کاهش اخلاق پزشکی در دانشجویان با ورود به محیط های بالینی
این با من: به گزارش این با من، عضو شورای راهبردی اخلاق پزشکی، از طراحی ساختار ملی برای توسعه اخلاق پزشکی، بازبینی در سرفصل های آموزشی و لزوم رفع بی عدالتی های آموزشی ضد دانشجویان شهریه پرداز دانشگاه آزاد اطلاع داد.
حسام الدین ریاحی، متخصص اخلاق پزشکی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران و عضو جدید شورای راهبردی اخلاق پزشکی کشور، در گفتگو با خبرنگار مهر بر لزوم تشکیل شبکه ای منسجم از محققان و آموزش دیدگان حوزه اخلاق پزشکی تاکید کرد و از کوشش برای رفع بی عدالتی ها در حق دانشجویان شهریه پرداز دانشگاه آزاد و هماهنگ سازی فناوری های نو با اصول اخلاقی اطلاع داد. ریاحی با اشاره به نوپایی رشته اخلاق پزشکی در کشور اظهار داشت: یکی از مهم ترین اولویت های ما در شورای راهبردی، شناسایی افراد فعال در این عرصه در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور و ایجاد شبکه ای منسجم برای تقسیم کار پژوهشی بر مبنای نیازهای واقعی نظام آموزشی و درمانی است. متخصص اخلاق پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، با شروع فعالیت خود در شورای راهبردی اخلاق پزشکی کشور، از طراحی ساختار ملی برای توسعه اخلاق پزشکی، بازبینی در سرفصل های آموزشی و لزوم رفع بی عدالتی های آموزشی مقابل دانشجویان شهریه پرداز دانشگاه آزاد اطلاع داد و اضافه کرد: متاسفانه هم اکنون، نه تنها ارتباطات شبکه ای در این عرصه شکل نگرفته، بلکه دپارتمان های اخلاق پزشکی نیز در خیلی از دانشگاه ها از ظرفیتهای ضروری جهت فعالیت پژوهشی برخوردار نیستند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با تکیه بر شرایط خاص این دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی با وجود تبعیت از استانداردهای وزارت بهداشت، ساختار مالی متفاوتی دارد و متکی به شهریه های دانشجویان است. در این شرایط، ایجاد ساختار پژوهشی مستقل با حمایت شبکه اخلاق پزشکی کشوری، اولویتی اساسی برای ماست. او با اشاره به دشواری های مضاعف دانشگاه آزاد برای تامین منابع آموزشی و بالینی تصریح کرد: هدف ما اینست که پژوهش های علمی در این عرصه به شکل شبکه ای انجام شوند تا نتایج آن در اختیار سیاست گذاران کلان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد. ریاحی در ادامه از ناعادلانه بودن برخی سیاست ها، بخصوص در رابطه با طرح نیروی انسانی برای دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد، انتقاد نمود و اظهار داشت: این دانشجویان با رتبه های بالا وارد دانشگاه می شوند، شهریه پرداخت می کنند، اما هنگام اجرای طرح، همانند دانشجویان دولتی با آنها برخورد می شود. این مسئله احتیاج به بازبینی جدی دارد.
حساسیت دانشجویان به اخلاق پزشکی با ورود به محیط های بالینی کاهش می یابد
ریاحی در جواب پرسشی در رابطه با وضعیت اخلاق حرفه ای در محیط های درمانی، اشاره کرد: دانشجویان پزشکی در سالهای اول تحصیل، حساسیت اخلاقی بیشتری دارند، اما با ورود به محیط های بالینی و مشاهده برخی الگوهای نامناسب، این حساسیت کمرنگ می شود. ما باید این روند را معکوس نماییم. او اضافه کرد: اخلاق پزشکی فقط وظیفه پزشک نیست؛ کل سیستم درمانی، از استاد دانشگاه تا مدیران بیمارستان و حتی بیماران، باید در آن نقش داشته باشند. دراین میان، مردم باید نسبت به حقوق خود آگاه شوند و آنرا طلب کنند. وی تاکید کرد: سازمان نظام پزشکی دو دسته آیین نامه دارد؛ یکی برای کادر درمان و دیگری برای نهادهای مسئول آنها به همین دلیل باید شرایطی فراهم گردد که پزشکان دغدغه ای جز طبابت نداشته باشند و در ادامه فعالیت دغدغه درگیری و موارد دیگر را نداشته باشد. ریاحی در رابطه با لزوم هماهنگی میان توسعه فناوری های نو و اصول اخلاق پزشکی اظهار داشت: چهار اصل اخلاقی کلاسیک—احترام به استقلال بیمار، عدالت در دسترسی، سودرسانی و ضرر نرساندن—هنوز هم قابل تعمیم به فناوری های نو هستند.
انتقاد از رویه های غیراخلاقی در حوزه فناوری
او با انتقاد از رویه های غیراخلاقی در حوزه فناوری های نو مانند تست های ژنتیک بی فایده و پرهزینه تصریح کرد: باید مراقب باشیم که فناوری ابزاری برای سودجویی نباشد. استفاده از فناوری های بی اثر، نه تنها به درمان کمکی نمی کند بلکه جیب بیماران را خالی می کند. وی در مورد حفظ حریم شخصی بیماران نیز اضافه کرد: ما باید با استفاده از هوش مصنوعی و کدگذاری داده ها، امنیت اطلاعات بیماران را تضمین نماییم. البته هنوز در این عرصه با تأخیر مواجه هستیم. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در انتها با اشاره به ضعف آگاهی عمومی در رابطه با اخلاق پزشکی، اظهار داشت: اخلاق پزشکی فقط اخلاق پزشک نیست؛ بلکه ظرفیت مشترکی است برای رعایت حقوق بیماران و ارائه خدمت بهتر. اگر مردم از حقوق خود آگاه نباشند، امکان دارد به آنها بی توجهی شود. پس آموزش عمومی در این عرصه هم مهم است.
به طور خلاصه، این مساله احتیاج به بازنگری جدی دارد. ریاحی در جواب پرسشی در ارتباط با وضعیت اخلاق حرفه ای در محیط های درمانی، اشاره کرد: دانشجویان پزشکی در سال های اول تحصیل، حساسیت اخلاقی بیشتری دارند، اما با ورود به محیط های بالینی و مشاهده برخی الگوهای نامناسب، این حساسیت کمرنگ می شود. وی اشاره کرد: سازمان نظام پزشکی دو دسته بخشنامه دارد؛ یکی برای کادر درمان و دیگری برای نهادهای مسئول آنها به این علت باید شرایطی فراهم شود که پزشکان دغدغه ای جز طبابت نداشته باشند و در ادامه فعالیت دغدغه درگیری و موارد دیگر را نداشته باشد.
منبع: inbaman.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳