آموزش نوآوری در كنار دانش و مهارت در دانشگاه علمی كاربردی

آموزش نوآوری در كنار دانش و مهارت در دانشگاه علمی كاربردی به گزارش این با من قم رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی آمادگی کامل برای همکاری با دستگاه های اجرائی در جهت به روز کردن نیروی انسانی دارد برای اینکه توسعه علم و تکنولوژی موجب نیازهای جدید می شود و حتی دانش آموخته های دانشگاهی نیز نیاز دارند که با تکنولوژی و علم جدید آشنا گردند و دانشگاه علمی کاربردی قسمتی از فعالیت خودرا به این مساله مختص کرده است.


دکترمحمد حسن نادری، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربری استان قم، در وبینار بزرگذاشت انقلاب اسلامی، با گرامیداشت یاد شهدا، اظهار داشت: بعد از آخر دفاع مقدس فرصتی برای بازسازی و بهسازی کشور فراهم گردید که این امر نیازمند نیروهای مهارت دیده و متناسب برای توسعه بود.
وی ضمن اشاره به اینکه دانشگاه ها جایگاه ویژه ای برای تربیت نیروی موثرجامعه دارند اما توان پاسخگویی به این تعداد نیرو مورد نیازوجود نداشت، بیان نمود: توسعه دانشگاه های موجود و تاسیس دانشگاه هایی با اهداف جدید از راهکارهای این مشکل بود، اما تاسیس دانشگاه نیازمند هزینه و زیرساخت های فراوانی بود که به سرعت اتفاق نمی افتاد و جامعه هم احتیاج به بازسازی سریع داشت که دو راهکار استفاده از شهریه دانشجویان و استفاده از امکانات و منابع دستگاههای اجرایی مورد استفاده قرارگرفت که دانشگاه علمی کاربردی محصول رویکرد دوم بود.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی وظیفه تربیت نیروی انسانی علمی و کاربردی را به عهده گرفت، اضافه کرد: آموزش های دوگانه از آموزش های موفق و رایج در دنیا است و افراد دانشی را که در کلاس های آموزش می بینند باید در محیطی های واقعی و صنعتی بکار ببرند و تجربه کنند و در اساسنامه ی دانشگاه هم ذکر شده است که آموزش ها با همکاری دستگاه ها و سازمان ها اتفاق بیافتد.
وی اظهار نمود: در اوایل انقلاب خیلی از کارکنان دستگاههای اجرایی تحصیلات آموزش عالی نداشتند و با عنایت به تغییر شرایط، سازمان ها احتیاج به ارتقا سواد و مهارت کارکنان خود داشتند، به همین علت یکی از مخاطبین دانشگاه های علمی کاربردی نیروهای اجرایی دستگاه ها بودند که متناسب با نیاز دستگاههای مشارکت کننده رشته ها و برنامه های درسی تدوین شد و دسته دوم هم مخاطبان بیرونی بودند که میخواستند در حوزه شغلی اطلاعات علمی و عملی داشته باشند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان قم با اشاره به اینکه هدف دانشگاه علمی کاربردی ارتقا دانش و مهارت دانشجویان بود، خاطرنشان کرد: آموزش های دانشگاه علمی کاربردی آموزش های عمومی نیست که فرد در آینده هم به آموزش های تکمیلی نیاز داشته باشد.
نادری ضمن اشاره به اینکه در این روش از اتلاف منابع جلوگیری می شود، بیان نمود: در سایر دانشگاه ها، افراد پس از فارغ التحصیلی برای آماده شدن برای شغل، به آموزش های تکمیلی نیاز دارند؛ اما در دانشگاه علمی کاربردی آموزش هایی هدفمند برای یک شغل خاص ارائه می شود.
وی بابیان اینکه بیشتر از یک و نیم میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاه علمی کاربردی در کشور وجود دارد که غالبا جذب بدنه اجرایی شده اند وبرخی هم توانمندی کارآفرینی و ایجاد شغل را پیدا کرده اند، اظهار نمود: ۸۰۰برنامه درسی مصوب با رویکرد مهارتی در دانشگاه وجود دارد که در فواصلی مناسب بازبینی می شوند تا پاسخی مناسبی به نیاز های جامعه بدهند.
وی ضمن اشاره به اینکه مراکز علمی کاربردی ارزیابی و سطح بندی شده و باتوجه به سطح بندی انجام شده تشویق و یا تنبیه می شوند، بیان نمود: برآورده کردن استانداردهای لازم توسط مراکز بسیار جدی گرفته شده است و در صورت رعایت نکردن آنها، دانشگاه با مراکز قطع همکاری می کند.
نادری بابیان اینکه طیف زیادی از جامعه تحصیلات دانشگاهی دارند اما نتوانسته اند در رشته تحصیلی خود جذب بازار کار شوند که بخشی از آن در ارتباط با دانش، مهارت استفاده از دانش و به روز بودن دانش است، اظهار داشت: آموزش ها باید مناسب با نیاز جامعه، سرعت تغییر تکنولوژی و پیشبینی نیاز آینده باشد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان قم با تاکید براینکه در کنار دانش و مهارت به روز، وجود نوآوری هم برای کسب موفقیت امری ضروری می باشد، خاطرنشان کرد: بدون نوآوری فعالیت ها، روزمره خواهند بود که در آینده در رقابت با فناوری جدید شکست می خورند.
وی ضمن اشاره به اینکه باید تفکر نوآوری به دانشجویان آموزش داده شود، بیان نمود: تمرکز دانشگاه علمی کاربردی به مراکز نوآوری است و حدود ۶۰۰مرکزعلمی کاربردی و ۲۰۰مرکز نو آوری فعالیت دارند که امیدواریم در آینده در هر مرکز علمی کاربردی یک مرکز نوآوری هم داشته باشیم.
وی ادامه داد: مراکز نوآوری فقط برای پاسخ به نیازهای خانواده علمی کاربردی نیست بلکه برای پاسخ به نیازهای جامعه است و در رویدادهای شتاب گوناگونی که برگزار میشود تعداد زیادی از مخاطبین خارج از فضای دانشگاه هستند که در انتها رویداد ایده های جدیدی جمع آوری و توسط سرمایه داران جذب یا در مراکز نوآوری بعنوان هسته نوآور مستقر می شوند.
نادری با تاکید براینکه دانشگاه علمی کاربری تلاش می کند که دانشجویان علاوه بر فراگیری دانش و مهارت، نوآوری رانیز فرا بگیرند، تصریح کرد: مراکز نوآوری بر مبنای نیازهای هر استان هستند و در قم هم دو مرکز نوآوری گردشگری و چاپ و بسته بندی وجود دارد و امیدواریم این تعداد در سال آینده افزایش یابد.
وی با تاکید براینکه در گذشته همه مراکز علمی کاربردی استان قم عمومی و دولتی بودند اما حالا چهار مرکز علمی کاربردی خصوصی هم تاسیس شده است، بیان نمود: در حوزه کسب و کار توسعه بدون نگاه به فعالان مختلف بخش خصوصی موفقیت زیادی به همراه ندارد.
وی با تاکید به اینکه دانشگاه فقط برای آموزش علوم ومهارت نیست و توقع تربیتی هم از آن وجود دارد، اضافه کرد: دبیری شش دوره جشنواره قرآن عترت علمی کاربری، دو دوره قهرمانی فوتسال دانشگاه علمی کاربری کشور، پیشنهاد و اجرا نخستین دوره مسابقه طرح کسب و کار و... همچون فعالیت ها و موفقیت های دانشگاه علمی کاربردی استان قم در عرصه های فرهنگی و تربیتی است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان قم در ارتباط با فعالیتهای مشترک جهاد دانشگاهی با مرکز علمی کاربردی اظهار داشت: مرکزعلمی کاربردی جهاد دانشگاهی سابقه طولانی دارد و این مرکز با عنایت به حمایت های خوب جهاد دانشگاهی روبه پیشرفت است همینطور تعاملات خوبی هم با سایر دستگاه ها دارند.
وی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که دانشگاه علمی کاربردی با جدیت دنبال میکند آموزش های کوتاه مدت و تک درس است که برای موثر تر شدن احتیاج به مشارکت سایر سازمان را دارد، تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی آمادگی کامل برای همکاری با دستگاههای اجرایی در جهت به روز کردن نیروی انسانی را دارد؛ چونکه توسعه علم و تکنولوژی سبب نیازهای جدید میشود و حتی دانش آموخته های دانشگاهی هم نیاز دارند که با تکنولوژی و علم جدید آشنا گردند و دانشگاه علمی کاربردی بخشی از فعالیت خویش را به این مورد مختص کرده است.




منبع:

1399/11/23
12:55:03
0.0 / 5
926
تگهای خبر: آموزش , اطلاعات , جهاد دانشگاهی , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
این با من - انجام پروژه
inbaman.ir - حقوق مادی و معنوی سایت این با من محفوظ است

این با من

انجام پروژه های شما