رئیس دانشكده سینما و تئاتر دانشگاه هنر:

وزارت علوم درك درستی از هنر ندارد، مقوله هنر مستقل از علم است

وزارت علوم درك درستی از هنر ندارد، مقوله هنر مستقل از علم است این با من: رئیس دانشكده سینما و تئاتر دانشگاه هنر اظهار داشت: با وجود آنكه وظیفه دانشكده های هنری تربیت نیروی كارآمد برای جذب در بازار حرفه ای است نتوانستیم چنین نیرویی را به شكل درخور تربیت نماییم، این امر ناشی از یك ایراد ریشه ای و زیربنایی است و آن اینكه وزارت علوم، هنر را هم همچون سایر مقولات به مثابه یك علم می داند در صورتی كه چنین نیست.


اسماعیل شفیعی در گفت وگو با ایسنا، پیرامون مسائل مهم و زیربنایی در حوزه هنر و سیاستگذاری آن اظهار نمود: یكی از پرسش هایی كه همواره مطرح می گردد و البته ریشه یابی آن تابحال نتوانسته منجر به عرضه راه حلی شود، اینكه در عرصه هنر و آموزش عالی آن كه در دانشكده های هنری در حال جریان است فارغ التحصیلان ما آیا توانایی لازم را برای ورود به بازار حرفه ای كار به دست می آورند؟ كه در پاسخ باید گفت خیر. چون كه ما با وجود آنكه هدف دانشگاه قاعدتاً تربیت نیروی حرفه ای است اما به میزان نیاز بازار حرفه ای قادر به تربیت نیروی توانمند نیستیم.
شفیعی خاطرنشان كرد: در پاسخ به چرایی این معضل جامعه دانشگاهی در عرصه آموزش مهارت های هنری برای جذب در بازار حرفه ای دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل، باید به این مسئله بنیادین اشاره كنم و آن اینكه اساساً منشأ همه این مشكلات به این دلیل است كه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حداقل در این 4 دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی درك درستی از هنر نداشته و ندارد.
این مدرس و كارشناس تئاتر در ادامه اظهار داشت: میزان عنایت و اهتمام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عرصه هنر را در وهله نخست می توان از عنوانی كه برای این وزارتخانه در نظر گرفته شده است به روشنی متوجه شد و آن اینكه هیچ اشاره ای مستقیم به این عرصه مهم و سرنوشت ساز در آموزش عالی نشده است و این در حالیست كه دوستان مسئول در این وزارتخانه تصورشان این است كه هنر یك علم است در صورتیكه باید گفت هنر مجموعه ای جدا از علم است و حتماً بارها با این لفظ مواجه شده اید كه هنر مستقل از واژه علم به كار می رود و مثلاً می گویند علم و هنر.
وی با اشاره به اینكه سیاستگذاران عرصه آموزش عالی هنوز متوجه فرق ماهوی میان علم و هنر نشده اند، تاكید كرد: تصور می كنم این مسئله نیاز به توضیح داشته باشد و آن اینكه اساساً كار هنر خلق و آفریدن است و ساختن در صورتیكه ما در عرصه علم دست به خلق نمی زنیم و آنچه كه صورت می گیرد در امتداد مسیر دانش است و فرد دانشمند با عنایت به بضاعت و امكانات موجود تنها گامی در پیشبرد آن تلاش می كنم و حتی ممكن است به قدر ذره ای به داشته های قبلی بیاموزد.
شفیعی اضافه كرد: براین اساس در عرصه علم اگر كسی مثلاً با همان دانش قدیمی پلی را مشابه همان چیزی كه دویست سال قبل برمبنای مختصات و دریافت های علمی موجود در آن زمان بسازد، جامعه علمی آن را برنتافته و چنین تلاش و اهتمامی از جانب آن فرد مطرود بوده و اتلاف منابع و نیروی كار به حساب می آید، در شرایطی كه در عالم هنر همچنان اگر فردی همانند داوینچی بتواند نقاشی كند و یا فردی بتواند به شیوه سوفوكل، نمایشنامه بنویسد، او را تاج سر هنر می دانند.
رئیس دانشكده سینما و تئاتر دانشگاه هنر در انتها تصریح كرد: تا زمانی كه عرصه هنر شأنیتی مجزا برای خود پیدا نكند و وزارت علوم بعنوان متولی اصلی آموزش عالی كشور این مقوله را مستقل از علم مورد مداقه قرار ندهد نمی توان به جزئیات دیگر آن پرداخت كه البته من به شخصه و با مساعی سایر دوستان و اعضای هیئت علمی بعضی از دانشكده های هنر تابحال اقداماتی در مجاب ساختن وزارت علوم در خصوص توجه به این مهم به انجام رساندیم كه در مقال بعدی به آن پرداخته و آن را با شما در بین خواهم گذاشت.



1396/11/02
13:36:58
5.0 / 5
4681
تگهای خبر: آموزش , دانشگاه , علم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما