شناسایی رودخانه ای مملو از ستاره در آسمان

شناسایی رودخانه ای مملو از ستاره در آسمان به گزارش این با من ستاره شناسان ˮرودخانه ای از ستارگانˮ را شناسایی كرده اند كه بخش اعظمی از آسمان را پوشانده است و شامل حداقل ۴۰۰۰ ستاره است كه زمان تشكیل آنها به حدود یك میلیارد سال قبل باز می گردد.

به گزارش این با من به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، ستاره شناسان "دانشگاه وین"(University of Vienna) در مطالعه اخیرشان موفق به شناسایی "رودخانه ای" از ستارگان كه در نیم كره جنوبی آسمانی قرار دارند، شده اند.
نیم كره جنوبی آسمانی، آسمان جنوب یا ستاره های آسمان جنوب بخشی از یك منطقهٔ نجومی در حال چرخش (از دیدگاه زمینی) در آسمان است. این بخش، در نیمكرهٔ جنوبی كره آسمانی قرار گرفته است. این نیم كره را می توان از قطب جنوب به صورت كامل مورد بررسی قرار داد. با دور شدن بیشتر از قطب به سمت شمال، بخش های كم تری از آسمان جنوب قابل مشاهده می باشد.
این جریان ستاره ای شامل حداقل ۴۰۰۰ ستاره است كه از زمان تشكیل آنها كه حدود یك میلیارد سال پیش است در فضا حركت كرده اند. در این مطالعه پژوهشگران از داده های "تلسكوپ فضایی گایا"(Gaia) آژانس فضایی اروپا استفاده كردند.
كهكشان راه شیری، خانه ای برای خوشه های ستاره ای در اندازه ها و سنین مختلف است. پژوهشگران خوشه های كوچك بسیاری را در ابرهای مولكولی، خوشه های ستاره ای میانسال و قدیمی در "دیسك كهكشانی" و حتی خوشه های عظیم و قدیمی كروی در "هاله"(halo) پیدا كرده اند. این خوشه ها، صرف نظر از مبدا و سن آنها، به نیروهای جزر و مدی در امتداد مدار خود در كهكشان تقسیم می شوند. با عنایت به زمان كافی، نیروهای گرانشی كهكشان راه شیری بی وقفه آنها را از هم جدا می كنند.
دیسك كهكشانی بخشی از كهكشان دیسكی است. مانند كهكشان مارپیچی و كهكشان عدسی. دیسك كهكشانی صفحه ای است كه مارپیچ ها، میله ها و دیسك كهكشان های این انواع در آن جای گرفته اند. در دیسك های كهكشانی، گاز و غبار و همین طور ستاره های جوان تری نسبت به برآمدگی كهكشانی یا هاله ماده تاریك وجود دارد. دیسك از گاز و غبار و ستاره تشكیل شده است. بخش گرد و غبار آنرا دیسك گازی و بخش دارای ستاره آنرا دیسك ستاره ای گویند.
"استفان مینگاست"(Stefan Meingast) نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: بیشتر خوشه های ستاره ای در دیسك كهكشانی به سرعت بعد از تولد خود پراكنده می شوند، چونكه آنها ستارهای كافی برای ایجاد یك بالقوه گرانشی عمیق ندارند یا به عبارت دیگر، آنها چسب كافی برای نگه داشتن آنها را ندارند.
با عنایت به دقت اندازه گیری های تلسكوپ فضایی گایا، پژوهشگران قادر به اندازه گیری حركت سه بعدی از ستاره ها در فضا شدند.
این سیستم ستاره ای تازه كشف شده را می توان بعنوان یك ابزار سنجش گرانش برای اندازه گیری جرم كهكشان ها استفاده نمود. پژوهشگران امیدوارند با استفاده از پایگاه داده غنی تلسكوپ فضایی گایا، در آینده به اطلاعات بیشتری دست یابند.
یافته های این مطالعه در مجله "Astronomy & Astrophysics" منتشر گردید.

1397/11/28