یك مسؤول وزارت بهداشت عنوان كرد؛

اجبار دانشجویان به گذراندن دوره جلوگیری از صدمه های اجتماعی

اجبار دانشجویان به گذراندن دوره جلوگیری از صدمه های اجتماعی به گزارش این با من، رئیس اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت از برنامه ریزی برای الزامی شدن دوره های مهارت آموزی جلوگیری از صدمه های اجتماعی جهت فارغ التحصیلی دانشجویان علوم پزشکی اطلاع داد.


به گزارش این با من به نقل از وزارت بهداشت، دکتر سیامک طهماسبی اظهار داشت: مباحث در ارتباط با تحصیل، فشار تحصیلی، رژیم نامناسب رسانه ای، آینده شغلی و ناامیدی از آینده شغلی، شکست های عاطفی، اختلال در روابط خانوادگی و ضعف اعتقادی زمینه ساز و تسریع کننده بروز صدمه های اجتماعی در دانشجویان هستند. برنامه ریزی برای الزامی شدن گذراندن دوره های مهارت آموزی جلوگیری از صدمه های اجتماعی وی ادامه داد: در همه دوره ها باید مهارت هایی را در چارچوب کارگاهی برای دانشجویان تدوین کرد و البته با شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی صحبت و موافقت در این حوزه انجام شده و مقرر شده برنامه هایی در چارچوب کارگاه برای دانشجویان و دستیاران تدارک ببینیم و گواهی این کارگاه ها، شرط فارغ التحصیل شدن باشد که احتمالا پس از تصویب، از سال آینده عملیاتی می شود. طهماسبی اضافه کرد: دانشجویان مکلف هستند دوره های مهارت آموزی جلوگیری از صدمه های اجتماعی را بگذرانند. البته هم اکنون حدود ۴۰ درصد از دانشگاه ها با استفاده از ظرفیت شورای تأمین بهداشت روان و نامه های ارسالی معاونت فرهنگی این کار را انجام می دهند. وی به ادارات مشاوره و سلامت روان دانشگاه های علوم پزشکی سفارش کرد: آئین نامه ها و بخش نامه ها را جدی بگیرند. بویژه آئین نامه مرکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی ایرانی اسلامی که دو ماه پیش توسط وزیر بهداشت به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ گردید، سطح ادارات را بالاتر می برد و سبب می شود کمبود نیروی انسانی در حوزه مشاوره پس از سال ها تا حدودی جبران شود. این مقام مسؤول افزود: دانشجویان امکان دارد در تمامی دوران تحصیل خود از سوی عوامل و علل مختلفی گرفتار استرس و اضطراب شوند. نخستین عامل استرس زا در میان دانشجویان علاوه بر تمامی استرس های وارد شده طبیعی می تواند ناشی از دلتنگی باشد. دلتنگی عامل ایجاد استرس در دانشجویان غیر بومی(دور از خانه) است که به خوابگاه رفته اند. دلتنگی بسته به شخصیت آنها امکان دارد از چند هفته تا چند ماه زمان ببرد تا حالت عادی تری پیدا کند. وی اظهار داشت: دومین عامل استرس زای مهم در زندگی دانشجویی، مشکل در روابط است. برای دانشجویان پیدا کردن دوستان جدید و برقرار کردن رابطه صمیمانه با آنها مشکل است. معمولا دانشجویان در ماه های نخست حضور در دانشگاه که احساس تنهایی می کنند، احتیاج به پشتیبانی از طرف دانشگاه و سال بالایی ها دارند. طهماسبی اضافه کرد: دانشجویانی که وارد دانشگاه می شوند، متوجه می شوند تحصیل در دانشگاه با دبیرستان فرق دارد و کار سخت تری است و وقتی نمی توانند انتظارات را برآورده کنند، گرفتار استرس می شوند، گرفتن نمره خوب از امتحانات هم عامل استرس زای دیگری است. غربالگری سالانه برای دانشجویان علوم پزشکی در زمینه استرس و اضطراب رئیس مرکز مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت ضمن اشاره به این که غربالگری سالانه برای دانشجویان علوم پزشکی در زمینه استرس و اضطراب صورت می گیرد، تصریح کرد: از سال قبل ما نه تنها برای دانشجویان جدیدالورود بلکه برای همه دانشجویان علوم پزشکی در مقاطع مختلف، غربالگری هایی انجام می دهیم که مسائل در ارتباط با استرس و اضطراب و اختلالات در رابطه با آن هم در آن بررسی می شود. وی ادامه داد: پس از غربالگری ها، برای دانشجویان کتاب های در ارتباط با استرس و رفع اضطراب باز می شود و این کتاب های خودیاری مشکل برخی از دانشجویان را مرتفع می کند و دانشجویان با مطالعه و تمرینات منظم بر طبق این کتاب های خودیاری، مشکلات شان رفع می شود اما بعضی از دانشجویانی که مشکلات شان در این مرحله رفع نمی شود باید به مشاوران رجوع کنند و شاید جلسات مشاوره آنها به چند جلسه بیشتر نرسد و عده ای احتیاج به جلسات طولانی تری و حتی احتیاج به درمان دارویی دارند. طهماسبی ضمن اشاره به عوارض روحی و جسمی ناشی از استرس اظهار داشت: در دانشجویان علوم پزشکی استرس واضطراب ناشی از امتحان و تحصیل به علت حجم و مطالب درسی بیشتر است تا جایی که برخی اوقات سبب می شود که دانشجو نمره پایین کسب کند و مشروط شود و درنهایت اختلال های جسمی و حتی روانی جدی برای دانشجو حادث شود که این اضطراب، ناشی از اینست که فرد احساس می کند توانایی غلبه بر امتحان و کسب موفقیت را ندارد و امتحان را خیلی سخت می گیرد و به آینده شغلی اش ربط می دهد و همه چیز برایش امتحان و آزمون می شود. وی اظهار داشت: دانشجو انتظار دارد معدلی که در مدرسه کسب کرده است را در دانشگاه هم کسب کند و این انتظارات ناکارآمد لطمه سنگینی بر جسم و روح افراد می گذارد و دراین میان دانشجویانی که اعتماد به نفس کمتری دارند بیشتر گرفتار اضطراب می شوند؛ افرادی که ادراک و تصورشان از آینده شغلی وتحصیلی، منفی است بیشتر گرفتار استرس می شوند که با اصلاح رفتار و افزایش اعتماد به نفس و راهکارهای دیگر می توانند بر استرس خود غلبه کنند. دراین میان اساتید نقش موثری دارند چه در افزایش و چه در کاستن استرس های غیر ضرور و اساتید می توانند با انتظارات روشن و روش های مشارکتی تدریس استرس دانشجویان را مدیریت کنند. هشدار در رابطه با مصرف داروهای ضداضطراب در شب امتحان رئیس اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت در رابطه با مصرف داروهای ضداضطراب بویژه در شب امتحان اظهار داشت: بعضی از دانشجویان متاسفانه برای بیدار ماندن شب امتحان و کاستن استرس ناشی از امتحان، به مصرف داروهای ضد اضطراب و آرام بخش و ریتالین روی می آورند که اگر این داروها با تجویز روانپزشک باشد می تواند مفید باشد اما اگر خودتجویزی در مورد این داروها توسط دانشجو صورت بگیرد، امکان دارد عوارض جسمی و روحی زیادی برای فرد ایجاد نماید و وابستگی و اعتیاد به این داروها برای وی مخرب باشد. وی افزود: برخی از افراد برای رفع استرس و افزایش تمرکز برای یادگیری به نوروفیدبک روی می آورند که برای افزایش تمرکز می تواند مفید و کمک کننده باشد. نورو فیدبک برپایه سیستم بازخورد دهی و شرطی شدن فعال طراحی شده و سطح آگاهی و انتخاب گری افراد را در فعالیت ها بالا می برد. بهرحال نوروفیدبک بعنوان یک درمان کمکی به مشاوره و دارودرمانی، می تواند مکمل خوبی باشد ولی تعمیم این درمان و تبلیغ فواید غیر واقعی برای آن درست نیست. طهماسبی به مبحث مبادرت به خودکشی بعنوان یکی از صدمه های اجتماعی اشاره نمود و اظهار داشت: مبحث مبادرت به خودکشی یکی از مسائلی است که باید به صورت ویژه و جدی به آن نگاه کرد. مبادرت به خودکشی امکان دارد به علت مسائل تحصیلی، افت تحصیلی، مشروط شدن، شکست عاطفی، اختلافات خانوادگی و یا یکی از علت های ماشه چکان دیگر اتفاق بیفتد و طبیعتاً اگر بتوانیم زودتر این مسائل را غربالگری وتشخیص داده و در راه مداخله قرار دهیم، می توانیم اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم و از خیلی حوادث و اتفاقات جلوگیری نماییم. وی اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف، ۷ پودمان آموزشی و وبینارهای مختلف برگزار کردیم و این غیر از برنامه های مناطق، کیس دشوار و ژورنال کلاب هاست که البته باید ادامه یابند و غنی تر شوند. اقدام به خودکشی به نسبت جمعیت عمومی، در دستیاران بیشتر از سایر گروه هاست رئیس اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت درمورد پدیده مبادرت به خودکشی در جامعه آماری دانشجویان علوم پزشکی اظهار داشت: مبادرت به خودکشی به نسبت جمعیت عمومی، در دستیاران بیشتر از سایر گروه هاست. در مجموع آمار خودکشی منجر به فوت در دانشجویان علوم پزشکی از جمعیت عمومی بیشتر نیست اما در جمعیت دستیاران، این آمار از جمعیت عمومی بیشتر است و آنها فشار درسی وکاری شان زیاد است و این فشار و استرسها به این قضیه دامن می زند ازاین رو این دسته از افراد احتیاج به توجه ویژه تری دارند و لزوماً این نیازها اقتصادی نیست و می تواند جنبه رفاهی یا روان شناختی یا خانوادگی داشته باشد و توسط سازمان های مختلف همچون نظام پزشکی تامین گردد. وی اظهار داشت: گاهی اوقات غربالگری های به هنگام می تواند نتایج امیدوارکننده ای داشته باشد و اگر بتوان انگیزه افراد را با دادن امتیازاتی جهت انجام غربالگری، افزایش داد، میتوان زودتر، خطر پذیری افراد را تشخیص و درمان نماییم. طهماسبی اظهار داشت: متاسفانه هر از گاهی، صحبت هایی در فضای مجازی می شود و یک بهانه و دلیلی برای اثبات خود، تجارت یا انتقام از راه صحبت کردن و بحث کردن در مورد دلایل خودکشی می شود اما پس از مدتی فراموش می شود و این شیوه درستی برای مقابله با این مورد و این صدمه اجتماعی نیست. خودکشی را با دیگر کشی نمی توان تحلیل جامع کرد. منظورم از دیگر کشی پیدا کردن یک علت و سوار کردن سایر دلایل بر روی آن است. میزان مبادرت به خودکشی در دستیاران بیشتر شده اما ارقامی که در فضای مجازی گفته می شود مستند نیست طهماسبی اظهار داشت: میزان مبادرت به خودکشی نسبت به سال قبل در دستیاران افزوده شده و نسبت به جمعیت عمومی بیشتر است اما باز عدد و رقمی که در فضای مجازی گفته می شود، مستند نیست و برپایه اینکه آمار تعداد دانشجویان را به درستی ندارند و حتی تعیین اقدام و قصد خودکشی از جانب اعلام کننده خبر، ناقص و غیرمستند است. این مقام مسؤول اظهار داشت: در کل، التهاب آفرینی در این موضوعات در فضای مجازی و در چارچوب سخنرانی و بیانیه، کمک به حل مسئله نمی نماید. متاسفانه عده ای با به کار بردن واژهایی مثل مرگ خود خواسته و قهرمان سازی در فضای مجازی به تسهیل این صدمه و در دسترس قراردادن این گزینه برای انتخاب اقدام می کنند و منجر به سرایت این صدمه می شوند. وی ادامه داد: ما احتیاج به برنامه های مدون، مصوب و اثربخش مثل برنامه های بتا و برنامه های شبیه به آن داریم و احتیاج به همکاری بیشتر معاونت های مختلف در بدنه وزارت بهداشت همچون معاونت توسعه و آموزشی احساس می شود که اگر این معاونت ها در این حوزه با ما همکاری سریع تر و بیشتری داشته باشند، طبیعتاً بهتر می توانیم این مورد و مسئله را مدیریت نماییم. البته بخشی از عوامل هم خارج از حیطه وزارت خانه است و به مجلس، مسائل اجتماعی و اقتصادی بر می گردد.


منبع:

1402/10/28
23:22:49
5.0 / 5
222
تگهای خبر: آزمون , آموزش , اساتید , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما