کشف دوردست ترین سیاه چاله کلان جرم فعال در داده های تلسکوپ جیمز وب

کشف دوردست ترین سیاه چاله کلان جرم فعال در داده های تلسکوپ جیمز وب این با من: پژوهشگران با بهره گیری از «تلسکوپ فضایی جیمز وب»، سیاه چاله ای را کشف کرده اند که دوردست ترین سیاه چاله کلان جرم فعال شناخته شده تا به امروز است.

به گزارش این با من به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، کهکشان «CEERS ۱۰۱۹» که میزبان سیاه چاله باستانی است، تقریباً در اوایل تاریخ کیهان و فقط ۵۷۰ میلیون سال بعد از انفجار بزرگ شکل گرفت. سیاه چاله کلان جرم فعال در مرکز CEERS ۱۰۱۹ نه فقط از نظر سن و مسافت غیرمعمول است، بلکه از این نظر عجیب بشمار می رود که فقط ۹ میلیون جرم خورشیدی دارد؛ یعنی ۹ میلیون برابر بزرگتر از خورشید است. بیشتر سیاه چاله های کلان جرم در کیهان اولیه بطور معمول بیش از یک میلیارد جرم خورشیدی دارند که موجب روشن تر شدن و شناسایی آسان تر آنها می شود.
اندازه نسبتا کوچک سیاه چاله واقع در مرکز CEERS ۱۰۱۹ تا حدودی یک معما است. در بیانیه «موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور» که عملیات علمی جیمز وب را مدیریت می کند، نوشته شده: هنوز دشوار است که توضیح دهیم سیاه چاله چگونه این قدر زود بعد از شروع جهان شکل گرفته است.
ستاره شناسان مدت ها گمان می کردند که سیاه چاله های کوچک تر باید در ایام اولیه عمر کیهان شکل گرفته باشند اما این مشاهدات، نخستین مشاهداتی هستند که آنها را با چنین جزئیاتی نشان می دهند.
«دیل کوچوسکی»(Dale Kocevski)، پژوهشگر «کالج کلبی»(Colby College) که یکی از پژوهش های جیمز وب را سرپرستی می کند، اظهار داشت: پژوهشگران مدت ها می دانستند که سیاه چاله هایی با جرم کمتر در کیهان اولیه وجود دارند. جیمز وب نخستین رصدخانه ای است که می تواند آنها را به وضوح ثبت کند. حالا ما معتقدیم که سیاه چاله های با جرم کمتر ممکنست در همه جا وجود داشته و منتظر کشف شدن باشند.
سیاه چاله واقع در CEERS ۱۰۱۹ با بهره گیری از داده های جمع آوری شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب به عنوان قسمتی از پروژه «بررسی علم انتشار سریع تکامل کیهانی»(CEERS) کشف شد. این یک برنامه پژوهشی است که برای آزمایش و اعتبارسنجی روش هایی بمنظور بررسی تاریخ کیهان در منطقه ای از فضای بین صورت فلکی دب اکبر و گاوران(Boötes) طراحی شده است. داده های جمع آوری شده برای این بررسی پیش تر هم ستاره شناسان را به وجد آورده اند.
«استیون فینکلشتاین»(Steven Finkelstein)، ستاره شناس «دانشگاه تگزاس در آستین»(UT Austin) اظهار داشت: تا قبل از این، تحقیقات پیرامون جهان اولیه عمدتاً نظری بودند. با جیمز وب نه فقط می توانیم سیاه چاله ها و کهکشان ها را در فواصل بسیار زیاد ببینیم، بلکه می توانیم اندازه گیری دقیق آنها را شروع نماییم. این قدرت فوق العاده تلسکوپ جیمز وب است.
تلسکوپ فضایی جیمز وب توانست انبوهی از داده های طیفی را در مورد CEERS ۱۰۱۹ جمع آوری کند که ترکیب شیمیایی، جرم و سایر خاصیت های کهکشان را نشان می دهند. این داده ها نشان می دهند که کهکشان بطور فعال درحال تولید ستاره های جدید است. این احتمالاً در نتیجه ادغام با کهکشان دیگری است که فعالیت سیاه چاله مرکزی CEERS ۱۰۱۹ را تغذیه می کند.
این بررسی علاوه بر شناسایی سیاه چاله در مرکز CEERS ۱۰۱۹، دو سیاه چاله کلان جرم دیگر را با جرم کمتر از آن چه بطور معمول در سیاه چاله ها در آن فاصله دیده می شود، پیدا کرد.
این دو سیاه چاله در هسته کهکشان های CEERS ۲۷۸۲ و CEERS ۷۴۶ قرار دارند که به ترتیب ۱.۱ میلیارد سال و یک میلیارد سال بعد از انفجار بزرگ تشکیل شده اند. وزن هر کدام حدود ۱۰ میلیون خورشید است.
در مجموع، ۱۱ کهکشان با بهره گیری از داده های بررسی CEERS کشف شده اند که تصور می شود بین ۴۷۰ تا ۶۷۵ میلیون سال بعد از انفجار بزرگ شکل گرفته اند. بگفته پژوهشگران، داده های حاصل از مطالعه این کهکشان ها می توانند درک ستاره شناسان را در مورد چگونگی ایجاد و تکامل ستارگان و کهکشان ها در طول تاریخ کیهانی متحول کنند.

1402/04/16