معاون سازمان بسیج اساتید كشور عنوان كرد؛

راهبردهای جریان معارض در فعال سازی شاخه دانشجویی خود

راهبردهای جریان معارض در فعال سازی شاخه دانشجویی خود این با من: به گزارش این با من، معاون رسانه و ارتباطات اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور اظهار داشت: یکی از راهبردهای ضد انقلاب در دانشگاهها تلاش جهت ایجاد همبستگی با اعتراضات صنفی چه در داخل دانشگاه و چه در سطح جامعه است.



به گزارش این با من به نقل از سازمان بسیج اساتید، محمد قربانی گلشن آباد در اردوی آموزشی تشکیلاتی «حا میم» دانشجویان فعال فرهنگی سیاسی دانشگاه های استان البرز با تبیین مفهوم «جنبش دانشجویی» اظهار داشت: در رابطه با معنا و مضمون «جنبش دانشجویی» اختلاف نظرهایی در رابطه با ماهیت «جنبشی» آن وجود دارد که به نوع نگاه و اقسام رویکردها، بر می گردد.
وی ضمن اشاره به حرکت های دانشجویی به جریان شناسی جنبش دانشجویی پرداخته و اظهار داشت: جریان ها و گروههای مختلف و متنوعی در بین جنبش دانشجویی ایران وجود دارد که میتوان در ساحت جریان شناختی، به سه دسته عمده اسلام گرایان، لیبرال ها (ناسیونالیست ها-لیبرالیست ها) و چپ ها (سوسیالیست ها- مارکسیست ها) تقسیم کرد.
وی اضافه کرد: آنچه که مسلم است پس از شروع نهضت حضرت امام خمینی (ره) و بخصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جنبش دانشجویی ایران کاملاً منطبق بر اهداف، منویات و آرمان های امامین انقلاب اسلامی پیش رفته و به تعبیری جنبش دانشجویی ایران، ذات و هویتی کاملاً اسلامی و انقلابی دارد که در چارچوب تشکل های مختلف و متنوعی درحال فعالیت و کنشگری هستند همچون سازمان بسیج دانشجویی، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، دفتر تحکیم وحدت، جنبش عدالت خواه دانشجویی و اتحادیه های دانشجویی که به صورت ویژه در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، فعالیت می نمایند.
این استاد دانشگاه در ادامه ضمن اشاره به تلاش جریان های ضدانقلاب جهت نفوذ به فضای دانشگاهی و محافل روشنفکری، اظهار داشت: در کنار جریان غالب اسلامی و انقلابی در فضای دانشگاهی؛ جریان های معارض، اپوزیسیون و ضد انقلاب هم در تلاش هستند که شاخه دانشجویی خویش را در محیط دانشگاهی فعال کنند؛ مشابه آنچه که گروهک های چپ گرا انجام می دهند و یا لبیرالها. بعنوان مثال سازمان منافقین (سازمان مجاهدین خلق) به دنبال ایجاد کانون های شورشی است که تابحال نتیجه ای نگرفته یا آنچه که شاخه دانشجویی بعضی از گروهک های چپ مارکسیستی و سوسیالیستی تحرکات شوم و در عین حال نافرجامی جهت اسائه ادب به احکام نورانی اسلام همچون حجاب انجام دادند.
وی اظهار داشت: لیبرال ها و نولیبرال ها هم به دنبال فعال سازی شاخه دانشجویی خود همچون شورای احیا، تادا، سازمان ادوار و … هستند که نتیجه بخش نبوده ولیکن جریان روشنفکری غربگرا؛ پشتیبانی فکری، لجستیک معرفتی و در کنار آن دوپینگ رسانه ای آنرا برعهده داشته و بنابراین در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، ضریبی چند برابری از تحرکات معدود آنها به مخاطب القا می شود.
قربانی ضمن اشاره به راهبردهای ضدانقلاب در محیط دانشگاه اظهار داشت: شایسته است به چند راهبرد جریان معارض در فعال سازی شاخه دانشجویی خود اشاره مختصری داشته باشیم: یکم؛ کنش ها و واکنش های سیاسی را در زر ورقی از اقدامات و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی می پیچند که طبعاً با تاکتیک اغفال و نفوذ، راهبری کنند. ازاین رو رصد وضعیت فرهنگی و اجتماعی فضای دانشگاهی، امری مهم، ضروری و حیاتی می باشد. دوم؛ روش و متد جذب تشکیلاتی بر اصول هدونیسم (لذت گرایی) استوار کرده اند که با بهره برداری از اقتضائات جوانی، جذابیت های صوری ایجاد نموده تا بتوانند نفرات بیشتری را جذب تشکلات کنند. راهکار مبارزه با آن، ایجاد فضای شاد و با نشاط مبتنی بر ارزش های اسلامی و ایرانی در فضای دانشگاهی است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سوم؛ تلاشی فوق العاده جهت ایجاد همبستگی با اعتراضات صنفی چه در داخل دانشگاه و چه در سطح جامعه دارند بعنوان مثال به دنبال هم افزایی با جامعه کارگری، زنان و یا حتی نهادهای مدنی فعال در حوزه محیط زیست و یا حتی مجامع و کانون های خیریه هستند. روشن است راهکار خنثی سازی آن، توسعه و تسری فعالیتهای جنبش دانشجویی اصیل ایران اسلامی، به حوزه های فرهنگی و اجتماعی و هم اتصال و امتداد با نهادهای مدنی است که الحمدالله توجهی جدی در این عرصه از جانب تشکل های دانشجویی، قابل مشاهده می باشد.
قربانی افزود: حضور مؤثر تشکل های دانشجویان در پویش ملی " کمک مومنانه" و یا "اردوهای جهادی" دو مثال بارز از ده ها فعالیت اثرگذار در این حوزه است که لازم است با حمایت بیشتر مسئولین به لحاظ کمی و کیفی توسعه یابد. چهارم؛ فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، محیطی مناسب جهت تحرکات جریان معارض بوجود آورده و از آن به مثابه پایگاهی جهت شبهه افکنی، غوغاسالاری و شارلاتانیسم رسانه ای استفاده می نماید. طبیعی است راهکار رفع و دفع آن، در کنار مدیریت فضای مجازی و پیشگیری از "رهاشدگی" و "ول بودن" فضای مجازی توسط دستگاههای مربوطه، نهادهای دولتی و حاکمیتی؛ کنش انقلابی، هم افزا و رویکرد تهاجمی به سازه های پوچ و پوشالی لیبرالیسم و سوسیالیسم توسط دانشجویان تشکیلاتی اهمیت فراوانی دارد. الحمدالله در این چند سال گذشته، الحق و الانصاف اقدامات فاخری در این حوزه شده ولیکن نباید به این میزان بسنده کرد و لازم است بیشتر از پیش، فعال باشیم. بدیهی است جریان معارض، راهبردهای متنوع و متناسب با اقتضائات زمینه و زمانه ای را پیگیری می کند که به علت ضیق مجال به همین مقدار بسنده می شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی سپس وارد بحث صدمه شناسی شده و تصریح کرد: اگر با رویکرد صدمه شناسانه، تشکل های دانشجویی انقلابی را بررسی نماییم مهم ترین صدمه به زعم حقیر، فقر تئوریک و یا فقر معرفتی است. ازاین رو مهم ترین اقدامی که متوجه و معطوف به تشکلهای دانشجویی است، استقامت مبانی معرفتی و تقویت قدرت تبیین و تحلیل است که این مساله در خلال دیدارهای تشکلهای دانشجویی با رهبر معظم انقلاب اسلامی، همواره مورد تاکید و تصریح ایشان بوده و علی الدوام به تحکیم مبانی معرفتی و تعمیق اندیشه ناب اسلامی و انقلابی سفارش مکرر و مؤکد داشته اند.
وی اظهار داشت: حقیقت اینست که تشکل های دانشجویی ده ها برنامه کلان و مهم در این عرصه انجام داده و انجام می دهند همچون "طرح ولایت" که حقیقتاً یکی از فاخرترین برنامه های معرفتی است که یادگار مرحوم علامه مصباح یزدی (رحمه الله علیه) بوده و توسط بسیج دانشجویی برگزار می گردد که توانسته دل ها و ذهن های پاک و مطهر دانشجویان را با آموزه های اسلام ناب، سیراب کند.
قربانی تصریح کرد: با این وجود بخش قابل توجهی از برنامه های معرفتی، در چند سال قبل به دلایلی کمرنگ شد همچون به علت فراگیری کرونا و هم عدم همراهی و همکاری دولت لیبرال تکنوکرات قبلی و مدیران منصوب آنها در دانشگاه ها که اساساً و از بیخ و بن، به دنبال تضعیف فعالیتهای تشکل های دانشجویی ارزشی و انقلابی بودند و چه ظلم و جفایی بر آنها وارد کردند الله اعلم.
وی اظهار داشت: الحمدالله با روی کار آمدن دولت انقلابی و انتصاب مدیران ارزشی، فرصت بی نظیری جهت رشد و اعتلا کمی و کیفی فعالیت جنبش دانشجویی بوجود آمده و نباید از این فرصت غفلت کرد. از این منظر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، اصلی ترین و مهم ترین مجموعه ای است که به تحکیم و تعمیق مبانی دینی و معرفتی دانشجویان می پردازد. روشن است طرح معرفتی تشکیلاتی " حا میم" یک طرح فاخر و در عین حال ضروری بوده و ضمن تقدیر و تشکر بابت طراحی و عملیاتی سازی آن، ضروریست به تداوم و استمرار آن اهتمام ورزید.
قربانی در ادامه به جمع بندی مطالب خود پرداخته و تاکید کرد، این که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در طول سال چند بار با دانشجویان و نخبگان جوان دیدار می کنند که یکی از مهم ترین این دیدارها، ضیافت افطاری سالانه تشکل های دانشجویی با معظم له است که دانشجویان تشکیلاتی با صراحت و شفافیت، مطالب خودشان را عرضه می کنند نشان از اعتقاد و اعتماد حضرت آقا به دانشجویان و بخصوص به تشکل های دانشجویی دارد.
قربانی افزود: حقیقت اینست مبتکر و مجری خیلی از اقدامات جریان ساز کشور همچون "اعتکاف"، "اردوهای جهادی"، "اردوهای آموزشی و تشکیلاتی"، "مطالبه گری از مسئولین"، "عدالت خواهی"، "هیات های دانشجویی"، "نشریات و مطبوعات دانشجویی" و … محصول مجاهدت های دانشجویان تشکل های انقلابی بوده و لازم است در این ایام عزای خاندان علیهم السلام خدای قادر متعال را شاکر و قدردان باشیم که ایران اسلامی واجد صدها هزار جوان مؤمن انقلابی است که به دنبال تحقق ایران قوی و مقتدر در افق بیانیه گام دوم هستند، جوانانی که چمران، باکری، باقری، همت، زین الدین، سلیمانی و… امروز ایران اسلامی هستند الحمدالله رب العالمین.

1401/06/05
09:26:38
5.0 / 5
319
تگهای خبر: آموزش , اساتید , انجمن , جوانان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما