رئیس دانشگاه خواجه نصیر در همایش صنعت نیروگاه های حرارتی:

بررسی مسائل و تبعات محیط زیستی نیروگاه های حرارتی را متقبل شده ایم

بررسی مسائل و تبعات محیط زیستی نیروگاه های حرارتی را متقبل شده ایم رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک ایران و همایش صنعت نیروگاه های حرارتی با تاکید بر اینکه این دانشگاه بررسی مسائل و تبعات محیط زیستی نیروگاه های حرارتی را متقبل شده است، تصریح کرد: همین طور درتلاش برای طی مراحل تشکیل شرکت دانشگاهی در آینده نزدیک هستیم که بتواند ما را بیش از پیش به ادبیات مشترک با صنعت متصل کند.


به گزارش این با من به نقل از ایسنا، دکتر یزدان دوست، رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در بیست و نهمین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک ایران و هشتمین همایش صنعت نیروگاه های حرارتی که با همکاری گروه مپنا و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و به میزبانی این دانشگاه در حال برگزاری است، ضمن گرامیداشت سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار نمود: این دانشگاه قدیمی ترین دانشگاه صنعتی کشور است و در دهه اخیر به لحاظ رویکرد نوآورانه در حوزه های صنعتی و فناوری کشور جایگاه وزینی پیدا کرده است.
یزدان دوست اضافه کرد: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در سالهای اخیر دستاوردهای بزرگی داشته است. این دانشگاه با همکاری گروه مپنا موسسه حمل و نقل هوشمند را سال قبل راه اندازی نمود و انتظار می رود که در سایه هماوردی و همفکری، حضور موثرتری در این عرصه داشته باشیم.
رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر اشاره کرد: تاسیس "صندوق پژوهش و فناوری نصیر" از دستاوردهای دیگر دانشگاه بوده است. همین طور درتلاش برای طی مراحل تشکیل شرکت دانشگاهی در آینده نزدیک هستیم که بتواند ما را بیش از پیش به ادبیات مشترک با صنعت متصل کند.
ایشان سپس اضافه کرد: از سال ۹۸ با هدف همکاری با مناطق ویژه و آزاد، در حال تبادل اندیشه و فعالیت با فرودگاه و منطقه ویژه پیام بوده ایم و واحد پردیس بین الملل و چند گرایش دانشگاه و سایر واحدهای مرتبط در آن جا مستقر هستند و انتظار می رود در سال ۱۴۰۰ شاهد کارهای بهادار ای در آن جا باشیم و دراین زمینه از همفکری، همراهی و پشتیبانی مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری برخوردار هستیم.
یزدان دوست اظهار داشت: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بررسی مسائل و تبعات محیط زیستی نیروگاه های حرارتی را متقبل شده و امیدواریم دراین زمینه نقش محوری ایفا کند.
وی اشاره کرد: انتظاری که از انجمن مهندسان مکانیک و دیگر انجمن ها می رود، این است که بتوانند آینده را ترسیم کنند. آینده ای که از این قالب های سنتی فاصله می گیرد، اما همچنان اهمیت، ضرورت و جایگاه این قالب ها باقی می ماند. رویکرد در پیش گرفته شده باید همه جانبه نگر، بین رشته ای و تعاملی باشد. همه مسائل پیش رو همچون اشتغال، محیط زیست و.. مسائل بشریت شده است که دراین زمینه دانشگاه بعنوان یک موجود هدفمند و اجتماعی و صنعت بعنوان یک بازوی فعال و پشتیبان جبهه توسعه به همراه انجمن های علمی باید دست به دست هم دهند و آینده را به نحو مناسب بسازند.
دکتر غفاری، نایب رییس انجمن مهندسان مکانیک ایران و دبیر همایش ضمن اشاره به این نکته که مقالات زیر نظر ۵۲ دبیر تخصصی از اعضای هیات علمی در سراسر کشور ارزیابی شده اند، اظهار نمود: از مقالات فرستاده شده ۳۵۷ مقاله از مهندسی مکانیک و ۶۲ مقاله از نیروگاهی حرارتی پذیرفته شده و هر مقاله به طور متوسط توسط ۸/۲ داور بررسی شده است.
وی ادامه داد: آمار مقاله های ارسالی به این انجمن وانجمن های دیگر طی بازه زمانی ۱۰-۱۲ سال اخیر با سیر نزولی مواجه بوده است که دلیل این کاهش سیاست هایی است که عملا ارزش و امتیاز مقالات در دانشگاه ها را محدود می کند و حتی برای دانشجویان دراین زمینه یا امتیازی در نظر گرفته نمی گردد یا بسیار ناچیز است.
غفاری اشاره کرد: سیاست های وزارت علوم با هدف سوق دادن کارهای پژوهشی به سمت ارائه مقالات در مجلات علمی و ژورنال های بین المللی بوده که البته باوجود این که این اتفاق افتاده، ولی این سیاست در طولانی مدت به ضرر دانشگاه ها و علم است.
دکتر علی آبادی، رئیس انجمن مهندسان مکانیک ایران و مدیر عامل گروه مپنا اظهار نمود: کنفرانس های مهندسی به خصوص کنفرانس مکانیک یک نهاد مدیریت دانایی است.
وی علت کاهش تعداد مقالات را، بها ندادن به مقالات علمی دانست و اظهار داشت: در تصمیم سازی ها به این انجمن ها بها داده نمی گردد و لازم است در تصمیم گیری های ملی به کنفرانس های علمی توجه گردد و از نظرات آنها استفاده گردد.
رئیس انجمن مهندسان مکانیک ایران در ادامه اشاره کرد: لازم است ما وارد یک تغییر رویکرد شویم. هم اکنون سهم انرژی های تجدیدپذیر به طرز شایان توجهی در حال افزایش و سوخت های فسیلی بعنوان منبع انرژی در حال کاهش است. حال اگر ما اقدامی در زمینه سوخت های فسیلی انجام دهیم، گرفتار مشکل خواهیم شد.
وی افزود: دنیا در بخش حمل و نقل از خودرو های سنتی بنزینی در حال فاصله گرفتن است و ما به این سمت در حرکت هستیم و سرمایه گذاری در این عرصه اشتباه است؛ چونکه گذشته از اثرات زیست محیطی، هزینه های اقتصادی به دنبال دارد.
علی آبادی اشاره کرد: بهترین وضعیتی که می توان ترسیم کرد، این است که دولت ها و ملت ها با هم همکاری کنند و بتوانند انرژی مورد نیاز را بوسیله انرژی تجدید پذیر به دست آورند و ذخیره سازی انرژی را به نحو مناسبی انجام دهند.
به نقل از روابط عمومی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، بیست و نهمین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک ایران و هشتمین همایش صنعت نیروگاه های حرارتی از ۴ خرداد ماه در دانشگاه خواجه نصیر شروع به کار کرده و تا ۶ خرداد ماه ادامه دارد. در این همایش دستاوردهای علمی و پژوهشی اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و صنعتگران در رشته های مهندسی مکانیک، برق، مواد، شیمی و سایر رشته های مرتبط ارائه می شود. برنامه این همایش شامل میزگردهای تخصصی، نشست های ارائه مقالات پژوهشی و صنعتی، سخنرانی های کلیدی توسط اساتید برجسته داخل و خارجی، کارگاه های آموزشی تخصصی و مسابقات علمی دانشجویی هدفمند برای دانشجویان و صنعتگران است. از خاصیت های مهم این همایش برگزاری ۶ میزگرد تخصصی در زمینه های مورد توجه امروز جامعه علمی و صنعتی کشور است. سه میزگرد توسط معاونان آموزشی، پژوهشی و دانشجویی وزارت علوم در زمینه های دانشگاهی و سه میزگرد در زمینه های تخصصی توسط گروه مپنا، بصورت پرسش و پاسخ با دانشگاهیان و صنعتگران برگزار می گردد.



1400/03/05
11:33:50
5.0 / 5
996
تگهای خبر: آموزش , اساتید , انجمن , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما