رصد ماه گرفتگی در بزرگترین رصدخانه كشور

رصد ماه گرفتگی در بزرگترین رصدخانه كشور به گزارش این با من رصد خسوف (ماه گرفتگی) در بزرگترین رصدخانه فعال كشور یعنی رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز، واقع در رشته كوه های سهند تبریز در ۲۵ تیرماه جاری با حضور فعالان و دوستداران این حوزه برگزار می گردد.


به گزارش این با من به نقل از ایسنا، رصد خسوف (ماه گرفتگی) در چارچوب اردوی علمی از جانب پژوهشكده فیزیك كاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز و با همكاری انجمن خواجه نصیر برگزار می شود.
تماشا و ثبت ماه گرفتگی، آموزش های مقدماتی نجوم، آموزش عملی رصد آسمان شب، كار با تلسكوپ، رصد اجرام با تلسكوپ های غول پیكر رصدخانه، دورهمی نجومی و بحث آزاد همچون برنامه های اردوی علمی رصد خسوف (ماه گرفتگی) در بزرگترین رصدخانه فعال كشور اعلام شده است.
رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز در ۴۵ كیلومتری جنوب شهر تبریز بر فراز كوه بلیندی با عرض جغرافیایی تقریبی ۳۸ درجه شمالی و طول جغرافیایی تقریبی ۴۶ درجه شرقی مستقر است.
این رصدخانه دارای یك تلسكوپ خورشیدی انكساری (۶ اینچی) است كه جهت بررسی پدیده های خورشیدی و لك ها و شراره ها استفاده می شود و مجهز به فیلتر Hα است. همینطور وجود دو تلسكوپ ۴۰ و ۶۰ سانتی متری كاسگرین با پانل الكترونیكی و رصد ستارگان تا قدر ۱۱، ساختمان پژوهشگران، ژنراتور ۳۲ كیلوات و ژنراتور ۵ كیلوات و … همچون امكانات موجود در این رصدخانه است كه باید به این ها یك تلسكوپ فعال ۲۴ اینچی هم اضافه شود كه در سال ۲۰۱۶ به راه افتاده است و هم اكنون بزرگترین تلسكوپ فعال ایران است. هر كدام از این تلسكوپ ها در گنبدهای جداگانه قرار دارند و هر گنبد دارای سه طبقه است.
بر مبنای اعلام روابط عمومی دانشگاه تبریز، رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی هم اكنون بزرگترین رصدخانه فعال كشور است كه می تواند پاسخگوی نیازهای رصدی محققان از سراسر كشور باشد.



1398/04/24
13:55:32
5.0 / 5
4041
تگهای خبر: آموزش , انجمن , پژوهش , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما