وزیر علوم:

شیوه فعلی كنكور باید اصلاح گردد

شیوه فعلی كنكور باید اصلاح گردد به گزارش این با من وزیر علوم با تکیه بر اینکه همه قبول داریم شیوه فعلی کنکور باید اصلاح گردد، اظهار داشت: آموزش و پرورش باید شیوه فعلی خود برای عرضه سوابق تحصیلی را بهبود ببخشد.


به گزارش این با من به نقل از ایسنا، دکتر منصور غلامی در جلسه ۱۴۷ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ضمن بیان این مطلب اظهار نمود: مبحث ساماندهی کنکور بسیار مهم می باشد و باید درباره آن شفاف تصمیم گیری کرد. در جلسه دولت هم به جهت اهمیت موضوع، بحث و بررسی صورت گرفته است.
دکتر غلامی اظهار داشت: همه قبول داریم که شیوه فعلی برگزاری کنکور باید اصلاح گردد و آموزش و پرورش هم باید شیوه فعلی خود برای عرضه سوابق تحصیلی را بهبود بدهد. اما در مرحله اول تصمیمات باید به امکان اجرایی سازی تصمیمات دقت نماییم. دوم اینکه تکلیف دانشگاه ها باید مشخص شود که به دانشگاه ها در پذیرش دانشجو چقدر استقلال داده شود. این طرح اقدام مهمی است و باید نظرات آموزش و پرورش در آن لحاظ و علاوه بر آن به دانشگاه ها که متقاضی جذب دانشجوی بهتر و اختیار بیشتر در جذب هستند توجه گردد.
حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیان عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: همیشه بحث کنکور به انواع مختلف مطرح بوده است. این طرح پس از جمع بندی نهایی باید به صحن شورایعالی برسد. پس از جمع بندی باید مجلس همکاری با مصوبات مجلس را داشته باشد. عقب افتادن دانش آموزان مناطق محروم دغدغه ماست و نباید اقدامی شود که طبقه خاصی به دانشگاه وارد شوند. البته الان هم با ترازبندی و منطقه بندی این مشکلات حل می شود. علاوه بر این، برای اعمال تأثیر ۶۰ درصدی سابقه تحصیلی یک زمان ۵ ساله نیاز است. باید نحوه اعمال سوابق تحصیلی ۶۰ درصدمشخص شود تا ناچار به برگزاری دو کنکور نشویم.
به گزارش مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، در ادامه دکتر علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: در مجلس به بحث کنکور ورود کرده ایم و پس از آن متوجه شدیم که شورایعالی انقلاب فرهنگی هم به این مورد ورود کرده است. برای وود به این بحث باید ابتدا به دو نکته دقت نماییم ابتدا اینکه برنامه ۵ ساله ششم دو مصوبه دارد که یکی اعلام نموده تا آخر برنامه ۳۰ درصد آموزش عالی باید مهارتی شود و برای آموزش و پرورش تعیین تکلیف شده که ۵۰ درصد آموزش باید مهارتی شود.
دکتر منادی افزود: بر مبنای اطلاعات ۱۷ درصد جوانان دانشگاه می روند و سایرین به دنبال مهارت و شغل می روند. متوسط آموزش مهارتی در کشور الان ۳۴ درصد و آموزش عالی فقط ۱۴ درصد آموزش ها را مهارتی کرده است.
وی توضیح داد: پس از انقلاب ۱۰ میلیون دانش آموخته داشتیم که ۶ میلیون آن برای دانشگاه آزاد است. در کشور و در طول سال ها قوانین زیادی داشته ایم که نواقصی دارند. با طرح فعلی شورایعالی موافق هستیم اما نباید با عجله این طرح را به صحن شورایعالی برسانیم. سیاست های شورایعالی به حدی مهم می باشد که اگر مجلس قانونی خلاف آن بگذارد شورای نگهبان آنها را رد می کند.
دکتر منادی افزود: در این طرح نباید قانون مجلس را نادیده گرفت و دوما رویه کنکور باید عوض شود و سوما ۶۰ درصد سوابق تحصیلی است و پیشنهاد ما این است که این بسته نهایی و به کمیسیون آموزش مجلس رفته و بحث و بررسی تخصصی قرار بگیرد و سپس درباره آن رای گیری شود.
همچنین دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این جلسه در سخنانا اظهار داشت: کنکور مساله ای مثل فیزیک را که یک علم تخصصی است به شبه علم تبدیل می کند و به دانش آموز مسائلی یاد می دهد که علم فیزیک را فرا نمی گیرند. در جلسات کنکور روی علم کاملا خط کشیده می شود در خود شیوه برگزاری کنار مشکلی وجد ندارد ولی این شیوه برگزاری آثار و پیامدهایی دارد که دانش آموز به جای آشنایی با روش های علمی با تکنیک هایی صحر گونه تست می زنند. فرهنگ کنکور تمام مسائل را به هم ریخته و خراب کرده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اما به جهت اینکه از صدمه هایی که روش جدید مد نظر ما در امان بمانیم روش های یادگیری عمیق را در ابتدا بعنوان بسته سیاستی در نظر بگیریم تا سازمان سنجش و آموزش و پرورش در جهت حفظ نیت آموزش و پرورش و آموزش عالی حرکت کنند.
دکتر طهرانچی افزود: در این طرح می خواهیم این پیام را برسانیم که این ۱۲ سال مهم می باشد و حاکمیت دارد. ملاک معدل هم می شود به علت فشردگی و نزدیکی معدل ها از ۱۰۰ بشود.
حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیان عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی هم در این نشست اظهار داشت: همیشه بحث کنکور به انواع مختلف مطرح بوده است. این طرح پس از جمع بندی نهایی باید به صحن شورایعالی برسد. پس از جمع بندی باید مجلس همکاری با مصوبات مجلس را داشته باشد. عقب افتادن دانش آموزان مناطق محروم دغدغه ماست و نباید اقدامی شود که طبقه خاصی به دانشگاه وارد شوند. البته الان هم با ترازبندی و منطقه بندی این مشکلات حل می شود. علاوه بر این برای اعمال تأثیر ۶۰ درصدی سابقه تحصیلی یک زمان ۵ ساله نیاز است. باید نحوه اعمال سوابق تحصیلی ۶۰ درصدمشخص شود تا ناگزیر به برگزاری دو کنکور نشویم.
همچنین دکتر عبدالله جاسبی عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در سخنانی اظهار نمود اظهار داشت: ۹۰ درصد ورودی های دانشگاه بدون کنکور وارد می شوند و باید طرحی تهیه نماییم که حداقل ۷۰ درصد داوطلبان ورود به دانشگاه ها اصلا در کنکور شرکت نکنند و اگر فقط ۱۰ درصد متقاصی رشته های پر طرفدار در کنکور شرکت نمایند تب کنکور در کشور فروکش می کند. اما تا وقتی تمام داوطلبان (فارغ التحصیلان آموزش و پرورش) در کنکور شرکت نمایند مشکلات ما حل شدنی نیست.
در آخر حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیان عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: همیشه بحث کنکور به انحاء مختلف مطرح بوده است. این طرح پس از جمع بندی نهایی باید به صحن شورایعالی برسد. پس از جمع بندی باید مجلس همکاری با مصوبات مجلس را داشته باشد.
وی اضافه کرد: عقب افتادن دانش آموزان مناطق محروم دغدغه ماست و نباید اقدامی شود که طبقه خاصی به دانشگاه وارد شوند. البته الان هم با ترازبندی و منطقه بندی این مشکلات حل می شود. علاوه بر این برای اعمال تأثیر ۶۰ درصدی سابقه تحصیلی یک زمان ۵ ساله نیاز است. باید نحوه اعمال سوابق تحصیلی ۶۰ درصدمشخص شود تا ناگزیر به برگزاری دو کنکور نشویم.




منبع:

1400/02/04
21:20:06
5.0 / 5
934
تگهای خبر: آموزش , اطلاعات , تخصص , جوانان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما