گزارش مهر به مناسبت ۱۶ آذر؛

كنكاشی در رسالت های جدید جنبش دانشجویی

كنكاشی در رسالت های جدید جنبش دانشجویی به گزارش این با من فعالان دانشجویی به واکاوی و بررسی عملکرد تشکل ها و جنبش های دانشجویی در تحقق محورهای سفارش شده از طرف رهبری همچون مساله گشایی، مطالبه گری، عدالتخواهی و... پرداختند.


خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: از ۱۶ آذر بعنوان سرآغاز یکی از مهمترین حرکت های سیاسی دانشجویان نام می برند و اوج باروری این جنبش، یکپارچگی حوزه و دانشگاه و نهایتاً پیروزی انقلاب اسلامی بود؛ با این وجود پیروزی انقلاب، آخر فعالیت تشکل های دانشجویی نبود و دانشجو، همچنان خویش را صدای ملت و مسئول در قبال نیازها و خواسته های ملت می داند.
تشکل های دانشجویی در دهه های اخیر تلاش کرده اند، نماد روز ۱۶ آذر را تحت عناوین «استکبار ستیزی، تقابل با فساد، نشاط جامعه دانشگاهی، بیداری و تحرک دانشجویی و …» و به اشکال مختلف حفظ کنند. در این میان به نظر می آید از آغاز شروع حرکت های دانشجویی، مطالبه گری، نقد و آرمانگرایی، جز جداناپذیر روح جنبش دانشجویی بوده است؛ هرچند به قول برخی، فعالیت در تشکل ها و جنبش های دانشجویی در سالهای اخیر کم رمق و کم رنگ تر شده است و سال جاری هم با شیوع کرونا برنامه های فرهنگی و دانشجویی تحت الشعاع قرار گرفته و به سمت فضای مجازی حرکت کرده است.
براین اساس و به مناسبت «روز دانشجو» سعی کردیم در گزارش پیش رو به بررسی پاره ای از مطالبات مقام معظم رهبری از جامعه دانشجویی کشور بپردازیم.
هر ساله رهبری در دیدار با تشکل ها و دانشجویان، سفارش های راهبردی را متناسب با اقتضائات کشور عرضه می کنند؛ ایشان در آخرین دیدارشان با تشکل ها، چندین سفارش مهم به جنبش های دانشجویی داشتند که در این گزارش مقرر است سه محور مهم «گفتمان سازی در زمینه مسائل مهم نظام و راهکارهای آنها»، «برافراشته نگه داشتن پرچم آرمانخواهی و مطالبه گری به دور از فضای تنش» و «عدالتخواهی و رفع فساد» مورد تعمق و واکاوی قرار گیرد.
در آغاز باید اظهار داشت که تشکل های دانشجویی در یکی دو سال گذشته تلاش کردند تا ورود مناسبی به «مساله محوری» و «گفتمان سازی» مسائل مهم کشور داشته باشند و در این زمان، درگیر فضاهای خرد و کلان گفتمانی شدند؛ در این بازه زمانی شاهد بودیم برخی تشکل ها به جای برخورد کلیشه ای و صرف صدور بیانیه و …، در ماجراهای مختلف همچون وضعیت کارگران در کارخانه هپکو اراک، مطالبات حقوقی کارگران شرکت کنتورسازی قزوین و… به سمت شبکه سازی رفته و مطالبه گری را رها نکردند و به شکلی می توان چنین استنباط کرد که فعالیتهای میدانی تشکل ها برای حل مشکلات مردم و کارگران افزایش یافته است.
البته تشکل ها در کنار این امر، این خواسته را هم از مسؤلان دارند که به تشکل های دانشجویی بعنوان نیروی متخصص، متعهد و دغدغه مند نگاه کنند، چون که بر این باورند این دغدغه ها از جنس مردم است و مطالبات تشکل ها، مطالبات مردمی است.
به مناسبت ۱۶ آذر و به منظور تحلیل و ارزیابی محورهای مورد تاکید رهبری، با قائم مقام اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر و دبیر سابق جنبش دانشجویی عدالتخواهی به گفتگو پرداختیم. در اظهارات فعالان دانشجویی به اقدامات صورت گرفته در زمینه گفتمان سازی، عدالتخواهی، مسئله محوری، چالش های پیش رو و صدمه شناسی فعالیتهای جریان دانشجویی اشاره شده است.
رضا قلعه نویی قائم مقام اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در باب مسئله گفتمان سازی و مسئله محوری، به عملکرد این اتحادیه اشاره نمود و به خبرنگار مهر اظهار داشت: «امسال یکی از سیاست گذاری ها در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، بحث مسئله محوری و تشکیل حلقه های تخصصی پیرامون نظام مسائل اولویت دار کشور است؛ برای مثال پیرامون مسئله بورس، کارگروه تخصصی تشکیل دادیم و اخیراً نامه ای درمورد مسائل به وجود آمده همراه با عرضه ۶ چاره، خطاب به شورایعالی بورس و قوه مجریه نگاشتیم و پس از آن، برای پیگیری موارد با مسئولین و متولیان این حوزه جلساتی داشتیم.»
وقتی عدالت طلبی به عدالتخواری تبدیل می شود!
وی اضافه کرد: «در بخش مطالبه گری و عدالتخواهی به صورت مثال دفتر دانشگاه علوم پزشکی اراک پیرامون مساله هپکو، دفتر دانشگاه همدان درباره بحث واگذاری شرکت غله همدان و دفتر دانشگاه قزوین به مسئله کنتور سازی قزوین، ورود پیدا کردند. یکی از نکات قابل توجه در بحث عدالت خواهی و مطالبه گری این است که پیش از ورود به آن، باید درک درستی از عدالت و عدالتخواهی وجود داشته باشد؛ عدالتخواهی نیازمند این است که مبانی آن روشن شود و اگر کسی مبانی را حل نکند، امکان دارد در مقابل آن بایستد.»
این فعال دانشجویی یکی از اولویت گذاری های سال جاری اتحادیه را ورود به بحث عدالت و مبانی آن عنوان نمود و اظهار داشت: «در همین راستا «طرح اسفار» در حال اجرا است؛ اسفار محملی است برای سفر در آینده انقلاب اسلامی. فصل اول این برنامه، گفتگویی با محور «الهیات عدالت خواهی و آینده انقلاب اسلامی» است که بزودی برگزار می شود.»
باید در گام دوم انقلاب، یک صدمه شناسی در حوزه عدالت طلبی صورت گیرد؛ چون که برخی داعیه دار و پرچمدار این حوزه شده و عدالت طلبی را به عدالتخواری تبدیل نموده اند! قائم مقام اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه تصریح کرد: «باید در گام دوم انقلاب، یک صدمه شناسی در حوزه عدالت طلبی صورت گیرد. چون که برخی داعیه دار و پرچمدار این حوزه شده و عدالت طلبی را به عدالتخواری تبدیل نموده اند! به نظر بنده یکی از عواملی که سبب انحراف عدالتخواهی شده و آنرا به حاشیه و انحراف کشانده است، عدالتخواهی تهی از معنویت و عدم تقوا است که سبب می شود فرد اصطلاحاً عدالتخواه، صرفا بر مبنای ظنیات و یک سری مدارک غیر محکمه پسند، آبروی فردی را ببرد که این عمل منافی شرع و اخلاق است.»
وی در ادامه به شیوع رفتارهای عوام فریبانه و پوپولیستی در جریان عدالتخواهی اشاره نمود و اظهار داشت: «متاسفانه از طرفی دیگر انتقادهای شخصی و مصداق سازی، به جای بسط گفتمان عدالتخواهی پر رنگ شده و همینطور رفتارهای رسانه ای، عوام فریبانه و پوپولیستی در جریان عدالتخواهی به وجود آمده است که همه این عوامل، به زوال جریان عدالتخواهی انجامیده است.»
قلعه نویی تصریح کرد: «اگر بخواهیم به صورت مصداقی به این اشاره نماییم، می توانیم از افشاگری های بی سند و مدرک و جنجال سازی ها در فضای مجازی و پروپاگاندای رسانه ای؛ آن هم بدون پایه های حقوقی محکم و … نام ببریم که خیلی از این رفتارهای ضعیف را می توان در برخوردهای سلبریتی ها در فضای عدالتخواهی مشاهده کرد. این عوامل سبب می شود به بدنه جنبش عدالتخواهی ضربه وارد و سبب تخریب چهره حکومت و بدبینی مردم نسبت به کل مسئولین و سیستم شود.»

حول محور مطالبه گری و آرمان خواهی دور از فضای تنش، برخی تشکل ها معتقدند این تنش ها ناشی از «عدم پاسخگویی» است. یکی از فعالان دانشجویی بر این باور است که وقتی مسئولی پیرامون مسئله مهمی در کشور، جامعه را به سخره می گیرد و یا پاسخگو نیست، نباید انتظار داشت که فضای تنش ایجاد نشود. تشکل ها بر این باورند هر کجا مسئولین پاسخگو بوده اند، دانشجویان با مدلهای مطلوب تری برخورد کردند.
در مبحث افشاگری فساد هم فعالان دانشجویی معتقدند باید از طرق قانونی و منطقی، راه را جلو ببرند و افشاگری توأم با آبروریزی را نهی می کنند. آنها بر این نکته تاکید دارند که دانشجو نباید به عنصر سیاه نمایی عملکرد مسؤلان و یا توجیه کننده اقدامات آنها تبدیل گردد و زمانی که حدود جمهوری اسلامی زیر پا می رود، ورود آنها ضروریست.
سرعت مساله محوری توسط جریان های دانشجویی رو به جلو است
محسن نراقی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در مورد نقش دانشجویان، فعالان دانشجویی و یا تشکل های دانشجویی در مساله گشایی و گفتمان سازی مسائل مهم کشور به خبرنگار مهر اظهار داشت: «هسته های مساله محور، یکی از گام های مؤثر در این حوزه است که به حمد الله در چند سال گذشته، با تلاشهای جنبش دانشجویی؛ به ویژه بسیج دانشجویی، با حرکتی رو به جلو همراه بوده و سرعتش در مقایسه با سنوات قبل بیشتر شده است»
وی پیگیری ها در مباحثی همچون خصوصی سازی، اصلاح نظام سلامت، اصلاح نظام مالیاتی و شبکه ملی اطلاعات را همچون فعالیتهای این هسته ها برشمرد و اضافه کرد: «این اقدامات ذیل همان گره گشایی که یکی از مطالبات مقام معظم رهبری بود، در چند سال گذشته صورت گرفته است، اما این مساله نباید وظیفه دیگر جنبش دانشجویی را که مطالبه گری و صدای مردم و مستضعفین بودن است، تحت الشعاع قرار دهد. اساسا تشکل های دانشجویی در کنار اقدامات خود در جهت محور اساسی مساله محور، باید به مبحث مطالبه گری و پیگیری حقوق مستضعفین هم بپردازند.»
این فعال دانشجویی افزود: «در مسیر فعالیتهای خود بعضاً شاهدیم که مسؤلان آموزش عالی هر چقدر در زمینه مطالبه گری، سنگ جلوی پای تشکل ها می گذارند، در بخش کارهای مساله محور بهتر همراهی می کنند. از طرفی در کارهای تئوریک سنگ اندازی صورت نمی گیرد و در مقابل، در زمینه اقدامات و فعالیتهای عملی امور در ارتباط با مطالبات، سنگ اندازی می شود. در حالیکه باید به این مورد توجه داشت که اساسا اگر بخواهیم گره گشا باشیم و به حل مسائل کمک نماییم، مسؤلان آموزش عالی باید همکاری بیشتری با تشکل ها داشته باشند تا ان شاء الله در مباحث عملیاتی به نتیجه برسیم.»
نراقی به نقش بسیج دانشجویی درمورد مبحث مطالبه گری دانشجویان اشاره نمود و اظهار داشت: «بسیج دانشجویی در یکی دو سال گذشته مطالبه گری هایی پیرامون مطالبه حقوقی کارگران در کارخانه هفت تپه، هپکو اراک، ماشین سازی تبریز، کارخانه کشت و صنعت مغان و اقدامات دیگری از این دست داشته است. ورود به مباحث دیگر؛ همچون مبحث ده ونک، مطالبه از مجلس درباره لوایح مختلف و شفافیت آنها، مبحث مکانیسم ماشه و برجام و FATF و پیگیری آن نیز، همچون مطالبه گری های دیگری است که بسیج دانشجویی پرچم دار آن بوده است. برای مثال اتفاقی که در مورد مساله هفت تپه افتاد این بود که جنبش دانشجویی مساله را از چندین جا پیگیری کرد؛ از قوه قضائیه پیگیر محاکمه افراد، از مجلس پیگیر حضور میدانی نمایندگان در محل و از دولت و سازمان خصوصی سازی، پیگیر بحث رفع خلع ید بود.»
چرا آرمان خواهی و مطالبه گری دانشجویان به تنش منجر می شود
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مطالبه گری دانشجویان امری دو سویه است، اضافه کرد: «باید به این نکته مهم توجه داشت که از یک طرف جنبش دانشجویی باید بداند که در چه زمینه هایی و چگونه ورود کند، و از سوی دیگر هم مسئولین باید دقت داشته باشند که با یک سری جنایتکار از کشورهای خارجی طرف نیستند؛ با دانشجویانی طرف هستند که مصلحت کشور را می خواهند، ولایت مدار هستند و هدفشان این است که در کشور اصلاحاتی صورت بگیرد.»
یکی از موانع موجود در روند مطالبه گری دانشجویی، پاسخگو نبودن برخی مسئولین نسبت به عملکردشان است که بعضاً سبب می شود دانشجویان رو به کارهای رادیکال تر بیاورند وی افزود: «یکی از موانع موجود در روند مطالبه گری دانشجویی، پاسخگو نبودن برخی مسئولین نسبت به عملکردشان است که بعضاً سبب می شود دانشجویان روی به کارهای رادیکال تر بیاورند. حقیقت این است که هرکجا شاهد بودیم که مسئولین پاسخگو هستند، دانشجویان هم با مدلهای مطلوب تری برخورد کردند تا حرکت تشکل ها و جنبش دانشجویی، منتج به حل مسائل شود.»
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به مبحث آرمان خواهی، به دور از تنش اشاره و ایجاد این فضا را ناشی از عدم پاسخگویی مسئولین عنوان نمود و اظهار داشت: «در واقع اگر مسئولی برای کاری که انجام داده، پاسخ قانع کننده ای داشته باشد، دیگر تنشی ایجاد نمی گردد. اما وقتی مسئولی می آید پیرامون یک مساله مهم، جامعه را به سخره می گیرد و مثلاً می گوید"من خودم هم بامداد جمعه فهمیدم"، شما نباید انتظار داشته باشید که تنش ایجاد نشود. اگر در قالب منطق و استدلال های منطقی بحث هایی صورت بگیرد، شاهد حل شدن مسائل خواهیم بود.»
نراقی با اشاره به اینکه مشخصاً هرکجا که مسئولین همراه و پاسخگو بودند، گفتمان و مطالبه گری بدور از فضای تنش، به نتیجه رسیده است، افزود: «با این وجود، خواسته رهبری معظم در مورد مطالبه گری به دور از فضای تنش، تا حد خوبی محقق شده است و ایجاد هسته های مساله محور و تخصصی شدن فعالیت تشکل ها، موید همین مساله است؛ با این وجود اما این یک حقیقت است که هنوز با نقطه ایده آل فاصله داریم.»
این فعال دانشجویی در مورد اینکه دانشجویان چگونه می توانند در ایجاد فضای عدالتخواهی و رفع فساد ایفای نقش کنند؟ اظهار داشت: «همانگونه که در گفتمان شهید بهشتی آمده، دانشجو وظیفه اش این است که مؤذن جامعه باشد. حالا این مؤذن جامعه بودن، از سویی نباید سبب شود که او به عامل سیاه نمایی عملکرد مسئولین تبدیل و از طرفی نیز، دانشجو نباید در نقش توجیه کننده اقدامات مسئولین ظاهر شود.»
وی ضمن تاکید بر اینکه دانشجو باید هرکجا که نقص و کوتاهی دید و احساس کرد که حدود جمهوری اسلامی و نظام اسلامی زیر پا گذاشته می شود، در فضای عمومی و هم در فضای خصوصی، موارد را گوشزد کند، تصریح کرد: «در واقع دانشجو باید یک بخش واسط و حلقه میانی بین مردم و مسئولین باشد و بتواند در این نقش عمل کند. به عبارتی دانشجو باید از یک طرف صدای مردم و مستضعفین در مقابل مسئولین باشد و از سوی دیگر، نقش تبیین کننده در مقابل مردم داشته باشد.»
نراقی اضافه کرد: «در چنین اموری، متناسب با موضوع، راهکارهای متفاوتی دارید. اگر مثلاً وزیر، نماینده و هر عضوی از هر رکن کشور، خانه ای غیرقانونی ساخته است، راهش این نیست که روز اول بروید و فیلم بگیرید و منتشر کنید. بلکه باید از طرق مختلف قانونی پیگیر مبحث شد. مگر اینکه ببینید همه این پیگیری ها نتیجه ای نداشته و کارد به استخوان برسد، آنگاه امکان دارد در یک فضای رسانه ای خاص، بگونه ای دیگر عمل شود.»

برخی فعالان دانشجویی اما اعتقاد دارند که عملکرد تشکل ها در موضوعات گفتمان سازی، مسئله گشایی و مطالبه محوری قابل دفاع نیست و معتقدند آنطور که باید در مورد مسئله گشایی و گفتمان سازی به خوبی عمل نشده است و آنرا باعث شرمندگی جریان دانشجویی عنوان می کنند.
دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی در همین رابطه معتقد است؛ جریان دانشجویی باید جایگاه خویش را در کشور بازاندیشی کند و در حوزه مبانی خود به یک ثبات محکم برسد و تا زمانی که جریان دانشجویی چهارچوب مشخص در حوزه مبانی نداشته باشد، راهی هم برای گفتمان سازی نخواهد داشت. فعالان دانشجویی باید بدانند تا زمانی که از نیازهای اساسی انقلاب اسلامی و آرمان های انقلاب، منهای نگاه های سیاسی و جناحی اطلاع نداشته باشند، نمی توانند تحلیل درستی از موضوعات مختلف سیاسی داشته باشند.
شرمندگی جریان دانشجویی در حوزه مساله گشایی
دانیال یادگاری در گفتگو با خبرنگار مهر، مقدمه گفتمان سازی را داشتن مبنا عنوان نمود و اظهار داشت: «اگر ما مبنایی برای بیان نداشته باشیم، امکانی هم برای گفتمان سازی و ابراز اندیشه نداریم. این وضعیت باعث می شود که در موضوعات مختلف سیاسی و اجتماعی در جهان، ظرفیت سازی گفتمانی مان را از دست بدهیم. یکی از دلایلی که سبب شده در گفتمان سازی و بیان اندیشه در جریان دانشجویی مشکل داشته باشیم، نداشتن مبانی و یا تردیدها در مبانی است.»
معتقدم در حوزه مطالبه رهبری در خصوص گفتمان سازی؛ به ویژه مسئله گشایی؛ اتفاق خاصی رخ نداده و باید شرمندگی جریانات جریان دانشجویی را اعلام نماییم دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی اضافه کرد: «معتقدم در حوزه مطالبه رهبری در خصوص گفتمان سازی؛ به ویژه مسئله گشایی اتفاق خاصی رخ نداده و باید شرمندگی جریانات جریان دانشجویی را اعلام نماییم که نتوانستند منویات مقام معظم رهبری را اجرایی کنند که به نظرم یکی از موانع در این حوزه، جبهه منفعل خودی و انقلابی است؛ چون که برخی جوان های انقلابی ما با جریان باطل در موضوعات مختلف، همراهی می کنند.»
یادگاری در ادامه توضیح داد: «به نظرم ابتدایی ترین مسئله این است که جریان دانشجویی تکلیف خودش را با مقدس نمایان و تحجرگرایان مشخص نماید. به صورت مثال در مسئله برجام، جریان دانشجویی می توانست با ایجاد یک گفتمان صحیح، نوع نگاه سیاست خارجی را با یک تحلیل درست به مردم و در فضای دانشگاه ارائه کند، اما نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد.»
یادگاری ضمن تاکید بر اینکه جریان دانشجویی باید بعنوان جریان ضدسلطه در سکوی مطالبه گری قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: «متاسفانه صدمه اساسی امروز در جریان دانشجویی این است که فعالان دانشجویی فکر می کنند هر موضوعی را بدون یاد گرفتن و آموزش، پیش ببرند.»
دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی به یکی دیگر از محورهای مورد تاکید رهبری در مورد برافراشته نگه داشتن پرچم آرمانخواهی و مطالبه گری به دور از فضای تنش اشاره نمود و اظهار داشت: «متاسفانه امروزه خیلی از امر به معروف و نهی از منکرهای ما در فضای سیاسی با تنش، شلوغ کاری های رسانه ای و جلوه فروشی های فردی و اجتماعی دنبال می شود؛ یکی از دلایلی که این مطالبه گری ها به نتیجه نمی رسد، این است که روش مطالبه گری ما ناقص بوده است.»
وی در ادامه تصریح کرد: «عده ای در جریانات دانشجویی، فقط فعال می باشند و نه دغدغه دارند، نه آرمانخواه هستند و نه موضع سیاسی خاصی برای خود مشخص کرده اند. هم اکنون شرایط بگونه ای شده که دغدغه مداری را فقط در بعضی رخدادها مشاهده می کنیم؛ مثلاً پس از شهادت حاج قاسم و یا فخری زاده، تحرکاتی را شاهد بودیم و این یک صدمه است. منهای رهبری که نگاه ویژه ای به تشکل ها و جنبش های دانشجویی دارند، اغلب نهادها و سازمان ها هیچ نقشی برای جریان دانشجویی در نظر نمی گیرند که این مسئله نیازمند یک هویت یابی از جانب جریان دانشجویی است.»

در این میان برخی فعالان دانشجویی معتقدند دغدغه مندی تشکل های دانشجویی رو به افول است و آنها مثل گذشته نمی توانند پرچم دار این مورد باشند و سیاست های دولت از ۹۲ تابحال را یکی از علل سرد شدن فضای دانشجویی می دانند.
دولت جنبش های دانشجویی را به چشم تهدید می بیند
مبین لطفی زاده، مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در همین رابطه می گوید: «یکی از اقداماتی که جنبش دانشجویی در سالیان اخیر انجام داده، ورود به خصوصی سازی و واگذاری های بعضاً بی حساب و کتاب بوده است؛ جنبش دانشجویی توانست در این مورد نقش آفرین باشد، اما در پازل کلان، اصلاً شرایط موجود راضی کننده نیست. جنبش دانشجویی و دانشجویان مثل گذشته دغدغه مند و پیگیر مسائل نیستند.»
لطفی زاده در ادامه به سرد شدن فعالیتهای تشکل ها در دهه های اخیر اشاره نمود و اظهار داشت: «با نگاهی به فعالیت جنبش ها در دهه های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ متوجه خواهیم شد که فضای فعالیت در تشکل ها و جنبش ها کمی سرد شده است. باور من بر این است که سیاست دولت روحانی و کارگزاران ایشان در دانشگاه ها در بازه زمانی ۹۲ تاکنون، منجر به این فضای سرد شده است؛ چون که آنها به تشکل ها و جنبش های دانشجویی به صورت تهدید محور نگاه می کنند و عمدتاً رویکردشان این است که فعالیت ها محدود و با فعالان به صورت محافظه کارانه برخورد شود.»
مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: «اگر مسؤلان نگاهی واقع بینانه و جامع المحور داشته باشند، نقش تشکل ها و جنبش های دانشجویی را به خوبی می توانند درک کنند که البته متأسفانه هم اکنون به این شکل نیست.»
وی با اشاره به اینکه سبک زندگی دانشجویان، فرصتی برای پیگیری دغدغه ها نگذاشته است، خاطرنشان کرد: «فرصت نه به معنای زمان، به این معنا که به علت شرایط اقتصادی، دانشجو باید خیلی پاکباخته باشد که از مشکلات روزمره خود بزند و در تشکل ها وقت بگذارد و در کنار مردم و دانشجویان دنبال چاره باشد و این شرایط، سبب شده است تا فضای دانشجویی به سمت خودمحوری پیش رود.»
در آخر...
به نظر می رسد فعالان و مسئولین تشکل ها و جنبش های دانشجویی، نتایج فعالیتهای شان را در پیش برد محورهای مورد تاکید مقام معظم رهبری آنطور که باید رضایت بخش نمی دانند و عده ای عوامل بیرونی؛ همچون پاسخگو نبودن مسؤلان را علت عدم دستیابی به ایده آل های پیشبینی شده می دانند و برخی دیگر، خویش را به بوته نقد کشیده و معتقدند در برهه کنونی، تشکل ها برای برآورده ساختن انتظارات و دستیابی به نتایج مطلوب، ابتدا نیازمند بازشناسی هویت خود هستند.
در این میان، اینکه تشکل های دانشجویی همواره نسبت به تعهدات و تکالیف تعریف شده خود، احساس مسئولیت کرده و در بطن جریانات اجتماعی و سیاسی کشور حضوری فعال داشته اند، بر هیچ کس پوشیده نیست و از آنجائیکه نقش دانشجویان و جنبش های دانشجویی در جریانات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، امید می رود این نقش روز به روز پر رنگ تر و اثرگذارتر شود.


منبع:

1399/09/16
13:04:06
5.0 / 5
1114
تگهای خبر: آموزش , اطلاعات , تخصص , حقوقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما