گفتگوی مهر با مدیر تشكل های دانشگاه آزاد؛

تشكل های دانشجویی به میدان حل مسئله ورود می كنند

تشكل های دانشجویی به میدان حل مسئله ورود می كنند به گزارش این با من مدیر کل تشکل های اسلامی دانشگاه آزاد از اجرای رویداد حل تمرین با هدف ورود واقعی تشکلهای دانشجویی به حل مسائل کشور آگاهی داد و اظهار داشت: این رویداد از شروع اسفند یعنی شروع ترم آینده شروع می شود.



به گزارش این با من به نقل از مهر، در چندین ماه گذشته مسئولان دانشگاه آزاد از لزوم تغییرات و همین طور جوانگرایی در حوزه فرهنگی دانشگاه سخن گفتند و در همین راستا طهرانچی با تکیه بر کاهش سن مدیران فرهنگی، معاون خودرا در حوزه فرهنگی تغییر داد. آنطور که طهرانچی اعلام نموده، هم اکنون، مجموع میانگین سن مدیران فرهنگی دانشگاه آزاد، حدود ۲۰ سال کاهش یافته است.
رئیس دانشگاه آزاد از تغییر نگاه به حوزه فرهنگی نیز سخن گفت و تصریح کرد: «می خواهیم کسانی در معاونت فرهنگی روی کار بیایند که آشنا با سبک جدید کار در فضای مجازی بوده و علمش را هم داشته باشند».
پس از روی کار آمدن فرزاد جهان بین معاون جدید فرهنگی دانشجویی در دانشگاه آزاد، در امتداد اعمال تحولات در این عرصه، تیرماه امسال، محمد روزبهانی، با حکم جهان بین به سمت مدیر کل تشکل های اسلامی، سیاسی دانشگاه آزاد منصوب گردید.
در گفتگویی که با مدیر جدید تشکل های اسلامی دانشگاه آزاد داشتیم از او درباب برنامه ها و رویکردهایش برای تشکل ها، تمهید نقش آفرینی واقعی تشکل ها در چهارچوب قانون، نقش تشکل ها در مطالبه گری و مساله محوری، تأثیر کرونا بر فعالیت تشکل ها و … پرسیدیم که متن این مصاحبه را به شرح زیر می خوانید:
*آقای روزبهانی ابتدا درباره وضع گذشته تشکل های دانشگاه آزاد و همین طور برنامه های جدید این اداره کل برای راهبری آنها توضیح دهید...
روزبهانی: اگر نخواهم توصیفی از خوب یا بد بودن تشکل ها در گذشته داشته باشم، به نظرم تشکل ها برخوردار از یک مدل خاص بودند و استقلال کمتری داشتند. در حقیقت یا خود دانشجویان و یا به دلایلی متأثر از عوامل دیگر، تصمیم گرفته و آنرا اجرا می کردند. از طرفی مسئولان، عموماً با تمرکز بر فعالیت کانونی، تشکل ها را به چشم گروهی که در اختیار دانشگاه است و باید سیاست های دانشگاه را اعمال و اجرا کند، می نگریستند. در مجموع به نظرم نگاه آزاد به تشکل ها، عمدتاً کمرنگ بود.
تشکل در گذشته در خدمت مسئولان دانشگاه بود و به نظر، ماهیت یک «تشکل خوب» را نداشت. تشکل خوب؛ یعنی یک جمع دانشجویی هدفمند و البته آزاد و مستقل. یکی از مقدمات شکل گیری تشکل ها این است که دانشجویان در انتخاب مسیر، ذیل قوانین، آزاد باشند. حالا ما می خواهیم به دانشجویان بگوییم که یک تشکل خوب چیست و در این راستا، این جرأت را به آنها بدهیم که به این تعریف نزدیک شده و خودرا در جایگاه تشکل ببینند و تعریف کنند.
*برای اینکه تشکل ها در خدمت مسئولان نباشند، چه تدبیری دارید، مشخصاً سوالم این است که در مدیریت جدید، نگاه به تشکل ها چگونه است؟
یک تشکل خوب، مطالبه گر است و مدام وضع موجود را با وضعیت مطلوب ذهنی خود، مقایسه کرده و در این مقایسه، اعلام نظر می کند. یک کنشگر خوب، هم حرکت خوب را تأیید می کند و هم پرسشگر حرکت های بد است و در حقیقت، مطلوب را از مسؤلین داخل دانشگاه، مدیران شهری و حتی مسئولین کشور درخواست و پیگیری می کند. یکی از اقداماتی که در این زمان انجام دادیم، این بود که بطور مداوم گفتمان تشکل خوب را مطرح کردیم تا دانشجویان بدانند کارکرد واقعی تشکل ها چیست. البته در این راه کار ما این است که علاوه بر شناساندن و جسارت بخشیدن به دانشجو، زمینه سازی و ریل گذاری مناسب برای ایجاد تشکل ها داشته باشیم.
یکی از اصلی ترین اقداماتی که می تواند از طرف دانشگاه صورت گیرد، «مواجه آزادمنشانه» با دانشجویان و تشویق آنها به آزادی فعالیت است. دانشجویان غالباً پیام های غیرمستقیم مسئولان را بیش از پیام های مستقیم، متوجه می شوند؛ گاهی شاهد می باشیم که برخی مسئولان در امتداد توسعه و گسترش تشکل ها حرف می زنند، ولی درب اتاقشان بروی تشکل و دانشجو بسته است؛ با فعالان جلسه نمی گذارند، مستقیماً با آنها حرف نمی زنند و بعضاً از برنامه هایشان نیز حمایت نمی کنند. دانشجویان به واقع این پیام های غیرمستقیم را بیشتر متوجه می شوند. پس ما تلاش می نماییم تا رفتار مشوق فعالیت و آزادی را به دانشجو منتقل نماییم. خواست ما از مسئولین نیز همین رفتار بوده که می دانیم تحقق آن تا حدی دشوار است.

*آماری از تشکل های فعال، در حال شکل گیری و یا احتمالاً منحل شده دارید؟
براساس آمار مهرماه، ما ۱۸۰ تشکل داریم که ۱۲۰ مورد آنها فعال هستند؛ یعنی ظرف یکسال و چند ماه اخیر، انتخاباتشان برگزار شده است. همین طور ۱۱۰ تشکل استادی نیز داریم که فقط ۳۰ مورد آنها فعال می باشند. ۳۰ تشکل هم در حال تأسیس است. از آنجائیکه قانون مرجع و پناه همه متولیان و مسئولان برای عمل به حساب می آید، یکی از برنامه های جدی ما این است که مواجهه قانون مدار با تشکل ها داشته باشیم و برای اجرای این قانون، اهتمام داریم با ایجاد زیرساخت مناسب، امکانی را فراهم نماییم تا دانشجو بداند از چه حق و حقوقی برخوردار بوده کدام حق شخصی و سلیقه ای است؟ و کدام حق، قانونی؟ با ایجاد این زیرساخت از مسئولان هم خواهیم خواست تا قانون را اجرا کرده و نگرانی های فراتر از قانون نداشته باشند.
*چگونه می خواهید این مواجهه قانون مدار را با تشکل ها اجرائی کنید؟ برنامه ای برای تحقق آن تدارک دیده اید.
بله، در همین رابطه یکی از برنامه ها این است که زمینه را برای ورود اعضای تشکل ها به حل مسائل واقعی جامعه فراهم آوریم. فعالیت تشکلی دو نتیجه دارد؛ نخست سود کوتاه مدت و دیگری منفعت طولانی مدت. اگر تشکل ها به منفعت طولانی مدت به اندازه سود کوتاه مدت توجه نکنند، نتیجه مورد انتظار را از فعالیت خود نخواهند گرفت. سود کوتاه مدت؛ در حقیقت همان خروجی برگزاری همایش ها، چاپ نشریه و سخنرانی هاست. ولی منفعت بلند مدت؛ رشدی است که در بستر عمل برای دانشجو ایجاد می شود؛ بستری که دانشجو در آن می آموزد که از یک سو چگونه با همفکر خود همکاری و از جانب دیگر چگونه غیر هم فکر خودرا تحمل کند.
* آقای روزبهانی چشم انداز فعالیت کار تشکل ها را چطور تعریف می کنید؟ نقطه مطلوب و ایده آل تشکل های دانشجویی کجاست؟
در باب مطلوبیت فعالیت تشکلی، باید اظهار داشت که تشکل ها بسیاری مواقع گلایه می کنند که نمی دانیم باید در فضای دانشگاه چه کنیم؟ چه برنامه ای برگزار کنیم؟ سلیقه مخاطب چیست؟ و سوالاتی از این دست. البته خوشبختانه به نظر می آید از سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی ما یک برنامه عمل خوبی برای تشکل ها داریم. حضرت آقا در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، پیشبرد تمدن ایران اسلامی در چهل سال دوم را بر دوش مردم تعریف کرده اند و مردم در دانشگاه؛ یعنی دانشجویان و اساتید. مردم به جهت اینکه فعالیت کنند، ابتدا باید سازماندهی داشته باشند که یکی از راه هایش همین تشکل ها است. در بیانیه گام دوم تقریباً معلوم است که تشکل ها چه کارهایی باید برای مخاطب، فضای بیرونی، فضای دانشگاه و توسعه شهر خودشان انجام دهند و در حقیقت حل مساله از همین جا می آید.
بیانیه گام دوم، از مردم خواسته است تا خودشان وارد میدان مسائل نظام اسلامی شوند و یکی از اصلی ترین نکات مورد برداشت از این بیانیه، این است که تشکل ها قدم به میدان حل واقعی و صحیح مسائل بگذارند.
*خب به جهت اینکه تشکل ها بتوانند نزدیک تر و ملموس تر وارد موضوع حل مساله شوند، چه برنامه ای دارید؟ این همان برنامه ای است که رئیس دانشگاه بر آن تاکید دارد و بر این باور است که دانشگاه آزاد باید به سازمان حل مساله تبدیل گردد.
در همین زمینه، رویدادی تحت عنوان رویداد «حل تمرین» برای تشکل ها تعریف و از آنها خواسته شده تا در محورهایی که از طرف دانشگاه پیشنهاد می شود و یا خودشان مطرح می کنند، ورود کنند. اینجا لازم می دانم که ابتدا عنوان کنم در رویداد ملی حل تمرین، دو اتفاق برای دانشجویان می افتد، نخست؛ تجربه شیرین حل مساله و دوم؛ یادگیری این پروسه. درباب چگونگی ورود دانشجویان به رویداد هم دانشجویان؛ از یک جمع سه نفره به بالا، می توانند در محورهایی که یا مد نظر خودشان و یا پیشنهاد دانشگاه است، وارد مقوله بررسی و حل مساله شوند؛ مسائلی که از سطح واحدها شروع شده و به سطوح بالاتر شهر و استان می رسد.
جزئیات محورهای پیشنهادی از طرف دانشگاه هنوز معلوم نیست، اما کلیات آن در حوزه های فرهنگی، سیاسی، صنعت و کسب وکار تعریف شده و دانشجو برای انتخاب آن کاملاً آزاد است. بطور مثال؛ در سطح واحد، دانشجویان درباب آموزش مجازی مشکلاتی دارند؛ همچون اینکه استاد سر کلاس نمی آید، برنامه منظمی ندارد، تمرین و ارزیابی خوبی ندارد و …، حالا در این شرایط، تشکل ها می توانند ایده ای را برای ارزیابی دروس عرضه کرده و بگویند با این شیوه پیشنهادی، هم دانشجویان راضی خواهند بود و هم اساتید.
این نوع کارها به اینکه دانشجویان جسارت نزدیکی به حل مساله و یادگیری پروسه حل مساله را داشته باشند، کمک می نماید. ما بیشترین مشکلی که امروز درباب دانشجویان با آن مواجه هستیم، این است که آنها نخست، فاقد جسارت نزدیکی به مسائل بوده و دوم با پروسه حل مساله آشنایی ندارند و فکر می کنند اگر نقصان و یا خطایی در ساختارهای شهری ببینند، چاره این است که کار رسانه ای انجام دهند؛ در صورتیکه خیلی از مواقع اگر به مسئولان شهری نزدیک شوند و در تدوین چاره به آنها کمک کنند، خواهیم دید که آنها نیز علاقمند به حل مساله هستند، اما چاره ای برای آن نمی یابند.

*چطور مدیران سازمان ها مقرر است توجیه شوند؟ آیا اساساً فکر می کنید مدیران برای میدان دادن به تشکل ها همکاری می کنند.
این موضوع با نمونه سازی پیش می رود و این طور نیست که با یک کار کلان، همه شهرداری ها را توجیه کنیم؛ ابتدا باید دو نمونه خوب از آن به وجود آورد و تشویق کرد؛ مثلاً دانشجو خیلی خوب می تواند ظرفیت علمی را برای حل مسائل شهری به کار ببند و اگر این اتفاق بیفتد و کار تشکل ها خروجی خوبی در یکی دو شهر و شهرستان داشته باشد، بقیه هم توجیه خواهند شد.
*برای رویداد حل تمرین، خط الرسم و بخشنامه ای تدوین شده؟ ضوابط حضور دانشجویان به چه صورت است؟
بله، بخشنامه ای در این خصوص در حال تدوین است و ما از فعالیت گروهی استقبال می نماییم نه انفرادی. ما در این رویداد دنبال جمع آوری ایده نیستیم نکته مهم، شناخت و ارزیابی نمونه مسائل حل شده است. دانشجویان پس از ثبت نام و انتخاب محورها، منتورهایی راهنمایی آنها را در این راه راهنمایی می کنند. این رویداد از شروع اسفند یعنی شروع ترم آینده شروع می شود و تا نیمه خرداد ادامه دارد و در این زمان راهنمایی های حضوری و مجازی قطع نمی گردد. پس از خرداد ارزیابی استانی صورت می گیرد و نیمه تیرماه رویداد خاتمه می یابد. با شروع رویداد دوم، اختتامیه رویداد اول برگزار می شود.
*محورها استانی است یا ملی؟ مسؤلیت تأیید ایده ها با کجاست؟
محورهای پیشنهادی در این رویداد سراسری و ملی بوده و در سطح استان رقابت ها انجام می شود و تیم سیاستگذار و برگزاری برنامه به صورت متمرکز مسؤلیت تأیید این ایده ها را برعهده دارد.
*درباره تأثیر شیوع ویروس کرونا بر فعالیت تشکل ها و مقابله با رکود این فعالیت تشکلی برای ما بگویید.
خب بالطبع با شیوع ویروس کرونا در ماه های ابتدایی، تشکل ها تقریباً فعالیت به خصوصی نداشتند و نکته اساسی درباب زنده ماندن روح تشکل ها این است که باید بطور مداوم مخاطب جدید جذب کنند و خودش را به دانشجویان عرضه نماید. چونکه عضویت های جدید به انسجام و رشد تشکل ها کمک می کند؛ خب در وضعیت شیوع ویروس کرونا، خیلی از این فعالیت ها قابل انجام نبود و اعضا با بلاتکلیفی خاصی رو به رو بودند. ما کاری که در ۵ ماهه گذشته از تشکل ها خواستیم و بعضاً زیرساختش را هم به وجود آوردیم این بود که از فضای مجازی برای فعالیت هایشان استفاده کنند. ما از تشکل ها در این زمان خواستیم حداقل انسجام اعضای فعلی خودشان را حفظ کنند. مکالمه و گفتگو در سطح اعضای شورای مرکزی اهمیت دارد و اگر این فضا ایجاد نشود، تشکل ها از هم می پاشند. بدین سبب به آنها تاکید کردیم با برگزاری برنامه های مجازی، حضوری و یا کتابخوانی مخاطبان خودشان را زنده نگه دارند و دوم اینکه بعضی فعالیتهای حضوری حداقلی را داشته باشند.
*تکلیف انتخابات تشکل های دانشگاه آزاد چه شد؟ برای برگزاری انتخابات تشکل های دانشگاه آزاد آن هم در وضعیت شیوع ویروس کرونا که امکان برقراری ارتباط حضوری و جذب عضو جدید وجود ندارد، چه کردید؟
ما به علت شرایط خاص کنونی، به فکر انتخابات مجازی افتادیم. با راه اندازی سامانه امتداد (انتخابات مجازی تشکل های اسلامی دانشگاه آزاد) ۳ هفته است که این پروسه شروع شده و هم اکنون در پروسه میانی آن هستیم. این زیرساخت در دانشگاه های دیگر وجود ندارد و دانشگاه آزاد مبدع این طرح است. در این سامانه همه قواعد مربوط به انتخابات در آن لحاظ شده است همچون اینکه تشکل بتواند اعضای خودرا ثبت کند و اعضای خودرا بشناسد. همین طور پروسه کاندیداتوری نامزدهای شورای مرکزی، تأیید صلاحت آنها توسط دبیر و ساختارهای دانشگاه، برگزاری انتخابات، تبلیغ کاندیداها و اعلام نتایج بوسیله همین سامانه انجام می شود.
در حال حاضر تشکل های دانشجویی و استادی از مراحل اولیه ثبت تشکل و ثبت دبیر عبور کردند و الان در حال ثبت اعضای خودشان هستند. ایجاد این سامانه کار را برای فعالیت تشکیلاتی بسیار آسان می کند و افراد در این انتخابات مجازی احراز هویت می شوند و نتایج به آسانی قابل ردیابی و ثبت و ضبط است و احیاناً خطاهایی که ممکنست وجود داشته باشد به حداقل می رسد. راه اندازی این سامانه، در گام های بعدی مشکلات «مدیریت دانش» تشکل را برطرف می کند. یعنی یک تشکل همیشه به اعضای خود دسترسی دارد و در مرحله بعدی تمام اقداماتی که مثلاً یک دبیر تشکل انجام داد و ممکنست افرادی جدیدی او را نشناسند، در سامانه ثبت شده است.

* انتخابات ۱۴۰۰ را پیش رو داریم، تشکل ها برای فعالیت در عرضه انتخابات با چه خط قرمزها و باید و نبایدها رو به رو هستند؟
در این رابطه سندی در دست تهیه است که تا اختتام دی ماه سیاست های کلی را مشخص می کند. انتخابات خرداد سال ۱۴۰۰ از دو جهت مهم است؛ نخست انتخابات ریاست جمهوری و دیگری هم انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا. این انتخابات در دانشگاه آزاد همیشه بسیار مهم بوده؛ چون در سطح واحدها، تشکل های دانشجویی و استادیِ فعال، می توانند در شناساندن کاندیداها و ارزیابی عملکرد قبلی شأن وارد شوند. سیاست کلی درباب نحوه مواجهه تشکل ها با انتخابات، افزایش مشارکت است. تشکل ها برمبنای علاقه مندی خود می توانند یک نامزد را تأیید کنند، اما مهم این است که در این راه، قاعده مند باشند. ما قرار نیست انتخابی داشته باشیم بلکه باید زمینه سازی درباب شناخت بیشتر از نامزدها، افزایش مشارکت و رونق انتخابات را در دستور کار داشته باشیم. هرچند ممکنست برخی تشکل ها متمایل به کاندیدای خاصی بوده و برایش فعالیت کنند.
اینکه یک تشکل، مهره یک کاندیدا و یا در خدمت جناح خاصی باشد، با ماموریتش در تعارض است. در حقیقت یک تشکل دانشجویی، یک آرمان را پیگیری می کند و این آرمان بسیار بزرگ تر از سلایق جناحی و رنگ های سیاسی است. از طرفی گروه های که طبق قانون نمی توانند فعالیت سیاسی کنند و یا گروه های برانداز، حق حضور در این حوزه را نخواهند داشت.


منبع:

1399/11/03
13:36:48
0.0 / 5
327
تگهای خبر: آموزش , اساتید , ثبت نام , حقوقی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما