گزارش مهر؛

امنیت امتحانات مجازی چقدر است

امنیت امتحانات مجازی چقدر است به گزارش این با من در حالی امتحانات آخر ترم در برخی از دانشگاه ها به صورت مجازی شروع شده كه برخی دانشجویان در شبكه های اجتماعی به صورت اشتراكی سوالات امتحانی را حل كرده و برخی مبادرت به رزرو تقلب می كنند.



به گزارش این با من به نقل از مهر، در یکی دو هفته اخیر به دلیل شرایط بی ثبات آمار کرونا در کشور، خیلی از دانشگاه ها که تمایل به برگزاری امتحانات حضوری داشتند، بالاجبار، با تغییر موضع اعلام نمودند که امتحانات به صورت مجازی برگزار خواهند شد؛ شرایطی که اولین بار در سیستم آموزش عالی حاکم می شود و دغدغه حفظ «کیفیت»، «امنیت» و «استاندارد آموزشی» را به همراه دارد.
راهکارهای به حداقل رساندن خطا در امتحانات مجازی
چندی پیش وزارت علوم، پیشنهاداتی را درمورد نحوه برگزاری امتحانات مجازی و نیز، راه کارهایی را برای به حداقل رساندن ضریب تخلف و خطا در این آزمون ها، به دانشگاه ها عرضه کرد؛ همچون اینکه با شروع آزمون توسط دانشجو، در هر لحظه امکان مشاهده فقط یک سوال وجود داشته باشد و در صورت پاسخ دادن و یا رد کردن سوال، سوال بعدی نمایش داده شود.
از پاسخ شفاهی تا سوالات تصادفی برای دانشجویان
گزینه دیگر این است که زمان آزمون محدود شود و هنگامی که این زمان به پایان برسد، کل پاسخ ها به صورت خودکار ارسال شود. راهکار دیگر اینطور مطرح شده که یک سوال با پاسخ شفاهی در نظر گرفته شود که دانشجو در آن، فقط باید خودش را معرفی نماید تا اینکه اطمینان ایجاد شود، خود فرد در آزمون شرکت کرده و مشخصات خویش را برای شخص دیگری بمنظور شرکت در آزمون، ارسال نکرده باشد.
از دیگر گزینه های پیشنهادی، می توان به سوالات چندگزینه ای با چینش متفاوت برای هر دانشجو و برگزاری امتحان از راه وب کم و مکالمه رو در رو اشاره نمود.
دغدغه دانشگاه آزاد درباره نمره دهی اساتید
از چند روز گذشته هم خیلی از واحدهای دانشگاه آزاد، امتحانات خویش را از حضوری به غیرحضوری و مجازی تغییر دادند. ضمن اینکه نحوه برگزاری این آزمون ها، به خود استان ها واگذار شده است؛ سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، دست واحدهای دانشگاهی را برای نحوه برگزاری آزمون ها باز گذاشته، اما درمورد نمره دهی، شاخص هایی را تعریف خواهد نمود که نمرات واقعی و نرمال باشد.
حل سوالات امتحانی در کانال های تلگرامی!
در حال حاضر امتحانات در بعضی دانشگاه های دولتی و برخی دانشگاه های زیر نظام آموزش عالی شروع شده است، با این وجود اما شواهد و بررسی های خبرنگار مهر از آن حکایت می کند که حتی با در نظر گرفتن این راهکارها، امکان تقلب برای دانشجویان فراهم است و آنها به صورت اشتراکی، به سوالات پاسخ می دهند؛ به این صورت که مثلاً در روش تستی_تشریحی که فقط سوالات با یکدیگر جا به جا می شوند، دانشجویان در فضای مجازی این سوالات را به اشتراک می گذارند و پاسخ ها بلافاصله در گروه مربوطه منتشر می شود.
جولان تقلب های مجازی / دریافت پول در ازای پاسخ به سوالات
از طرفی برخی، در ارتباط با امتحانات مجازی دانشگاه ها کسب و کاری برای خود دست و پا کرده اند؛ به صورتی که گروه هایی در تلگرام با عنوان گروه «حل تمرین» که پیش از این دانشجویان را در پاسخگویی به سوالات و رفع اشکال، کمک می کرد، حالا تغییر رویکرد داده و در ازای گرفتن مبلغی (از ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان) پاسخ سوالات امتحانی (تستی و تشریحی) را در زمان کوتاه عرضه می دهد. البته در بعضی گروه ها، بدون دریافت هیچ پولی پرسش و پاسخ ها انجام می شود.
وقتی دانشجویان رزرو تقلب می کنند!
برخی دیگر از دانشجویان در اقدامی جالب مبادرت به «رزرو تقلب» می کنند؛ به این صورت که چند روز قبل و یا حتی چند ساعت قبل از شروع امتحان، رشته تحصیلی و امتحان مورد نظر را در گروه اعلام می کنند و فردی که در ترم بالاتر تحصیل می کند و یا تسلط کافی برای پاسخگویی به سوالات آن درس را دارد، اعلام آمادگی می کند. بعد از آن در فضای چت خصوصی، مبالغ به صورت توافقی رد و بدل می شود.

همچنین در اینستاگرام آی دی هایی با عناوین مختلف همچون «انجام امتحانات مجازی دانشگاه با قبولی با نمره بالا و تضمینی» بوجود آمده است که بعضی از همین افراد با درج شماره خود و اعلام مبلغ ۲۰۰ هزار تومان اعلام نموده اند، به سوالات امتحانات آخر ترم پاسخ می دهند.

از تمامی راهکارهای پیشنهاد شده از جانب وزارت علوم، به نظر می آید برگزاری «امتحان مجازی شفاهی» و همینطور از راه «وبکم»، نسبت به سایر روش ها از سطح امنیت بیشتری برخوردار باشد و تقلب در امتحانات را بتواند به صفر برساند؛ راهکاری که شاید به علت حجم زیاد دانشجویان و چالش های اتصال از راه وبکم، چندان مورد استقبال قرار نگیرد.
یکی دیگر از شیوه ها که امکان تقلب را تا حد بسیار زیادی (تقریباً صفر) می کاهد، برگزاری «امتحانات مجازی حضوری» است که دانشجویان با حضور در یک واحد دانشگاهی به صورت آنلاین در امتحان شرکت می کنند.
روش ارزیابی منصفانه در بعضی دانشگاه ها / اختصاص فقط ۵ نمره به امتحان پایانی
صرف نظر از چگونگی برگزاری امتحان اما مبحث مهمتر، نحوه نمره دهی اساتید در امتحانات است؛ چون که در صورت تقلب، ارزیابی های پایانی اساسا عادلانه نخواهد بود. در این میان برخی دانشگاه ها اعلام نموده اند که قرار نیست روش ارزیابی دانشجویان، صرفا برپایه نمره امتحانی آخر ترم باشد و تصمیم دارند بخش اعظم آنرا به ارزیابی های میان ترم همچون تمرین، پروژه و کوییز که اساتید از آغاز ترم برای دانشجویان در نظر گرفته اند، اختصاص دهند.
در همین رابطه مدیر کل دفتر برنامه ریزی وزارت علوم به خبرنگار مهر گفته است «برخی دانشگاه ها مقرر است ۱۵ نمره را به ارزیابی های میان ترم و ۵ نمره را به امتحان پایانی اختصاص دهند» که به نظر می آید، روش عادلانه و منصفانه تری برای ارزیابی نهایی دانشجویان در این نیمسال پر چالش باشد.


منبع:

1399/03/28
22:49:48
5.0 / 5
1994
تگهای خبر: آزمون , آموزش , اساتید , تلگرام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما