مروری بر نتایج بررسی ها،

زوج های ایرانی تا چه حد به هم پایبند هستند؟، تاثیر مصرف گرایی بر سیالیت عشق

زوج های ایرانی تا چه حد به هم پایبند هستند؟، تاثیر مصرف گرایی بر سیالیت عشق به گزارش این با من نتایج یك پژوهش نشان داده است مصرف گرایی، مدگرایی و اهمیت دادن به موقعیت اقتصادی همسر بر پدیده سیالیت عشق اثرگذار است.


به گزارش این با من به نقل از ایسنا، یكی از الگوهای جدید روابط زوجین سیالیت عشق و ناپایداری عاطفی در روابط زناشویی است. در این پدیده افراد در عین پیوستن به یكدیگر، به گسستن می اندیشند. به بیانی دیگر، در این پدیده پیوستن و گسستن دو روی یك سكه اند. آنان از این كه خویش را متعهد كنند ابا دارند و راه برگشت را برای خود هموار می كنند.
در پژوهشی كه منصوره زارعان، استادیار گروه علوم اجتماعی و توسعه پژوهشكده زنان دانشگاه الزهرا و ام البنین چابكی، دانشیار گروه علوم اجتماعی و توسعه پژوهشكده زنان دانشگاه الزهرا انجام داده اند آمده است: «روابط در پدیده سیالیت عشق حسابگرانه، شكننده و سیال است. پیوند ازدواج در این الگو همچون كالایی بشمار می رود كه با كوچك ترین نارضایتی قابل پس دادن است. از این رو می توان اظهار داشت كه مصرف گرایی مدرن به پیوندها و ارتباطات و حتی ارتباطات زناشویی سرایت كرده و فضای امن مبتنی بر اعتماد خانواده را تحت تأثیر قرار داده است.»
طبق این مطالعه «اگرچه دسترسی به آمار و ارقام در زمینه ناپایداری عشق و عدم پایبندی زوجین به تداوم روابط عاطفی به راحتی امكان پذیر نیست، شواهد از آن حكایت می كند كه در ایران هم كم وبیش این پدیده رواج پیدا كرده و بعنوان یكی از معضلات خانوادگی و اجتماعی كه ارزش ها را خدشه دار كرده مطرح است.»
زارعان و چابكی در این مطالعه اظهار می كنند: «در این تحقیق تلاش شده با الهام از نظریه "باومن " به بررسی رابطه سیالیت عشق و مصرف گرایی پرداخته شود. "باومن" مصرف گرایی را پدیده دوران مدرن می داند كه افراد كالاها را استفاده می نمایند و سپس دور می ریزند. وی این پدیده را متفاوت از انباشت كالا می داند. به این معنا كه مصرف و دور ریختن جا را جهت استفاده از دیگر كالاها باز می كند. به باور "باومن" فرهنگ مصرفی و سرمایه داری به روابط انسانی هم كشیده شده است؛ به شكلی كه انسان ها یكدیگر را به صورت كالاهای مصرفی می نگرند و تجربه عشقی را همانند دیگر كالاها می بینند.»
این پژوهش به روش پیمایش انجام شده و جامعه آماری آن كلیه مردان و زنان متأهل شهر تهران بوده است. بر مبنای فرمول كوكران با سطح اطمینان ۹۵ درصد، تعداد نمونه آماری پژوهش ۳۸۴ نفر به دست آمد كه با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، از مناطق شمال، جنوب، مركز، شرق و غرب تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته است كه در سه بخش: سیالیت عشق، مصرف گرایی و نگاه كالایی به انسان تنظیم شده است.
۴۷.۴ درصد از جمعیت نمونه را زنان و ۵۲.۶ درصد آنرا مردان می سازند. حدود ۵۸.۴ درصد از جمعیت نمونه در سن ۱۹ تا ۳۵ سال، ۳۵.۸ درصد در سن ۳۶ تا ۵۰ سال و ۵.۲ درصد در سنین بین ۵۱ تا ۷۰ سال هستند. شغل جمعیت نمونه نشان داده است كه ۲۲.۳ درصد از جمعیت نمونه خانه دار هستند. ۳۲.۱ درصد شغل آزاد دارند، ۲۶.۹ درصد كارمندند و ۷.۸ درصد معلم اند و بقیه به این سوال پاسخ ندادند.
تعداد فرزندان جمعیت نمونه نشان داده است كه ۲۷.۲ درصد دارای یك فرزند و ۲۴.۹ درصد دارای دو فرزند، ۴.۱۰ درصد دارای سه فرزند، ۱.۷ درصد دارای ۴ فرزند و ۰.۰۳ درصد دارای پنج فرزند هستند.
«یافته های این پژوهش نشان داد رابطه بین دو متغیر مصرف گرایی و سیالیت عشق مستقیم و معنادار است و با بالا رفتن میزان مصرف گرایی سیالیت عشق افزایش خواهد یافت. بر مبنای یافته های پژوهش، بین مدگرایی و سیالیت عشق رابطه مستقیم وجود دارد بدین معنا كه با افزایش گرایش به مدگرایی سیالیت عشق افزایش خواهد یافت. در سومین فرضیه مورد پذیرش وجود رابطه بین مصرف گرایی و سیالیت عشق از راه اهمیت دادن به موقعیت اقتصادی همسر تأیید شد. بدین معنا كه با بالاتر رفتن میزان اهمیت به موقعیت اقتصادی همسر سیالیت عشق هم افزایش خواهد یافت. در تحلیل مسیر هم مشخص شد اهمیت موقعیت اقتصادی همسر قوی ترین و مهم ترین متغیر پیش بینی كننده سیالیت عشق بین زوجین شهر تهران است كه به صورت غیرمستقیم بر سیالیت عشق زوجین در زندگی زناشویی تأثیر داشته است.»
در بخش دیگری از این مقاله آمده است: «با توجه به یافته های این پژوهش در خصوص این كه میانگین سیالیت عشق در بین پاسخ دهندگان ۳۱.۲۳ درصد بوده است می توان گفت میزان سیالیت عشق بین متاهلان شهر تهران كمتر از حد متوسط است. این بدین معناست كه در جامعه ما روابط همچنان همراه با تعهد است و پایبندی هم چنان در روابط به منزله یك ارزش شناخته می شود
این پژوهش در دوره ۱۶ شماره چهارم فصل نامه "زن در توسعه و سیاست" به چاپ رسیده است.



1398/01/23
13:27:24
5.0 / 5
64
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , علم , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما