سامانه ناوبری ملی با مشاركت بخش خصوصی راه اندازی می شود

سامانه ناوبری ملی با مشاركت بخش خصوصی راه اندازی می شود به گزارش این با من سامانه ناوبری ملی با مشاركت فعالان بخش خصوصی در بخش تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا ایجاد خواهد شد.


به گزارش این با من به نقل از ایسنا، مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران در نشست بررسی الزامات ایجاد ناوبری ملی كشور كه در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، با اشاره به برنامه ۱۰ ساله كشور تا سال ۱۴۰۴ اظهار داشت: هفت سرفصل در نقشه راه فضایی كشور وجود دارد. یكی از آنها "موقعیت یابی و ناوبری" است كه هم استراتژیك است و هم اقتصاد رو به رشد و وسیعی دارد. به صورتی كه طی چند سال قبل بیشترین رشد را در بخش فضایی در این حوزه داشتیم. در سال ۲۰۱۴ اقتصاد مستقیم آن ۲۹۹ میلیارد دلار و اقتصاد غیرمستقیم ۱۲۰۰ میلیارد دلار است و پیشبینی می شود تا سال ۲۰۲۰ اقتصاد مستقیم این بخش به ۴۳۶ میلیارد دلار هم برسد.
براری با اشاره به اینكه حالا هم تمام فرایند صادرات و واردات كشور وابسته به شبكه ناوبری است، اضافه كرد: ازاین رو مهم ترین اولویت ما این است كه تمام برنامه ریزی ها در زمینه ناوبری و حمل و نقل را با مشاركت بخش خصوصی و بازیگران اصلی این حوزه كه وزارت راه و شهرسازی بعنوان متولی حمل و نقل است، به انجام برسانیم.
وی با تاكید بر اینكه بسیار با اهمیت می باشد كه سیاست خودمان را در زمینه شبكه ناوبری در دنیا شفاف سازی نماییم، اظهار داشت: باید بدانیم می خواهیم شبكه ناوبری ملی را توسعه بدهیم یا نیاز داریم به شبكه ناوبری جهانی ملحق شویم كه خدمات پایدار عرضه كند.
رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینكه باید مطالعات همه جانبه ای در مورد نیازها و توانمندی های ملی در این زمینه صورت گیرد، اضافه كرد: شبكه ناوبری زمینی را داریم كه مدتی دانشگاه صنعتی مالك اشتر روی آن كار كرده است. غیر از آن شبكه دیگری داریم كه توسط ثبت احوال و ثبت اسناد مورد استفاده قرار می گیرد. اپراتورها هم می توانند با اتكا به آنتن های BTS در این زمینه اقداماتی را انجام دهند. علاوه بر آن در حوزه سخت افزار اقدامات كمتری انجام شده، ولی در زمینه نرم افزار نزدیك به ۷۰ شركت عضو سندیكا فعال می باشند.
آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اینكه مصالح ملی، ما را به سمت ایجاد سامانه ناوبری ملی سوق داده است، اضافه كرد: در همین راستا تفاهم نامه سه جانبه ای با مشاركت وزارتخانه های دفاع، راه و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال امضاست.
وی سامانه ناوبری ملی را از سه جنبه حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: در ابتدا باید نیاز كشور را در گروه های مختلف در بخش های حمل و نقل، ترافیك، ایمنی، خدمات، امنیت و كشتی رانی احصا نماییم كه البته بخشی از این موارد در سازمان فضایی پیگیری شده و به اقدامات خوبی منجر گردیده است.
آدم نژاد اضافه كرد: نكته دوم تجاری سازی است و باید روش های تامین مالی و سرمایه گذاری را سنجید و اینكه چه مقدار از هزینه ها را دولت باید تامین كند. بخش خصوصی چه نقشی را می تواند در این فرایند ایفا كند. این بخش هم با حضور و توانمندی و تجربیات افشین كلاهی رئیس كمیسیون كسب و كارهای دانش بنیان اتاق ایران و شركت های بخش خصوصی كه در این زمینه فعال می باشند، مهیا است.
به قول وی نكته سوم، پلتفرمی است كه باید اجرا و عملیاتی سازی شود كه به این نشست مرتبط نیست و در تفاهم نامه به آن پرداخته می شود.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به دیدگاه های مختلفی كه در زمینه راه اندازی سامانه ناوبری ملی وجود دارد، اظهار داشت: با وجود اینكه گروهی معتقدند بهتر است به جای اختراع باردیگر چرخ از سامانه های موجود در دنیا استفاده نمائیم، ولی بررسی میدانی كه روی كشورهای مختلف دنیا انجام شده، نشان داده است كشورهای مدعی همه در مقطعی از زمان سامانه داخلی ناوبری خویش را راه اندازی كردند، یا به فكر راه اندازی آن هستند. ما هم در كشور این سامانه را بعنوان یك برنامه بلندمدت، ولی مورد نیاز می دانیم و در وزارت راه و شهرسازی آمادگی داریم پس از امضای تفاهم نامه سه جانبه اقدامات لازم و ضروری را انجام دهیم.
تشكیل كارگروه مشترك
افشین كلاهی، رئیس كمیسیون كسب و كارهای دانش بنیان اتاق ایران هم اظهار نمود: در ابتدا قدردانی می كنم كه در ابتدای پروژه نقش بخش خصوصی دیده شده و جایگاهی برای آن تعریف شده است. این فرصت خوبی است كه بخش خصوصی تمام تلاش خویش را برای عرضه ظرفیت های موجود به كار گیرد.
كلاهی با اشاره به اینكه احتیاج به جلسات بیشتر در چارچوب یك كارگروه داریم، اظهار داشت: اینكه سیستم ناوبری ماهواره محلی ایجاد نماییم یا از سیستم های بین المللی استفاده نمائیم، مساله مهمی است. در كشورهای مختلف راهكارهای مختلفی به فراخور شرایط و موقعیتشان به كار گرفتند. باید بررسی های بیشتری صورت گیرد تا حداكثر استفاده را از این بازار بزرگی كه به صورت بالقوه موجود است، ببریم. در غیر این صورت پروژه های پراكنده و جزیره ای در سازمان های مختلف در حوزه ناوبری بدون توجه به خدمات مورد نیاز سازمان ها و فقط با تاكید بر اصول و نكات فنی شكل می گیرد.
رئیس سندیكای شناسایی و مكانیابی رادیویی اضافه كرد: بخش خصوص در چنین پروژه بزرگی در بخش سرمایه گذاری بالادست توان چندانی ندارد، ولی در بخش های پایین دست بسیار توانمند و ایده پرداز است و به همین ترتیب پیشنهاد می كنم اپراتور بخش پایین دست، حتما بخش خصوصی باشد؛ ضمن اینكه بخش خصوصی می تواند در تعاملات و مذاكرات بین المللی در این زمینه به دولت یاری برساند.
جهانگرد، رئیس كارگروه ارتباطات و خدمات ماهواره ای شورایعالی فضایی، هم در ادامه با اشاره به تلاش های انجام شده در زمینه سامانه ناوبری اظهار داشت: اقداماتی با اتكا به شبكه اپراتورهای تلفن همراه در این زمینه انجام شده است كه نیازمند زمان بیشتری برای رفع نقصها است. استفاده از سامانه های بین المللی هم با محدودیت هایی در سرویس دهی و پایداری سرویس همراه می باشد كه امنیت ملی كشور را دخیل می كند.
وی با پیشنهاد اینكه چهار اپراتور فعال سبدی از خدمات ناوبری به صورت تركیبی عرضه كنند، اظهار داشت: برای نظارت بر این بخش هم سازمان تنظیم مقررات رادیویی و سازمان فضایی می توانند با تشكیل كارگروهی مقررات گذاری كنند. با این روش می توان برای میان مدت سامانه های زمین پایه را برای رفع نیازهای كشور توسعه داد تا برای بلندمدت و به صورت همزمان برای ایجاد سامانه ناوبری فضاپایه برنامه ریزی كرد.
در انتها كلاهی به جمع بندی نشست پرداخت و اظهار داشت: پروژه سامانه ناوبری ملی باید با مشاركت دولت و بخش خصوصی صورت گیرد و این امر مستلزم برگزاری جلساتی در چارچوب یك كارگروه با حضور تمام بازیگران این حوزه برای هماهنگی بیشتر در تصمیم گیری، اجرا و عملیاتی سازی پروژه است.



1398/08/25
01:55:37
5.0 / 5
4376
تگهای خبر: اطلاعات , خدمات , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما