورود دانش آموزان نخبه به مدارس تیزهوشان درنظر می گیرند، حذف شدنی نیست، آزمونی كه حتی در دوره مدرسه حذف نشده را چگونه می توان برای دانشگاه حذف كرد.


دكتر عباس شیخ الاسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، در مورد حذف احتمالی كنكور سراسری، اظهار نمود: زمانیكه ظرفیت دانشگاه ها كم و متقاضیان زیاد باشد، باید فرمول عادلانه ای برای اختصاص این ظرفیت محدود به برخی محرومین درنظر گرفته شود، اما در صورتی می توان این فرمول را عادلانه درنظر گرفت، كه مبتنی بر شایستگی علمی باشد.
وی ادامه داد: در گذشته پیشنهاد شد كه ملاك پذیرش در دانشگاه ها نمرات دوره دبیرستان باشد، اما این امر شبهه تولید می كرد، چون كه ممكن بود نمره ای كه بعضی از مدارس و معلمین به دانش آموزان می دهند، عادلانه نباشد، در نتیجه به هر دلیلی فرصت برای بروز استعدادهای دانش آموزان فراهم نباشد؛ بنابراین آزمون كنكور سراسری از جانب وزارت علوم درنظر گرفته شد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی، كنكور سراسری را آزمونی برای احراز شایستگی افراد دانست و عنوان كرد: وجود یك آزمون متمركز و عادلانه مثل كنكور سراسری به این معنا است كه امتیاز ادامه تحصیل را به كسانی می دهیم كه از استعداد علمی بیشتری برخوردار باشند. كلاس های كنكور استرس و... همچون اثرات كنكور است.
شیخ الاسلامی خاطرنشان كرد: میل جامعه برای ادامه تحصیلات فشار اجتماعی زیادی را برای دولت داشته كه آن را ناچار كرده ظرفیت آموزش عالی را با استفاده از تولید دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی افزایش دهد و هم اكنون در نقطه ای قرار گرفتیم كه برای اغلب رشته ها صندلی و ظرفیت كافی وجود دارد یعنی پس می توان كنكور را برداشت، زیرا دیگر با كمبود ظرفیت روبرو نیستیم.
وی افزود: اما نكته ای كه باید به آن توجه داشت، این است كه آیا ما به اندازه ی تمام تقاضاهایی كه برای برخی دانشگاه ها و رشته ها وجود دارد، ظرفیت داریم؟ حال كه امكان تحصیل برای همه فراهم شده، مساله ای كه مطرح می گردد این است كه داوطلبان در چه دانشگاه های تحصیل كنند؛ ممكن است بعضی از دانشگاه ها سطح آموزشی پایین تری داشته باشند،. بنابراین باید تفاوتی بین دانشگاه های سطح یك و سطح پایین كشور وجود داشته باشد
رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: ظرفیت خالی زیادی برای بعضی از رشته ها نظیر مهندسی مكانیك از دانشگاه های سطح یك تا پایین ترین سطح دانشگاه ها در كشور وجود دارد، اما همه افراد نمی توانند به راحتی در بعضی رشته ها مثل پزشكی وارد شوند؛ ظرفیت رشته پزشكی در كشور 2 هزار نفر است، درحالی كه متقاضیان این رشته 400 هزار نفر هستند، بنابراین ظرفیت این رشته در كشور محدود است، ازاین رو باید ببینیم امكان تحصیل را به چه افرادی بدهیم، بنابراین نتیجه می گیریم كه كنكور حتما باید برای برخی رشته ها مثل پزشكی باشد.
شیخ الاسلامی اظهار داشت: اگر قرار باشد دانشگاه برتری مثل دانشگاه صنعتی شریف امكان تحصیل را برای افراد با سطح علمی متوسط فراهم كند، تا 10 سال آینده دیگر نمی توان از آن بعنوان یك دانشگاه برند در سطح كشور و دنیا نام برد. چون كه این افراد به همراه خود سطح علمی دانشگاه را هم كم می كنند ازاین رو چنین دانشگاه هایی باید بیشتر دانشجویانی را جذب كنند كه از سطح علمی بالایی برخوردار می باشند و سبب ارتقاء برند آن ها می شوند.
وی بیان كرد: طی پنج سال قبل در كنار برگزاری كنكور برای بعضی از رشته ها، امكان پذیرش دانشجو بدون این آزمون فراهم شده، یعنی بعضی از دانشگاه های سطح پایین، برای برخی از رشته ها با كنكور و یا بدون كنكور دانشجو می پذیرند؛ به عبارتی تنها راه ورودی به دانشگاه های سطح یك كنكور بود و از سویی افرادی كه علاقه مند به تحصیل بودند، ولی از سطح علمی پایین تری برخوردار بودند، می توانستند بدون كنكور در دانشگاه های سطح پایین تر پذیرفته شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی اضافه كرد: هیچ گاه نمی توان این حداقل امتیازبندی و مقایسه، یعنی كنكور را حذف كرد، زیرا كشش هایی كه جامعه به سمت ادامه تحصیل دارد و از سویی مزایای متفاوت دانشگاه های سطح یك و متقاضیان بالایی كه برخی رشته های خاص نظیر پزشكی دارند، باعث می گردد كه این آزمون برای تفاوت قائل شدن میان داوطلبان برگزار گردد.

پذیرش در دانشگاه ها باید تعدیل شود
شیخ الاسلامی تصریح كرد: كنكور سراسری به معنای مطلق نظیر آزمون هایی كه برای ورود دانش آموزان نخبه به مدارس تیزهوشان درنظر می گیرند، حذف شدنی نیست، ازاین رو آزمونی كه حتی در دروه مدرسه حذف نشده را چگونه می توان برای دانشگاه حذف كرد. در نتیجه می توان گفت چگونگی پذیرش در دانشگاه ها را باید تعدیل كرد، اما كنكور را نمی توان حذف نمود.




1396/10/08
21:17:12
5.0 / 5
4519
تگهای خبر: آزمون , آموزش , دانشجو , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما