در نشست هم اندیشی پژوهشگران یك درصد پر استناد دنیا مطرح شد؛

مشکلات همکاریهای بین المللی و کمبود بودجه پژوهشی دو چالش بزرگ بر سر راه مرجعیت علمی

مشکلات همکاریهای بین المللی و کمبود بودجه پژوهشی دو چالش بزرگ بر سر راه مرجعیت علمی به گزارش این با من، سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه یکی از لوازم اولیه رسیدن به مرجعیت علمی، ˮارتباط بین المللیˮ است، اظهار داشت: باید فرآیندی را تدوین نماییم که تعاملات و همکاریهای بین المللی تقویت شوند. مشکلاتی که اساتید جهت شرکت در کنگره ها و سمینارهای بین المللی دارند، یکی از مهم ترین موانعی است که مرجعیت علمی را با چالش مواجه می کند.


به گزارش این با من به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا بنفشه، در نشست هم اندیشی پژوهشگران یک درصد پراستناد دنیا که در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برگزار شد، در مورد چالش ها و فرصت های دستیابی به مرجعیت علمی اظهار داشت: یکی از مهم ترین عوامل موثر در تولید علم و دانش، مرجعیت و دیپلماسی علمی است و در کنار بحث مرجعیت علمی، باید به آینده پژوهی و آینده نگاری هم توجه داشت.
وی افزود: نخستین حوزه ای که باید در مرجعیت علمی توجه داشته باشیم اینست که مشخص نماییم، منظور ما از مرجعیت علمی چیست؟ مرجعیت علمی یعنی یک فرد یا کشور، بر مبنای توانمندی های علمی واقعی، مورد رجوع قرار بگیرد.
سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت اظهار داشت: علاوه بر اینکه توانمندی در عرصه تولید و انتشار دانش مهم می باشد، باید به پاسخگویی به نیازهای مردم و جامعه هم توجه داشته باشیم.
بنفشه، با اشاره به چالش های موجود دراین زمینه اظهار داشت: یکی از این چالش ها مبحث ایجاد رضایت در میان دانشمندان و حرفه ای این حوزه است. همینطور ایجاد ارتباط و شبکه بین متخصصان یک حوزه هم یکی دیگر از چالش های این زمینه است که ما در ایران در این عرصه گرفتار ضعف هستیم.
وی افزود: چالش دیگر در بحث سیاست گذاری، تغییر ذهنیت سیاستگذاران است که سیاست گذاران اعتقاد جدی پیدا کنند که باید در تصمیم گیری از دانشمندان حوزه بهره گیرند. همینطور بحث فالوآپ و پیگیری پیشرفت های علمی، مبحث جدی است که باید به آن دقت کنیم.
وی ادامه داد: به علاوه؛ جلوگیری از پراکنده کاری هم از دیگر چالش های این زمینه است. ما اگر می خواهیم مرجعیت علمی پیدا نماییم باید در حوزه های خاص که در آن دارای مزیت نسبی هستیم، تمرکز نماییم و نمی توان در همه حوزه ها دارای مرجعیت علمی بود.
سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، برای رسیدن به مرجعیت علمی، نیازمند تغییرات ساختاری هستیم، اظهار داشت: اگر می خواهیم به مرجعیت علمی دست پیدا نماییم باید ساختارها را تغییر دهیم و به سمت پژوهش های کاربردی برویم و از نخبگان در سیستم های مدیریتی خود استفاده نمائیم و در نهایت یک نقشه جامع ملی برای دستیابی به مرجعیت علمی تدوین نماییم.
دکتر بنفشه، با اعلان اینکه یکی از لوازم اولیه رسیدن به مرجعیت علمی ارتباط بین المللی است، اظهار داشت: باید یک فرآیندی را تدوین نماییم که بتوانیم تعاملات و همکاریهای بین المللی را تقویت نماییم. یکی از مشکلاتی که اساتید جهت شرکت در کنگره ها و سمینارهای بین المللی دارند، یکی از مهم ترین مشکلاتی است که مرجعیت علمی را با چالش مواجه می کند.
سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در مورد کمبودهایی که در راه مرجعیت علمی وجود دارد، به نبود شاخصهای نوآوری و فناوری اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از دلایلی که رتبه ما در تولید دانش، رتبه ۱۵ دنیا است، و رتبه ما در تولید فناوری ۵۳ است، اینست که ما اعضای هیئت علمی را با شاخصهای نوآوری و فناوری رتبه بندی نمی نماییم و این "نبود شاخص" می تواند یک صدمه باشد.
وی افزود: همینطور کمبودهایی که ما در کار تیمی و همکاریهای بین بخشی، بین دانشگاهی و بین المللی داریم و موانع فرهنگی که دراین زمینه داریم، مشکلاتی به وجود آورده است.
بنفشه، با اشاره به این که یک سری استراتژی دراین زمینه میتوان تدوین کرد، اظهار داشت: در حوزه های دانشگاهی و منطقه ای، هم افزایی آموزش، پژوهش، درمانی می تواند به مرجعیت علمی کند.
وی افزود: تاکید بر حرفه ای گری هم یکی از استراتژی هایی است که می تواند مهم باشد و اینکه بتوانیم نخبگان را فارغ از اینکه سن شان چقدر است و... در سیستم های دانشگاهی جذب نماییم.
سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، اشاره کرد: در حوزه های کلان، بحث های بودجه ای در مرجعیت علمی خیلی خیلی مهم می باشد. از نظر من با این میزان بودجه، کارهای بزرگی که انجام شده، واقعاً شق القمر بوده است. اگر واقعاً می خواهیم این موارد بهبود پیدا کند، نیاز است که سهم پژوهش را از تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کند.
او در آخر اشاره کرد: توجه به اهمیت کارگروهی، توجه به نقشه راه برای رسیدن به مرجعیت علمی و همینطور توجه به نوآوری، موضوع هایی هستند که می توانند برای رسیدن به مرجعیت علمی کمک کننده باشند.




منبع:

1401/09/05
20:30:27
5.0 / 5
441
تگهای خبر: آموزش , اساتید , پژوهش , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما