صدای شلیك لیزر پرقدرت استقامت در مریخ بعلاوه فیلم

صدای شلیك لیزر پرقدرت استقامت در مریخ بعلاوه فیلم این با من: ناسا بتازگی نخستین صدای ضبط شده از مریخ نورد ˮاستقامتˮ زمانیکه در حال شلیک لیزر پرقدرت خود در مریخ بود را منتشر نمود.

به گزارش این با من به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما باید بدانید این صدا زمانیکه مریخ نورد استقامت برای اولین بار لیزر خویش را در مریخ شلیک می کند، ضبط شده است. صدای شلیک ۳۰ ضربه که در این فایل صوتی شنیده می شود از دستگاه "SuperCam" مریخ نورد استقامت شلیک شده و توسط میکروفون متصل به مریخ نورد ضبط شده است.
این فناوری پالس هایی را منتشر می کند که قادر به تبخیر سنگ ها تا فاصله حداکثر ۲۰ فوت دورتر از کاوشگر هستند و ازاین رو یکی از بخش های مهم این مریخ نورد جهت بررسی دهانه جزرو برای نشانه های حیات باستانی محسوب می شوند. به تازگی استقامت منطقه ای ۱۰ فوت دورتر از خویش را در نظر گرفت و لیزر را شلیک کرد و محققان توانستند ترکیب سنگ مورد نظر استقامت را تجزیه و تحلیل کنند و نوع سنگ مورد نظر را دریابند.
ناسا اظهار داشت: تغییراتی که در شدت صداها رخ می دهد، اطلاعاتی در مورد ساختار فیزیکی آن ناحیه مانند سختی نسبی یا وجود پوشش های هوازدگی فراهم می آورد. استقامت (ملقب به پرکی) بعد از طی مسیر ۲۳۹ میلیون مایلی در ۱۸ فوریه در مریخ فرود آمد. SuperCam بر روی قسمت بالایی مریخ نورد نصب شده و پرتوهای لیزر را شلیک می کند که می تواند سنگ مورد نظر را تا ۱۸۰۰۰ درجه فارنهایت گرم کند و آنقدر گرم است که سنگ جامد را به پلاسما تبدیل کند. بعد از این کار برای تجزیه و تحلیل بیشتر تصاویر آن مواد توسط دوربین تصویربرداری می شود. یک سنسور ۱۲ پوندی هم به آن قسمت متصل شده است که برای انجام پنج نوع تجزیه و تحلیل جهت بررسی مریخ و همینطور کمک به دانشمندان در تعیین اینکه کدام سنگ را مریخ نورد باید نمونه برداری کند، طراحی شده است. سیستم لیزر مذکور در اصل نسخه پیشرفته ChemCam مریخ نورد کنجکاوی است.
ناسا با انتشار این صدای ضبط شده اظهار داشت که این صدا ۲ مارس و هنگامیکه لیزر در حال شلیک بر روی یک سنگ خاص بود، ضبط شده است. سنگ مورد نظر مریخ نورد استقامت "Máaz" نام دارد ( که در زبان ناواهویی معادل مریخ است) و بنابر گزارش ها ۱۰ فوت دورتر از محل استقرار این مریخ نورد قرار داشته است.
هم اکنون استقامت در حال کشف منطقه ای از جزرو است که محققان آنرا به خاطر یک بنای یادبود ملی در ناواهو در شمال شرقی آریزونا "Canyon de Chelly" نامگذاری کرده اند.
بنابر گزارش سایت اسپیس بعد از تجزیه و تحلیل پالس ها، محققان تعیین کردند که Máaz دارای ترکیب بازالت است که اینها هم سنگ های آتشفشانی هستند که در روی زمین هم یافت می شوند. "راجر وینز"، محقق اصلی SuperCam از آزمایشگاه ملی لوس آلاموس تاسیسات وزارت انرژی ایالات متحده در نیومکزیکو اظهار داشت که هنوز معلوم نیست که این منطقه زمانی آتشفشانی بوده است یا خیر.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4