ستاره همسایه زمین 50 درصد درخشان تر شد

ستاره همسایه زمین 50 درصد درخشان تر شد این با من: ستاره ی همسایه ی زمین به نام ابط الجوزا(Betelgeuse) بطور غیرمنتظره ای 50 درصد درخشان تر شده است و این قسمتی از یک پروسه عجیب و غریب است که در آن یک ستاره ی درحال مرگ تبدیل به ابرنواختر می شود.

به گزارش این با من به نقل از ایسنا و به نقل از اینسایدر، ابط الجوزا بار دیگر اخترشناسان را متحیر کرده است، برای اینکه حالا ۵۰ درصد بیش از حد معمول می درخشد.
درخشش این غول قرمز درحال مرگ بتازگی بعد از یک انفجار مهیب بطور مرموزی کمرنگ تر شده بود. انتظار می رود که این ستاره به یک ابرنواختر قابل رویت از زمین تبدیل گردد، بااینکه احتمالاً تا هزاران سال آینده دیده نخواهد شد.
ابط الجوزا یکی از قابل مشاهده ترین ستارگان در آسمان زمین است که رفتار بسیار عجیبی دارد.
به قول دانشمندان، این غول سرخ که چندان فاصله ای از مرگ ندارد حالا حدود ۵۰ درصد بیش از حد معمول می درخشد.
این اتفاق چند سال بعد از آن رخ می دهد که ستاره ی گفته شده بطور مرموزی در سال ۲۰۱۹ کم نور شد و گمانه زنی هایی در مورد این که آیا آماده فروپاشی و انفجار است یا خیر عنوان شد.
دانشمندان بعدها دریافتند که ابط الجوزا درحال فروپاشی نبوده اما انفجاری عظیم را تجربه کرده بوده که بر روشنایی آن تاثیر گذاشته است.
برمبنای مطالعه ای که در روز ۱۸ مه در سرور پیش چاپ arXiv انتشار یافته است، بتازگی ستاره شناسان متوجه شده اند که ابط الجوزا به روشن ترین حالت خود حدود دو برابر سریع تر از حد معمول یعنی در حدود ۲۰۰ روز رسیده است.
کم نورتر و روشن تر شدن ابط الجوزا غیرمعمول نیست اما این اتفاق بطور معمول بعد از یک چرخه ی ۴۰۰ روزه اتفاق می افتد. کارشناسان گفته اند که کوتاه شدن چرخه احتمالاً با کم نوری بزرگ در سال ۲۰۱۹ مرتبط می باشد.
دانشمندان ابط الجوزا را به دقت زیر نظر دارند، برای اینکه این غول سرخ یک ستاره ی درحال مرگ است که درحال تبدیل شدن به ابرنواختر است. با این وجود، باتوجه به مقیاس های زمانی عظیم در زندگی ستارگان، آخرین مرحله نیز ممکنست هزاران سال به طول منجر شود.

ابط الجوزا یک ستاره نسبتا جوان در کهکشان راه شیری در فاصله ی حدود ۶۴۰ سال نوری از ما است.
این ستاره حدود ۱۰ میلیون سال سن دارد و بسیار جوان تر از خورشید ما با حدود پنج میلیارد سال است. اما اندازه ی آن تقریباً ۷۰۰ برابر خورشید ما است و الان آغاز به مردن کرده است.
سارا وب(Sara Webb) اخترفیزیکدان دانشگاه صنعتی سوینبرن استرالیا در مصاحبه با گاردین اظهار داشت: یکی از جالب ترین موارد در مورد ابط الجوزا این است که ما درحال تماشای مراحل پایانی تکامل این ستاره ی بزرگ هستیم که تقریباً در لحظه برای ما قابل رویت است که قبل از این هیچ گاه نتوانسته ایم تا این اندازه آنها را مطالعه نماییم.
دانشمندان وقتی متوجه شدند که ابط الجوزا در کوتاهترین زمان در سال ۲۰۱۹ درخشندگی خودرا از دست داده است، زنگ خطر را به صدا درآوردند. هنگامی که ستارگان عظیم بطور ناگهانی درخشندگی خودرا از دست می دهند، این می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد که ستاره آماده انفجار است.

اما تحلیل و بررسی بعدی مورد دیگری را نشان داد و آن یک انفجار بود. ابط الجوزا مقدار زیادی از پلاسمای خودرا در این انفجار در فضا منتشر نموده بود. انفجار به حدی عظیم بود که ابر متراکمی از غبار کیهانی ایجاد کرد که میان زمین و ابط الجوزا قرار گرفت و ستاره را پنهان کرد.
آندریا دوپری(Andrea Dupree)، اخترفیزیکدان مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین که ستاره را ردیابی می کند می گوید که رفتار عجیب این ستاره احتمالاً نتیجه ی این انفجار عظیم است.
هنگامی که ابط الجوزا در نهایت منفجر شود به اندازه ای دور است که برای سیاره ما خطرناک نباشد، اما به اندازه ای نزدیک است که برای هر کسی که آسمان را تماشا می کند نمایشی تماشایی خواهد بود.
گاردین گزارش داده است که انفجار به قدری روشن خواهد بود که برای حدود یک هفته، می تواند در طول روز قابل مشاهده باشد. اینسایدر پیش تر گزارش داده بود که آخرین باری که چنین ابرنواختری در کهکشان ما منفجر شد در قرن هفدهم بود.
با اینحال بعید است که دستکم تا ۱۰ هزار سال دیگر این اتفاق بیفتد.
همانطور که گفته شد، ستارگان بسیار غیرقابل پیش بینی هستند، بدین سبب وقوع یک ابرنواختر در طول عمر ما نا ممکن نیست.

1402/03/06