دانشمندان چینی برای نابودی تومورها یک باتری قابل کاشت طراحی کردند

دانشمندان چینی برای نابودی تومورها یک باتری قابل کاشت طراحی کردند این با من: پژوهشگران چینی یک باتری آب نمک قابل کاشت و خود شارژ شونده ساخته اند که با تنظیم محیطی که از رشد تومور حمایت می کند به کشتن سلول های تومور کمک می نماید.

به گزارش این با من به نقل از ایسنا و به نقل از چاینادیلی، پژوهشگران در توصیف این باتری اظهار نمودند که باتری مذکور در استفاده ترکیبی با یک پیش دارو به نام «تیراپازامین»(tirapazamine) حجم تومور را بطور متوسط ۹۰ درصد در طول دو هفته کم کرد و تومورها را در چهار موش از پنج موش از بین برد.
پیش دارو(Prodrug) یک دارویی است که ابتدا به شکل غیرفعال(یا با فعالیتی کمتر از حالت کاملاً فعال) به بدن وارد می شود و سپس به وسیله فرایندهای سوخت وساز طبیعی بدن به شکل فعال خودش درمی آید.
تعدادی از محققان دانشگاه فودان، با الهام از واکنش ردوکس الکترود در باتری ها، یک دستگاه قابل کاشت متشکل از پلی آمید مبتنی بر کربونیل زیست سازگار و روی فلزی طراحی کردند.
این باتری می تواند یک چرخه تخلیه و خود شارژ شدن برای مصرف مداوم اکسیژن در تومورهای موش بوجود آورد، بدین سبب میزان اکسیژن و سطح pH تومور را تنظیم می کند.
باتوجه به این مطالعه، باتری آب نمک با خاصیت پلاستیکی خوب، می تواند بصورت زیر جلدی روی سطح تومور کاشته شود تا به درستی تومور را بپوشاند.
«ژانگ فن» استاد دانشگاه فودان و نویسنده مقاله، اظهار داشت: این مطالعه نشان داد که باتری آب نمک می تواند به عنوان یک تنظیم کننده موثر ریزمحیط تومور برای درمان ضد تومور استفاده گردد.
علاوه بر این، هیچ تغییر غیرعادی در وزن بدن، پوست و اندام های طبیعی موش ها در طول درمان گزارش نشد که این امر نشان دهنده ایمنی باتری است.
«شیا یونگ یائو» استاد فودان و نویسنده مطالعه، اظهار داشت: این کار یک مطالعه متقاطع بین فناوری باتری و بیوتراپی است که نه فقط یک روش درمانی جدید برای درمان ضد تومور ارائه می کند، بلکه سابقه ای برای باتری ها در کاربردهای زیست پزشکی ایجاد می کند».
یافته های این مطالعه در مجله « Science Advances» منتشر گردید.

1402/01/14