مدیركل امور دانشجویان غیر ایرانی:

جذب دانشجوی خارجی جزء اولویتهای دانشگاهها قرار گرفت

جذب دانشجوی خارجی جزء اولویتهای دانشگاهها قرار گرفت به گزارش این با من مدیركل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: از دو سال قبل برنامه های بین المللی شدن دانشگاهها و جذب دانشجوی خارجی جزو اولویت های سند استراتژیك دانشگاه ها قرار گرفته است.



به گزارش این با من به نقل از سازمان امور دانشجویان، عبدالحمید علیزاده در سومین كنفرانس حكمرانی و سیاستگذاری عمومی تصریح كرد: نكته بسیار مهم در میان المللی سازی آموزش عالی و جذب دانشجوی خارجی عملیاتی كردن استفاده از ظرفیت بالای اعضای هیات علمی در ایجاد ارتباط با دنیا و معرفی پتانسیل ها و ظرفیت های آموزش عالی كشور است.
وی با اشاره به اینكه در فاصله سالهای ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۴ روند جذب دانشجوی خارجی در كشور از مدل نقطه ای (محدود به چند دانشگاه قدیمی) به مدل خطی (گسترش یافته به تعداد بیشتری از دانشگاه های علاقه مندا) تبدیل گشته است اظهار داشت: برای نهادینه شدن این روند نیازمند برنامه ریزی و همكاری فرا بخشی در كشور بر مبنای مدل صفحه ای (مشاركت گستره ی وسیعی از فضای آموزش عالی كشور به صورت یك شبكه ملی) هستیم.
مدیركل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان با اشاره به رشد بالای پذیرش دانشجو از پنج كشور همسو اظهار داشت: دیپلماسی علمی كشور باید بگونه ای مدیریت و تقویت شود تا با سایر كشورها هم میزان تبادل دوسویه دانشجو افزایش یابد كه این امر لاجرم نیازمند عزم و تعهد ملی مبتنی بر اسناد بالادستی موجود می باشد.
وی با اشاره به گردش مالی قابل توجه ۳۰۰ میلیارد دلاری جذب دانشجوی خارجی در دنیا اظهار داشت: برنامه جامعی لازم است تا ایران هم بتواند سهمی از این درآمد را به خود اختصاص دهد چون كه دستاوردها و تواناییهای علمی كشور در خلال سالیان اخیر بستر تقویت بین المللی شدن آموزش عالی را فراهم نموده است.
علیزاده با اشاره به فعالیت دبیرخانه فرابخشی جذب دانشجوی خارجی در اداره كل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم اظهار داشت: مطابق آمار مهرماه سال ۹۷ بالغ بر ۴۰ هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می كنند در حالیكه ظرفیت بوجود آمده و توانایی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی كشور بطور قطع بیشتر از این تعداد است.
مدیركل امور دانشجویان غیر ایرانی با اشاره به تحولات دانشگاهها در سطح دنیا اظهار داشت: امروز در جوامع پیشرفته علمی آموزش عالی در دنیا از مرحله توجه به دانشگاه های نسل سوم (مقوله علم ثروت ساز، شركت های دانش بنیانو... ) هم فراتر رفته و امر مرجعیت اجتماعی هدف مهم نهاد دانشگاه در دنیای پیشرفته است.
وی با اشاره به دو رویكرد بین المللی سازی آموزش عالی در داخل و بین المللی سازی در خارج اظهار داشت: رویكردهای ما در اسناد ملی مشخص است ولی در مرحله تبدیل رویكرد به تاكتیك و عملیاتی سازی احتیاج به همگرایی بیشتری درخلال دستگاه ها وجود دارد.

1398/11/01
22:05:53
5.0 / 5
4138
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما