انتشار کتاب عضو هیات علمی دانشگاه های تک کرمان توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا
به گزارش این با من، کرمان کتاب محمد نجف زاده عضو هیات علمی گروه آموزشی مهندسی آب دانشکده مهندسی عمران و نقشه برداری دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان با عنوان انگلیسی «Scouring at Bridge Piers Using Artificial Intelligence Models: Implementation and Prediction» ( به فارسی آبشستگی موضعی پایه پل با بهره گیری از مدلهای هوش مصنوعی: پیاده سازی و پیش بینی) توسط انتشارات « American Society of Civil Engineers (ASCE)» منتشر شد.
نجف زاده امروز ۱۰ خرداد در این رابطه اظهار داشت: این کتاب در پنج فصل به بررسی قابلیت ۱۰ مدل قدرتمند هوش مصنوعی (AI) برای پیش بینی عمق آبشستگی موضعی در پایه های پل می پردازد، در حالیکه سازگاری فیزیکی نتایج مدلهای AI را نیز درنظر می گیرد.
بگفته وی مدلهای هوش مصنوعی مورد استفاده در این کتاب شامل برنامه نویسی ژن بیان (GEP)، رگرسیون چندجمله ای تکاملی (EPR)، درخت مدل (MT)، اسپلاین رگرسیون تطبیقی چندمتغیره (MARS)، ماشین بردار پشتیبان (SVM)، نزدیک ترین همسایگان (KNN)، و مدلهای یادگیری تجمیعی (Ensemble Learning) هستند.
نجف زاده با اشاره به اینکه انواع مختلفی از مدلهای جعبه سیاه هوش مصنوعی (مانند شبکه های عصبی مصنوعی[ANNs] ) به صورت گسترده برای پیش بینی دقیق عمق آبشستگی موضعی در اطراف پایه های پل در وضعیت مختلف (یعنی جریان بالادست، وضعیت حرکت رسوبات بستر، و هندسه پایه ها) مورد استفاده قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: این مدلهای جعبه سیاه از ضعف در تفسیرپذیری در کاربردهای عملی رنج می برند.
به گزارش این با من به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه هایتک کرمان، این کتاب دیدگاه های نوینی درمورد کاربرد معادلات تجربی و مدلهای هوش مصنوعی برای دستیابی به برآوردهای دقیق از عمق آبشستگی موضعی پایه های پل با کارآیی عملی ارائه می کند. ازاین رو، کتاب می تواند مخاطبان گسترده ای خصوصاً فعالان در عرصه تحقیقات میدانی و مهندسی مشاور (مانند مهندسی هیدرولیک، حمل و نقل و طراحی پل) را جذب نماید. همچنین، اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز می توانند از محتوای علمی کتاب برای تدریس، ارائه سخنرانی، نگارش گزارش های فنی و مقالات پژوهشی استفاده نمایند.
نجف زاده این کتاب را به عنوان منبعی نوآورانه برای طراحان پل و متخصصان فعال در تحقیقات میدانی و مهندسی مشاور، همچون مهندسان هیدرولیک و حمل و نقل، همین طور اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که بدنبال کشف ظرفیتهای جدید در حوزه فرسایش پایه های پل با استفاده از معادلات تجربی و مدلهای هوش مصنوعی برای دستیابی به برآوردهای دقیق از عمق آبشستگی هستند، گردآوری کرده است.
منبع: این با من
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱