اجرای طرح بورس صنعت و مشاغل در ۳۵ دانشگاه و ۲۲ شهر
به گزارش این با من، مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان با اشاره به بورس صنعت و مشاغل اظهار داشت: در سال 1404، تعداد دانشگاه هایی که دراین طرح مشارکت کردند به 35 دانشگاه و تعداد شهرهای مشارکت کننده به 22 شهر افزایش پیدا کرد.
به گزارش این با من به نقل از سازمان امور دانشجویان، عبدالحمید علیزاده، مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان این سازمان، در نشستی استانی با موضوع تبیین بورس صنعت و مشاغل که به میزبانی دانشگاه صنعتی شیراز برگزار گردید، به تبیین ضرورتهای این طرح ملی پرداخت.
تاکید بر آموزش مهارتی و کارآفرینی
علیزاده در این جلسه اشاره کرد: بورس صنعت و مشاغل، با تاکید مسئولان آموزش عالی کشور، همچون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان دانشجویان، به عنوان یکی ازطرح های کلیدی تعریف شده است.
وی در مورد برگزاری این جلسه به میزبانی دانشگاه صنعتی شیراز اشاره کرد: هدف ما آغاز یک گفتمان سازی فعال در حوزه بورس صنعت و مشاغل از راه سلسله نشست های استانی است.
مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان در ادامه به مأموریت های نسل های مختلف دانشگاه ها اشاره نمود و اضافه کرد: دانشگاه ها از نسل اول تا پنجم بطور مستمر درحال تغییر و تحول هستند و هر دوره، مأموریتی خاص در جهت نیازهای جوامع و فناوری ها برعهده دارند. در حقیقت برای ورود به نسل سوم دانشگاه ها، باید بر آموزش مهارتی و کارآفرینی تأکید شود.
تبدیل دانش به فناوری و اشتغال: رسالت دانشگاه نسل سوم
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه های نسل سوم باید فراتر از آموزش و پژوهش عمل کنند، بیان کرد: هدف، تبدیل دانش به فناوری، ثروت و اشتغال است؛ بنابراین، دانشگاه ها باید تعاملی پویا و فعال با صنعت و جامعه داشته باشند تا بستر کارآفرینی و نوآوری برقرار شود.
نقشه راه جدید برای تربیت نیروهای مهارتی
علیزاده در ادامه به جزییات پروژه ملی بورس صنعت و مشاغل اشاره نمود و اظهار داشت: این بورس نقشه راهی را ترسیم می کند که در آن دولت به عنوان تسهیلگر، دانشگاه را تشویق و حمایت می کند تا توانمندترین نیروها را تربیت کند. بدین ترتیب، صنعت می تواند به خوبی از این نیروی انسانی ماهر استفاده نماید. و این همان کریدور گذر دانشگاه از نسل دوم به سوم می باشد.
توسعه بورس صنعت و مشاغل: تحولی در تربیت سرمایه انسانی ماهر و متخصص
وی ضمن اشاره به این که بورس صنعت و مشاغل به عنوان بخشی از طرح تحول دولت و آموزش عالی، با هدف تأمین و تربیت سرمایه انسانی متخصص و کارآمد مورد نیاز صنعت و جامعه تعریف شده است؛ اظهار داشت: این طرح در جهت تصویب نامه هیأت وزیران و بمنظور اجرائی کردن بخشنامه بورس تحصیلی، و در چارچوب شیوه نامه بورس صنعت و مشاغل برنامه ریزی شده است که در آن به دانشجویان حائز شرایط امکان بهره مندی از تسهیلات بورس در بدو ورود به دانشگاه و یا در حین تحصیل داده می شود.
تعهد خدمت بعد از تحصیل: گام مؤثر در ارتباط دانشگاه و صنعت
علیزاده اضافه کرد: دانشجویان بعد از اتمام دوره تحصیل موظف به انجام تعهد خدمت در حوزه کاربرد مربوطه هستند. این طرح ملی از سال ۱۴۰۲ با مشارکت فعال دانشگاه ها، صنعت، سازمان سنجش و سازمان امور دانشجویان شروع شده است.
گسترش نقاط اجرای بورس: چراغ هایی روشن در پهنه جغرافیای دانشگاهی و صنعتی کشور
مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان به وضعیت بورس صنعت و مشاغل در جغرافیای دانشگاهی کشور اشاره نمود و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱، هیچ چراغی تحت این عنوان بورس در کشور روشن نبود؛ اما خوشبختانه در سال ۱۴۰۲، کارهایی در هفت نقطه از کشور شروع شد. دانشگاه ها در این مقطع با صنایع همکاری کردند تا دانشجویان بورسیه را پذیرش کنند.
افزایش نقاط پذیرش: چشم اندازی روشن برای آینده
علیزاده اضافه کرد: امیدواریم چراغ بورس صنعت و مشاغل کم کم در تمام کشور روشن تر شود. بطوریکه در سال ۱۴۰۳ تعداد این نقاط به ۱۴ و در سال ۱۴۰۴ به ۲۲ شهر رسید. هم اکنون، دانشگاه ها و صنایع مستقر در این شهرها به خوبی بورس صنعت و مشاغل را پذیرفته و به پیش می برند.
بورس صنعت و مشاغل به سرعت در زمینه های دانشگاهی و صنعتی کشور درحال گسترش است
علیزاده، به پذیرش دانشجویان بورسیه در این پروژه اشاره نمود و اضافه کرد: ادبیات و ضرورت این طرح به خوبی در جامعه درحال تشکیل است و نتایج آنرا امروز در پذیرش دانشجویان بورسیه مشاهده می نماییم.
رشد قابل توجه مشارکت دانشگاه ها و بخش های صنعتی
وی در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۲، ۱۱ دانشگاه در این پروژه شرکت کردند؛ این تعداد در سال ۱۴۰۳ به ۲۶ دانشگاه افزوده شد و ما با شادمانی اعلام می نماییم که در سال ۱۴۰۴، تعداد دانشگاه ها به ۳۵ دانشگاه بالا رفته است. همچنین، تعداد شهرهایی که در این طرح مشارکت دارند هم از ۶ به ۱۴ و در سال ۱۴۰۴ به ۲۲ شهر رسیده است.
ورود چشم گیر صنایع کشور: افزایش از یک شرکت به ۶۷ شرکت فعال
علیزاده به توسعه همکاری ها در این طرح اشاره نمود و بیان کرد: این طرح در سال ۱۴۰۲ با مشارکت یک شرکت و یک حوزه کاربرد شروع شد. اما در سال ۱۴۰۳، تعداد شرکت ها و حوزه های کاربرد به ۳۵ رسید و خوشبختانه، در سال ۱۴۰۴، ۶۷ حوزه کاربرد مهم و صنایع کوچک و بزرگ کشور بطور فعال در این پروژه مشارکت دارند.
گسترش موفق بورس صنعت و مشاغل / توسعه مقاطع تحصیلی و افزایش قابلیت ها
مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان با اشاره به اینکه بورس صنعت و مشاغل در سالهای اخیر با تحولات نسبتاً امیدوار کننده ای همراه بوده است؛ اظهار داشت: پروژه بورس صنعت و مشاغل در سال ۱۴۰۲ فقط با یک مقطع تحصیلی، یعنی کارشناسی، شروع شد و در سال ۱۴۰۳ به دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و در سال ۱۴۰۴ به تمامی مقاطع چهارگانه کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری گسترش یافت که این توسعه بسیار خوشحال کننده است.
وی تاکید کرد: یک نکته بارز در این عرصه اینست که ظرفیتهای اعلام شده از طرف صنعت به دانشگاه ها در سالهای ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ کم کم اوج گرفته است و توأمان تبدیل این ظرفیت به تعداد دانشجویان بورسیه از طرف دانشگاه ها هم رشد شایان توجهی داشته است.
در سال ۱۴۰۲، ۱۸.۳ درصد از ظرفیتهای به وجود آمده از طرف صنعت از راه دانشگاه به عنوان دانشجوی بورسیه صنعت و مشاغل برای دانشجویان محقق شد.
نرخ پذیرش رو به رشد: نشانه ای از موفقیت
علیزاده اضافه کرد: این درصد در سال ۱۴۰۳ به ۴۴.۱ درصد ارتقا پیدا کرد و خوشبختانه در سال ۱۴۰۴، ۷۴.۳ درصد از ظرفیتی که صنعت ایجاد کرده، توسط دانشگاه به خوبی استفاده شده است. این آمار نشان دهنده تحولی در جذب و آموزش نیروی انسانی ماهر و متخصص در نظام آموزش عالی کشور است.
بورس صنعت و مشاغل: طرح ملی برای تحول در آموزش عالی ایران
علیزاده با اشاره به اینکه بورس صنعت و مشاغل به عنوان یک طرح ملی، با هدف آموزش اشتغال محور و نوآورانه در زمینه آموزش عالی ایران طی سه سال اخیر بوجود آمده است؛ اشاره کرد: هدف اصلی این طرح، کاهش مهاجرت جوانان و دانشجویان، افزایش امید و ظرفیت اشتغال و تقویت پیوند دانشگاه و صنعت است. امیدواریم که این طرح بین بخشی تغییر مثبت و شایان توجهی در نظام آموزش عالی کشور بوجود آورد و با استقبال خوب صنعت، دانشگاه و دانشجو در سالهای آتی، توسعه و دوام بیش از پیش این طرح را شاهد باشیم.
مهارت محوری در آموزش: راهی به طرف حل معضل بیکاری
مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان تاکید کرد: این طرح با تکیه بر مهارت محوری در آموزش دانشگاه ها، نه تنها می تواند به حل معضل بیکاری فارغ التحصیلان کمک نماید، بلکه در صورت حمایت ملی و هدایت صحیح، می تواند یکی از موتورهای پیشران تقویت پایه های اقتصاد دانش بنیان باشد. نقش کلیدی این طرح در گذر دانشگاه ها از نسل دوم به نسل سوم و در جهت توسعه و پیشرفت ملی بسیار حائز اهمیت می باشد.
نیاز به عزم ملی و مشارکت بین بخشی
علیزاده به ضرورت عزم ملی و مشارکت بین بخشی در این طرح اشاره نمود و بیان داشت: توجه ویژه رؤسای دانشگاه ها به این مساله هم ضرورت دارد. در دنیایی که دیگران با سرعت نور در حرکت هستند، حرکت با سرعت صوت هم کافی نیست؛ اگر امروز به روز نشویم، ناچار به تبعیت از مسیر کسانی خواهیم شد که به آنها باور نداریم.
ضرورت گذار به دانشگاه های کارآفرین
وی در آخر تصریح کرد: گذار از دانشگاه های سنتی به دانشگاه های کارآفرین و مسئولیت پذیر اجتماعی نه یک انتخاب بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر برای پیشرفت و تعالی و پیشرفت ملی است.
منبع: inbaman.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳