رباتی كه با یك پای شكسته هم قادر به حركت است

رباتی كه با یك پای شكسته هم قادر به حركت است یک ربات جدید به لطف مغز مجهز به هوش مصنوعی خود که هیچ گاه از یادگیری متوقف نمی گردد، قادر می باشد در صورت از دست دادن یک پای خود هم به حرکت ادامه دهد.

به گزارش این با من به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، دنیای رباتیک به صورت جهشی در حال پیشرفت است و یک ربات جدید نیز از این قاعده مستثنی نیست.
در مطالعه ای که برای نخستین بار در مجله "ساینس"(Science) به اشتراک گذاشته شده است، دو ربات شبیه سازی شده دیده می شوند که یک پای آنها ناقص است و یکی بدون مشکل به حرکت خود ادامه می دهد، اما دیگری با مشکل روبرو است.
پژوهشگران می گویند مغز هر دو ربات به روز شده و بیش از ۳۰۰ بار تکامل یافته است، اما تنها یکی از آنها قادر می باشد با یک اندام کمتر بدون مشکل به کار خود ادامه دهد.
همانطور که در این مطالعه اشاره شده است، دلیل این اتفاق این است که فقط به رباتی که قادر می باشد بدون یک پا هم حرکت نماید، آموزش داده شده است تا خودرا با شرایط جدید سازگار کند.
هوش مصنوعی بیشتر به شبکه های عصبی متکی است که الگوریتم های مبتنی بر مغز انسان هستند. با این وجود، تفاوت اصلی آنها این است که مغز انسان بطور مداوم به یادگیری و سازگاری ادامه می دهد، در صورتیکه هوش مصنوعی این کار را نمی کند.
پژوهشگران در این مطالعه جدید برای آزمایش بیشتر این مورد، شبکه هایی با "قوانین هبین(Hebbian)" ایجاد کردند که مجموعه ای از فرمول های ریاضی هستند که مغز هوش مصنوعی را قادر می سازند دقیقاً مانند مغز انسان بطور مداوم به یادگیری بپردازد.
این تیم برای آزمایش نظریه خود، پای جلو و سمت چپ دو ربات را برداشت تا ببیند که آنها برای جبران فقدان پای از دست رفته خود چگونه واکنش نشان می دهند. هر دو ربات در ابتدا کمی متزلزل عمل کردند، اما اندکی بعد، رباتی که به "قوانین هبین" مجهز شده بود، توانست بدون مشکل به راه رفتن ادامه دهد، در صورتیکه ربات دیگر از حرکت باز ماند.
هدف از این مطالعه نشان دادن این است که چگونه "یادگیری هبین" می تواند روزی الگوریتم هایی را که معمولاً برای یادگیری زبان های جدید، رانندگی یا شناسایی تصاویر استفاده می شوند، بهبود بخشد.
این مطالعه مطمئناً اثبات می کند که "یادگیری هبین" می تواند یک حرکت رو به جلوی فوق العاده مفید باشد.
این مطالعه در مجله NeurIPS Proceedings نیز انتشار یافته است.

1399/10/05