پیشرفت چشم گیر هوش مصنوعی در ریاضیات

پیشرفت چشم گیر هوش مصنوعی در ریاضیات بگفته دانشمند علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی توانایی جدیدی کسب کرده است که تا قبل از این دیده نشده بود؛ به نحوی که حالا می تواند به ایجاد و اثبات قضیه های ریاضی جدید کمک نماید.

به گزارش این با من به نقل از ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، محققان توانستند از هوش مصنوعی برای مساعدت با اثبات و ایجاد قضیه های جدید و پیچیده ریاضی استفاده کنند. این کار با همکاری دانشگاه آکسفورد، دانشگاه سیدنی استرالیا و شرکت هوش مصنوعی دیپ مایند (DeepMind) انجام گرفت.
دانشمندان از این موفقیت بعنوان گامی بزرگ در جهت افزایش توانایی این سیستم ها یاد کردند.
"جوردی ویلیامسون" (Geordie Williamson)، استاد دانشگاه سیدنی و مدیر موسسه تحقیقات ریاضی و از نویسندگان مقاله مربوط به این دستاورد بزرگ می گوید: مسائل در ریاضیات بعنوان قسمتی از چالش برانگیزترین مسائل فکری در نظر گرفته می شوند.
بااینکه ریاضی دانان از یادگیری ماشینی برای مساعدت با تجزیه و تحلیل مجموعه داده های پیچیده استفاده می نمایند اما این نخستین باری است که ما از کامپیوتر ها برای فرمول بندی "حدس ها" یا ایجاد رویکردهایی برای نظریات اثبات نشده در ریاضیات استفاده می نماییم.
"حدس ها" در ریاضیات اطلاعات ناکاملی هستند که برای آنها هیچ اثباتی یافت نشده است.
ریاضی دانان دانشگاه آکسفورد با بهره گیری از الگوهای شناسایی شده توسط یادگیری ماشینی ارتباطی اعجاب انگیز میان متغیرهای جبری و هندسی گره ها کشف کردند و قضیه ریاضی کاملا جدیدی دراین زمینه ایجاد کردند.
مطالعه گره های ریاضی در توپولوژی را "نظریه گره" می نامند.
نتایج کار پژوهشگران در مجله نیچر (Nature) انتشار یافته است. شرکت دیپ مایند با بالاترین ریاضی دانان کار کرد تا چارچوبی بوجود آورد که به پژوهشگران و هوش مصنوعی امکان همکاری می دهد.
بطور معمول خیلی از کارهای ریاضی مبتنی بر مشاهده مثال ها و یافتن الگو و ارتباط میان آنها است. چنین کاری مستلزم خلاقیت و محاسبات است و در صورتیکه کامپیوتر ها برای دهه ها به انجام مورد دوم یعنی محاسبات کمک می کردند در مورد اول همیشه ریاضی دانان نقش داشتند.
در این تحقیقات جدید دانشمندان نشان دادند که می توان از هوش مصنوعی برای بخش خلاقانه کار که محدود به انسان ها بود نیز بهره برد.
پژوهشگران جهت بررسی درست کار کردن این سیستم آنرا در دو حوزه متفاوت ریاضیات مورد استفاده قرار دادند و روابط ناشناخته جدیدی در نظریه گره ها و نظریه نمایش ترکیبی (combinatorial representation) یافتند. این نشان دهنده آنست که استفاده از هوش مصنوعی نه فقط از نظر نظریه امکان پذیر است بلکه می تواند تحقیقات ریاضی جدیدی به انجام برساند.
به قول دیپ مایند این نخستین باری است که اکتشافات ریاضی قابل توجهی با بهره گیری از یادگیری ماشینی انجام شده است.
پروفسور "ویلیامسون" می گوید: هوش مصنوعی می تواند به ما در یافتن ارتباطاتی که کشف آنها برای ذهن انسان آسان نیست، کمک نماید.

1400/09/11