مدیركل فرهنگی وزارت بهداشت:

ترویج و ساده سازی علم نخستین هدف ایجاد انجمن های علمی دانشجویی

ترویج و ساده سازی علم نخستین هدف ایجاد انجمن های علمی دانشجویی این با من: مدیر كل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به وظایف انجمن های علمی دانشجویی اشاره كرد: عرصه اول فعالیت این انجمن ها آموزش عمومی و ترویج و ساده سازی علم است.


به گزارش این با من به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، امیر لله گانی؛ مدیر كل فرهنگی وزارت بهداشت در نشست پرسش و پاسخ با اعضای شورای مركزی انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه های علوم پزشكی بر وجود یك خط مشترك میان تمامی انجمن ها اصرار كرد و اظهار داشت: این خط مشترك باور به اتفاقات خوب در حوزه تخصصی در انجمن و در كل سلامت با وجود كاستی ها است. وی از تلاش اعضای شورای مركزی انجمن های علمی دانشجویی دانشجویان علوم پزشكی، برای استقلال انجمن ها و پیگیری مطالبات قدردانی كرد و به بیان ضعف غالب در انجمن های علمی دانشجویی پرداخت و تصریح كرد: این ضعف غالب، جامع نبودن فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی است و در حالیكه بیشتر فعالیت های صورت گرفته حول محور علمی پژوهشی است، اما این نكته دارای اهمیت است كه بدانیم هدف از ایجاد انجمن های علمی بعدی فراتر از پژوهش است. لله گانی درباب وظایف انجمن های علمی دانشجویی به پنج عرصه مهم اشاره نمود و اظهار داشت: عرصه اول آموزش عمومی و ترویج و ساده سازی علم است كه با عنایت به عقب بودن جامعه در این عرصه باید بر اهمیت هرچه بیشتر آن تاكید نمود. تأثیر كمپین ها در سطح جامعه بر آگاهی مردم نسبت به فرهنگ سلامت كه ۸۰ درصد پكیج سلامت را تشكیل می دهد باز در این میان دارای اهمیت است. وی مشاركت مردمی و دانشجویی را مهم ترین عامل بخش اجرایی و وظیفه دولت را فراهم كردن بستری برای فعالیت در این عرصه دانست و اشاره كرد: ابتكار و به كار بردن راه های كاربردی جدید در این عرصه مانند آموزش همسالان، تئاتر، فیلم و… یكی از مهم ترین مهارت های مورد نیاز در عرصه آموزش عمومی و ترویج و ساده سازی علم است. لله گانی مهارت افزایی و توانمندسازی را دومین عرصه معرفی و با عنایت به نیاز به چند بعدی بودن هر فرد در جامعه امروزی، بر مهارت افزایی اعضای انجمن های علمی دانشجویی اصرار كرد و گفت: درباب تقویت مهارت ها راهكارهایی مانند مطالعه تیمی، نقد، بررسی كتاب و… دارای اهمیت است. مدیر كل فرهنگی وزارت بهداشت به عرصه كارآفرین و توسعه استارت آپ ملی حوزه سلامت اشاره نمود و بیان داشت: تأثیر پیشرفت این حوزه بر سلامت بر هیچ كس پوشیده نیست و این عرصه نیاز به توجه دارد به خصوص كه می توان برای نمایش بهتر خدمت در حوزه سلامت از آن استفاده نمود. وی به عرصه ارتباط مشاركت اجتماعی اشاره نمود و بیان داشت: این عرصه به خصوص در دنیای جدید و نیاز به توانمند شدن دارای اهمیت است و باید به آن پرداخته شود و پنجمین عرصه مبحث علمی و پژوهشی است كه زمانی این حوزه تأثیرگذار خواهد بود كه همراه با عرصه های دیگر باشد. لله گانی از فعالیت های انجمن در این حوزه ابراز رضایت كرد و درباب فعالیت های صنفی و برگزاری نشست شورای مركزی، اظهار داشت: شرح وظایف صنفی در شرح وظایف انجمن های علمی دیده نشده است و جز وظایف شورای صنفی است ولی پیگیری عناوین صنفی در رابطه با حوزه های انجمن های علمی تضادی یا وظایف انجمن ندارد. وی درباره نشست سالانه مجمع مركزی انجمن های علمی، بیان داشت: ما در آینده انتظار استقلال از انجمن ها را داریم به صورتی كه مجمع مركزی خودرا مستقل و با كمك ما برگزار كند. در این جلسه اعضای شورای مركزی انجمن های علمی دانشجویی دانشجویان علوم پزشكی سوالات خودرا مطرح نمودند. سوژه عمده سوالات در پیرامون آموزش كارآفرینی، نداشتن حكم و گواهی، وجود نداشتن كار دانشجویی و انگیزه و شوق برای اعضا، نیاز به یك وب سایت رسمی در صفحه وب سایت وزارت بهداشت و مشكلات هماهنگی با دانشگاه ها بود. همین طور سوالاتی در مورد پیشوند «علمی» انجمن ها با عنایت به تعلق داشتن به معاونت فرهنگی و كم بودن افراد ناظر و پاسخگو در وزارتخانه پرسیده شد. لله گانی ضمن تشكر از دغدغه های اعضا درباب مشكلات، پیگیری هرچه بیشتر دانشجویان را مطالبه كرد و به پیچیده و زمان بر بودن حل بعضی مشكلات اشاره نمود. وی در پاسخ به سوال وجود كلمه «علمی» در انجمن های علمی و دیده شدن این انجمن ها در معاونت فرهنگی و دانشجویی، گفت: نام شما مفهوم عام علم انجمن های علمی است، اما نگاه به انجمن های علمی در حقیقت نگاه به فرهنگ علم است و این وجه تمایز انجمن های علمی دانشجویی با كمیته تحقیقات است. انجمن های علمی باید به دنبال رشد چند بعدی افراد و تربیت افراد چند بعدی باشد. مدیر كل فرهنگی وزارت بهداشت منفعت فعالیت اعضا در انجمن ها را، بسته به نوع نگاه فعالیت های اجتماعی دانست و بیان داشت: اصلی ترین ثمره كار گروهی به ما می رسد. این ثمرات توانمند شدن در كار گروهی، چند بعدی شدن، مسئولیت پذیر شدن و… است. در هیچ كجا بابت كار داوطلبانه پول پرداخت نمی كنند؛ برای اینكه مدلول كار داوطلبانه از بین می رود اما مشوق هایی در نظر گرفته می شود. لله گانی نسبت به تبعات منفی تشویق های بیرونی آگهی داد و بیان داشت: وجود چنین مزایایی می تواند موجب به وجود آمدن سیاه لشكر بشود و باید بیشتر بر انگیزه درونی بعنوان مهمترین عامل تاكید نمود. كار گروهی و به دنبال آن چند وجهی شدن، این ثمرات نیاز ضروری و حیاتی می باشد.

1397/12/29
14:11:36
5.0 / 5
21
تگهای خبر: آموزش , انجمن , پژوهش , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما