قائم مقام وزیر علوم در علوم انسانی تاكید كرد

مسئله محوری و تفکر محور دو رکن مهم تحول در علوم انسانی

مسئله محوری و تفکر محور دو رکن مهم تحول در علوم انسانی این با من: قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی و رییس مرکز همکاری به ارکان تحول در علوم انسانی اشاره نمود و اظهار داشت: مسئله محوری در پژوهش و تفکرمحوری در آموزش، دو رکن مهم در تحول علوم انسانی است.


به گزارش این با من به نقل از ایسنا، دکتر محمدجواد هراتی در نشست علمی دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع «آموزه های قرآنی و تحول علوم انسانی» با اشاره به اهمیت «مسئله محوری» در پژوهش اضافه کرد: مسئله محوری، دغدغه مندی به وجود می آورد و این مساله انسانیت دردمند تولید می کند که به دنبال درد و مشکلات جامعه خود می رود و فردی که درد و مشکل جامعه خودرا پیدا می کند، به دنبال درمان درد و به تعبیری حل مسائل و پاسخ به سولات است و در آن موفق می شود و با این رویکرد علوم متحول می شود و مسیری دیگری را طی خواهدنمود.
قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی تاکید کرد: مسئله محوری در چند سطح قابل پیگیریست که مهم ترین آن، سطح دانشجویی است و باید دانشجویان را به سمت مسئله محوری هدایت کرد و اگر دانشجو را مسئله محور شود، استاد نیز «مسئله محور» می شود و در مرحله بعد پژوهشکده و پژوهشگاه و دانشگاه مسئله محور باید داشته باشیم.
رییس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش علوم قرآنی و علوم انسانی کشور با اشاره به روایت مَنْ أَکْثَرَ اَلْفِکْرَ فِیمَا تَعَلَّمَ أَتْقَنَ عِلْمَهُ وَ تَفَهَّمَ مَا لَمْ یَکُنْ یَفْهَمُ، تفکر محوری را از دیگر ضروریات در تحول علوم انسانی دانست و اضافه کرد: آنچه در این روایت تاکید می شود، تفکر فراوان در آنچه انسان می آموزد است و در صورتی می توان به تحول رسید که فکر کردن در آنچه آموخته ایم را به دانشجویان آموزش دهیم که این امر سبب می شود تا از دید از بیرون به آنچه آموخته ایم، داشته باشیم و از این رهگذر زمینه را برای تحول فراهم نماییم.
وی با تاکید بر تفکرمحوری در آموزه های قرآنی اظهار داشت: مبنای آموزش در نگاه اسلامی که در علوم انسانی باید نمود داشته باشد، تفکرمحوری است و تعابیر قرآن که بارها بر تفکر کردن و تعقل کردن تصریح می کند، شاهدی بر این مدعا است.
هراتی اضافه کرد: لکن در رویکرد های آموزشی که اخیراً بر پارادایم فکری خاصی بنا شده، تفکرمحوری را به حاشیه می راند؛ بعنوان نمونه در یک حوزه جدید در بحث علوم شناختی برخی جریان ها درحال شکل گیری است که به دنبال تربیت انسان با بهره گیری از روش هایی است که در آن بتواند با بهره گیری از ابزارهای الکترونیکی کنترل و هدایت انسان را بر عهده داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی اشاره کرد: در این رویکرد که نگاه به انسان را فقط مادی می داند، تفکر از انسان گرفته می شود و انسان متعالی تبدیل به انسان ابزار ساز می شود و متأسفانه رسوخ خزنده این رویکرد به حوزه علوم انسانی و حتی در زمینه سیاست گذاری علم، به اسم تحول در علوم انسانی زمینه سازی برای انحطاط در این عرصه را فراهم می آورد.



1400/11/11
23:05:16
5.0 / 5
872
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , دانشجو , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
این با من - انجام پروژه
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما : این با من، تخصص ما، تحقق ایده های شما. انجام پروژه ها باکیفیت و سرعت